Възможно е да имаме дефицит и нужда от колаген, въпреки че тялото ни го произвежда.

Стареенето и някои здравословни състояния могат да намалят количеството и качеството на образувания в организма ни колаген.

Можем да приемаме добавки, ако забележим някои от симптомите на липсата му.

Преди да разберем как тялото ни сигнализира, че имаме нужда от колаген, нека първо разгледаме какво всъщност представлява той и колко вида има.

Същност и видове колаген

Колагенът е най-разпространеният, естествено произвеждащ се протеин в човешкото тяло. Съставлява около 1/3 от цялото количество протеини в организма.

Името колаген идва от гръцката дума „kólla“, която означава лепило.  Силните влакна на колагена работят като лепило, за да свържат мускулите, костите, сухожилията, връзките, органите и кожата в тялото ни.

Колагенът е от съществено значение за здравето на ставите. Също така поддържа кожата еластична и намалява появата на бръчки.

Видове колаген

Съществуват 16 различни вида колаген, но повечето от тях са тип I, II или III. Всеки от тях има различна роля:

  • Тип I изгражда кожата, костите, сухожилията и връзките.
  • Тип II помага за образуването на хрущял, гъвкавата тъкан между костите и в ушите и носа.
  • Тип III помага за създаването на мускули и кръвоносни съдове.

 

Симптоми, сигнализиращи, че тялото ни има нужда от колаген

С напредването на възрастта тялото ни произвежда по-малко колаген. Не можем да изчислим какво е съдържанието на колаген в организма ни.

Но, когато нивата му спаднат, може да започнем да изпитваме някои от следните симптоми.

  • Болки в ставите и намалена подвижност

 

Нужда от колаген. Болки в ставите.

 

Сковаността, болките в ставите или потенциално остеоартрит сигнализират, че тялото ни има нужда от колаген.

Колагенът изгражда структурата на хрущяла и осигурява еластичност.

Хрущялът е от съществено значение за здрави стави, а колагенът е важна част от неговата структура.

Когато има по-малко от него или качеството е лошо, може да се влоши състоянието на хрущяла (да се износи) и да стане по-твърд.

Ставите могат да изгубят обхвата си на движение и гъвкавостта си. Това също може да увеличи риска от нараняване.

Тялото ни сигнализира, че има нужда от колаген, когато започнем да усещаме болка, която дори може да доведе до възпаление и остеоартрит.

С намаляването на нивата на колаген в тялото се понижава и мускулната маса. Следователно мускулната слабост и евентуално болка често са симптоми на дефицит на колаген.

  • Влошено състояние на кожата

Колагенът прави кожата ни да изглежда плътна и еластична. Ако тялото ни произвежда по-малко колаген поради стареене или друго състояние, кожата ни губи своята еластичност и цялост.

Следователно зоните около очите и скулите ни могат да изглеждат по-хлътнали. Колагенът за здрава и еластична кожа е напълно необходим.

Тялото ни сигнализира, че има нужда от колаген, когато кожата ни изглежда тънка и суха и се набръчква по-лесно.

Раните се лекуват по-бавно, поради нарушената структура и намалената еластичност на колагена в тялото.

  • Целулит

Целулитът се появява, когато мазнините изпъкнат в слоя на кожните клетки, което води до появата на неравни вълнички, трапчинки (целулит).

Намаляването на нивата на колаген и еластичността на кожата позволяват на мазнините да получат по-лесен достъп до кожата.

Приемането на добавка колаген хидролизат за повече от 6 месеца помага за намаляване на видимите признаци на целулит.

 

 

  • Чупливи нокти и коса

Колагеновите протеини съдържат аминокиселината пролин. Тя е една от основните компоненти на кератина, който е необходим, за да имаме здрава коса и нокти.

Приемането на добавка колаген може да помогне за заздравяване на ноктите и подобряване на растежа им.  Намалява косопада, забавя посивяването на косата.

  • Контрол на апетита и загуба на тегло

 

Нужда от колаген. Контрол на апетита.

 

Колагеновите пептиди повишават усещането за ситост. В резултат на това се понижава апетита.

Това от своя страна позволява на тялото ни да изгори складираните мазнини и да намали общата телесна мазнина.

  • Стомашно-чревни проблеми

Преди да откриете, че имате нужда от колаген, може да забележите, че страдате от проблеми в гладката мускулатура, която очертава стомашно-чревния тракт.

Липсата на протеина отслабва този мускул и причинява проблеми като синдром на пропускливото черво и синдром на раздразненото черво.

 

Как да запълним нуждата от колаген?

Ако се храним балансирано, тялото ни вероятно ще произведе достатъчно колаген за нуждите си. Възможно е да имаме и дефицит.

Най-лесният и ефективен начин за увеличаване на колагена в организма е чрез прием на добавка колаген хидролизат, хидролизиран колаген или колагенови пептиди.

Приемането на колагенови добавки може да облекчи гореизброените симптоми.

Освен това помага за увеличаване на мускулната маса, подобрява еластичността на кожата и забавя прогресията на артрита.

Според целите, които имаме, можем да приемаме колаген в различни количества.

Въпреки че е безопасен под формата на добавка, приемането му в прекомерни количества може да причини незначителни, но неприятни странични ефекти.

Затова се уверете, че приемате правилните количества.

 

Какво намалява нивата на колаген в тялото?

Важно е да се избегне увреждането на колагена, който тялото ни произвежда, особено ако забележим симптоми на недостиг.

Освен времето, три основни неща могат да понижат нивата на колаген в тялото. Това са:

  • Светлината

Прекаленото излагане на ултравиолетова слънчева светлина кара влакната на колагена да се разплитат. Увеличава процеса на стареене на кожата.

Когато кожата ни абсорбира UV лъчите от слънцето, започва да произвежда ензими, които се насочват към колагена и го разграждат.

Това може да се случи дори когато човек не е изложен достатъчно време на слънце, за да получи слънчево изгаряне. Освен това слънчевото изгаряне може да доведе до поява на бръчки.

  • Пушенето

Много от химикалите в цигарения дим могат да увредят и дори разрушат колагена.

Дори пасивното пушене може да увреди колагена на кожата.

Това води до поява на бръчки и бавно заздравяване на раните.

Алкохолът допринася също за увеличаване на възпалението, повишава нивата на хормона кортизол, оксидативния стрес и хранителните дефицити.

Тютюнопушенето и алкохолът изчерпват или възпрепятстват производството на колаген.

  • Захарта

 

Нужда от колаген. Захар.

 

При разграждането на захарта до глюкоза в човешкото тяло, организмът ни произвежда повече от хормона инсулин.

Това предизвиква възпалителен отговор, който произвежда ензими, за които е известно, че разграждат колагена.

Захарта предизвиква кръстосано свързване и заплитане на влакната на колагена. Това прави кожата ни по-малко еластична с течение на времето.

Усилва признаците на стареене, както и някои кожни заболявания.

 

Храни, които повишават нивата на колаген в тялото

Можем да помогнем на тялото ни да произвежда повече колаген, като се храним със здравословни храни.

  • За да произведе колаген, тялото ни има нужда от някои витамини и минерали, както и от аминокиселините глицин и пролин.

Те се намират в храни с високо съдържание на протеини като пиле, риба, говеждо месо, яйца, млечни продукти.

Червеното месо, пилешкия и костния бульон са добри източници на протеини, които помагат за изграждането на колаген.

За да приготвите костен бульон, сварете животински кости и оставете във водата за 1-2 дни. Така ще се извлекат колагеновите протеини в бульона.

  • Други хранителни вещества като мед, витамин C и цинк също имат важна роля. Витамин C се съдържа в листните зеленчуци (спанак и други), броколите, чушките, доматите, лимона.
  • Цинк и мед могат да се набавят от месото, ядките, семената и черупчестите.

Човешкото тяло не може да абсорбира колагена директно в кожата или ставите. Вместо това го разгражда на аминокиселини, които помагат за изграждането на тъкани.