Както сме споменавали неведнъж, магнезият е много важен за организма. За съжаление много хора не получават достатъчно от него само чрез диетата. Според проучванията средно около 48% от световното население не може да си набави необходимите количества само от храната.

Тук се намесват добавките. Каква обаче трябва да изберете според нуждите си? Днес ще разгледаме различните видове магнезиеви добавки и на коя от най-популярните трябва да заложите – магнезиев оксид или магнезиев цитрат.

 

Какви видове магнезиеви добавки съществуват?

Има много различни форми на магнезий. В добавките магнезиевият хлорид е един от най-популярните варианти, а магнезиевият сулфат, известен също като английска сол, обикновено се използва като слабително или локално при различни проблеми.

 

Магнезиевият оксид обикновено се счита за една от по-безопасните и ефективни форми, но и той има своите недостатъци. Нека разгледаме всеки вид поотделно преди да пристъпим към избора на най-добрия:

  • Магнезиев глицинат

Магнезиевият глицинат е комбинация от магнезий и аминокиселината глицин. Този органичен комплекс е полезен за стомаха и има добра бионаличност. Тази форма на магнезий е вашето решение, ако искате спокоен сън.

Като цяло магнезиевият глицинат може да бъде добър избор за добавка, особено след като той се понася и се усвоява добре от организма.

  • Магнезиев цитрат

Наред с магнезиевия глицинат, цитратът е една от най-бионаличните добавки. Обикновено се използва като добавка за справяне с ниските нива на елемента. Хората често избират именно магнезиев оксид или магнезиев цитрат за тази цел.

Той може да подпомогне здравето на храносмилателната система и особено при оплаквания като запек. Този стимулиращ ефект е валиден за всички магнезиеви добавки, но индивидуалните реакции варират при отделните хора.

 

  • Магнезиев хлорид

 

Магнезиев оксид или магнезиев цитрат.

 

Магнезиевият хлорид също е добър вариант, ако искате да допълните общите нива на минерала в организма. Според някои проучвания именно този вид е добре да се използва локално като лосион за успокояване на мускулни крампи.

Имайте предвид обаче, че по принцип няма почти никакво усвояване на магнезий през кожата.

  • Магнезиев оксид

Магнезиевият оксид е една от най-често срещаните форми за добавки. Затова обикновено хората избират между магнезиев оксид или цитрат. Основната разлика между двете е, че магнезиевият оксид има относително по-ниско усвояване от цитрата.

Въпреки това тази форма също е много полезна в по-високи дози. Основният й принос е, че може да се използва и за намаляване на стомашната киселина.

  • Магнезиев лактат

Въпреки че можете да приемате магнезиев лактат като добавка, той всъщност се проявява повече като част от различни комплекси за намаляване на киселинността на останалите компоненти.

Магнезиевият лактат се усвоява добре от тялото и може да се използва от лица със специфични нужди под наблюдение на медицински специалист, защото обикновено се използва в големи дози.

  • Магнезиев L-треонат

Това е една от най-лесно усвоимите форми на магнезий според последните проучвания. Има и някои предположения, че тя е най-полезна за здравето на мозъка. Засега тези заключения са само на базата на проучвания върху животни.

Въпреки това няма достатъчно изследвания, за да се определи дали магнезиевият L-треонат влияе е добре или не в дългосрочен план при употреба от хора.

  • Магнезиев малат

Смята се, че магнезиевият малат се усвоява по-лесно от някои други форми на елемента и може да помогне за регулиране на стомаха. Освен това има специфичен кисел вкус и понякога се добавя към различни храни.

Магнезиевият малат понякога се използва за справяне с мускулната болка, но изследванията по-въпроса са ограничени.

  • Магнезиев сулфат

 

Магнезиев оксид или магнезиев цитрат.

 

По-известен като английска сол, магнезиевият сулфат често се прибавя към топла вана, за да облекчи болките в мускулите.

Като добавка се смята, че това е най-мощната форма на магнезий за насърчаване на изхождането. Тази форма може да се инжектира и венозно за различни здравословни проблеми.

  • Магнезиев оротат

Повечето хора използват тази форма на магнезий, защото съдържа оротова киселина, за която се твърди, че подобрява спортните постижения. Науката не подкрепя това твърдение на този етап.

Оротатът също е по-скъп в сравнение с други форми на магнезий. За повечето хора това не е най-добрият вариант, а и не предлага кой знае какви предимства пред останалите.

 

Магнезиев оксид или магнезиев цитрат?

Тъй като това са най-разпространените форми, изборът на хората винаги опира до един от тях – магнезиев оксид или магнезиев цитрат. Време е да разгледаме плюсовете и минусите на двете.

Магнезиевият сулфат и оксид не са много подходящи за употреба под формата на добавки, но оксидът остава относително популярна добавка. Междувременно магнезиевият цитрат и глицинатът са примери за нови форми на елемента, които са по-безопасни и бионалични.

Магнезиевият оксид няма разтворимост във вода и има пикова разтворимост от 43% в стомашната киселина. Магнезиевият цитрат пък е 55% разтворим във вода и е бионаличен при нива, далеч надвишаващи това в стомашната киселина.

Един друг недостатък на магнезиевия оксид е, че е вреден за белите дробове. Това не говори добре за безопасността на това вещество като добавка.

Магнезиевият цитрат, от друга страна, принадлежи към нов клас добавки, които използват лимонена киселина или глицин като основи.

Тази нова технология прави добавките много по-ефективни, по-богати на хранителни вещества и с по-малко странични ефекти.

 

Магнезиев цитрат – по-добрият вариант за добавка

 

Магнезиев оксид или магнезиев цитрат.

 

Светът на добавките е много по-различен от преди. Новаторите във фармакологията продължават да създават по-добри форми на витамини и минерали, които са по-здравословни и ефективни.

Магнезиевият цитрат е пример за добавка, която напълно предефинира определението хранително вещество. Традиционно елементът е един от най-трудните основни минерали за приемане поради ниската присъща бионаличност.

С появата на магнезиев цитрат обаче получаването на вашия препоръчителен дневен прием на магнезий е безопасно и просто.

Съществуват много форми на магнезий с различни приложения. Ако не сте сигурни кой е подходящ за вашите нужди, консултирайте се с лекар. Но, ако изборът ви е между магнезиев оксид или магнезиев цитрат, знаете какво да изберете.

Непременно се запознайте и с признаците за липса на магнезий в организма, за да знаете как да разпознаете дефицита!

Бъдете здрави!