В днешно време медицинските специалисти поставят все по-често диагноза дефицити в тялото на различни хранителни вещества. Не е чудно – със забързания начин на живот, който водим. Той ни оставя по-малко време за готвене на естествени храни, богати на полезни вещества.

Това ни кара да прибягваме до бърза, често пъти нездравословна храна, която далеч не ни дава това, което ни е нужно. Някои дефицити обаче са по-често срещани от други.

За вас събрахме 5 диагнози, които специалистите дават най-често, за да можете да разпознаете симптомите на дефицити в организма и да ги предотвратите или уловите преди те да са ви навредили трайно.

 

Кои са дефицитите в тялото, които се срещат най-често

Много често пренебрегваме нуждите на тялото си, докато не изпаднем в ситуация, в която здравето ни е сериозно застрашено. Именно такъв е случаят с повечето дефицити на хранителни вещества.

В много ситуации отдаваме повечето сигнали на витаминните дефицити в тялото на малко сън или пък преумора. А действителността може да е много по-неприятна. Ето и кои са най-често срещаните дефицити в организма.

 

1. Магнезиев дефицит

Този недостиг е един от най-често срещаните. Причината се корени в това, че елементът трудно се усвоява, но и много бързо се губи или изхвърля от организма по естествен път. Това важи с особена сила при хората, които тренират активно.

Той обаче е изключително важен за физическото и психическото здраве и нервната система. Наличието и нивата му влияят на количеството на енергията ни, но и не само. Той има роля за здравината на костите, издръжливостта и способностите за съкращаване/разтягане на мускулите и сухожилията.

Когато имаме магнезиев дефицит, може да изпитаме симптоми като умора, мускулни крампи и болки, слабост. В по-сериозните случаи тялото ни насочва към проблема с по-сериозните запек, повръщане, загуба на апетит. Възможно е дори да получим ритъмни нарушения на сърцето.

 

2. Дефицити в тялото: Калций

От деца знаем, че калцият се съдържа в много от млечните продукти и ако не приемаме достатъчни количества от него, няма да имаме здрави кости и зъби. Освен това обаче, този елемент има огромна роля за нервната система и мускулите.

Дефицитът на калций в период на развитие на организма може да доведе до недостатъчно израстване и развитие на костите и мускулите, дори трайни изкривявания.

Знаци за този проблем се явяват изтръпване на крайниците без причина и мравучкане по ръцете, краката, пръстите. И тук един от симптомите на по-късен етап е нарушен сърдечен ритъм. За съжаление обаче, дори да си набавяте достатъчно калций с храната, това може да се окаже недостатъчно, ако имате дефицит на витамин D.

 

3. Дефицит на витамин D

 

Дефицити в тялото. Предозиране с витамин. Витамини и минерали.

 

Този дефицит се среща много по-често отколкото смятате. Освен, че влияе много сериозно на енергията и психиката ни, витамин D има голямо значение за усвояването на калция в организма. Затова и ако имате дефицит на витамин D, то почти със сигурност имате проблем и с калция в тялото си.

Затова и от този специфичен недостиг страдат косвено костите и зъбите ни. В забързаното ежедневие обаче дефицитът на витамин D е трудно да бъде уловен.

Това е така, защото симптомите му са доста обичайни за всеки човек с натоварена програма:

  • умора
  • изтощение
  • липса на енергия

В случай, че не вземем мерки и липсата му се отрази на усвояването на калций, могат да се появят болки в костите и мускулна слабост. Не обърнем ли внимание на недостига му, можем да стигнем дори до депресия.

 

4. Дефицит на калий

Калият е добре познат на специалистите като ключов елемент за здравето на кръвоносната система и сърцето ни. Затова и недостигът му в тялото е причина и предпоставка за много сериозни проблеми.

Често пъти, неуловени навреме, те могат да останат трайни и нелечими. Част от причината се крие в това, че калият има роля в регулирането на кръвното налягане и сърдечния ритъм.

Затова и ако страдаме от дефицит на калий, много често можем да забележим аритмии и промени в кръвното налягане. Други симптоми са лошо храносмилане, мускулна слабост, запек.

 

5. Дефицит на желязо

 

Дефицити в тялото. Най-честите лабораторни изследвания. Витамини и минерали за здрави зъби. Функции на желязото в организма..

 

Изключително често срещан дефицит при жените, заради тежка и обилна менструация. Често състояние е и при бременност. Това обаче не значи, че мъжете далеч са застраховани от този недостиг. Много често се среща при вегани и вегетарианци, тъй като един от основните източници на желязо е месото.

Този елемент е абсолютно жизненоважен за работата на всички системи в тялото ни, тъй като той има роля за производството на хемоглобин и съответно – пренасянето на кислорода чрез кръвоносната ни система до всяко кътче на тялото ни и всяка тъкан.

Когато нивата на желязо паднат и това не се улови навреме, може да се стигне до анемия. То влияе още и на кръвоносната система и недостига му може да се отрази върху кръвното ни налягане.

Бихме могли да кажем, че ако добре познаваме тялото си и сигналите му, ще уловим по-лесно недостига на желязо, в сравнение с някои от другите често срещани дефицити.

От една страна тук можем да проследим физическите знаци:

  • студени крайници
  • усещане за студ без да е студено
  • замайване
  • умора
  • главоболие
  • задух

Дефицит на желязо можем да имаме и ако имаме чупливи нокти. От друга страна – ако внезапно пожелаем нетипични, „забранени“ за тялото ни храни. Това също може да е сигнал за дефицит на желязо.

 

Как да се справим с дефицитите в тялото си

Има два основни начина, по които можем да се справим с различните дефицити в тялото си. И двата обаче стъпват на основните принципи в грижата за здравето – самонаблюдението, познаването на тялото ни и рутинните изследвания.

Балансираното хранене е начинът, който мнозина предпочитат. Той много често е и правилният подход при по-леки форми на дефицити в тялото, уловени в по-ранен етап, преди това да е нанесло трайни вреди.

В зависимост от това кой елемент липсва, се препоръчва прием на различни храни, но в най-общия случай се залага на богати на витамини и минерали пресни плодове и зеленчуци, в случая на желязото – и червено месо.

Начинът, който много от по-заетите хора предпочитат да предотвратят дефицити в тялото, е чрез хранителни добавки. Тази тактика се използва като решение на проблема с дефицита на вещества и когато нивата им са опасно ниски или попадат в долните граници според критериите за измерване. Причината в такива случаи специалистите да ни съветват да приемаме хранителни добавки, е че те обикновено съдържат оптималните дози от нужните ни витамини.

Нещо повече – обикновено те са под форма или в комбинация с вещества, благодарение на които да усвоим нужните ни количества. Приемът на хранителни добавки освен това не е свързан с приготвяне на храна или пък промяна в ежедневните навици (макар че понякога е желателно да вземем и тези мерки). Единствено е важно да си напомняме да ги приемаме според точно предписаната схема.

Въпреки всичко обаче внимавайте, защото при повишен прием на много от веществата, от които иначе имаме нужда, може да се получи хипервитаминоза. Това, само по себе си, не е непременно опасно за здравето, но има витамини и минерали, при които може да причини и вреди.

Затова винаги се консултирайте с лекар и както споменахме и по-горе – правете си рутинни изследвания. Само така можете  потенциално да уловите както дефицити в тялото, така и хипервитаминоза.