Колаген и витамин С са едни от най-обсъжданите хранителни добавки. Вероятно сте чували за тях по отношение на здравето на кожата, костите и имунната система. Популярността на различни хранителни режими засилва интереса към добавки от този тип. Много е важно, обаче, как ги комбинираме. А в конкретния случай, за да се възползвате максимално от ползите на колагена, е необходимо да го приемате с витамин С. Нека разгледаме по-отблизо тяхното взаимодействие.

 

Основната връзка между колаген и витамин С

Лесно е да се види, че както витамин С, така и колагенът са необходими за здравословен начин на живот. Това, за което не се говори толкова често, е фактът, че витамин С и колагенът в действителност работят в тясна взаимосвързаност.

Без витамин С производството на колаген е прекъснато и не може да бъде завършено. Витамин С добавя въглерод и кислород към аминокиселините за създаване на вещество, наречено проколаген. След това проколагенът се модифицира чрез добавяне на хидроксилни групи към аминокиселините пролин и лизин. Тази стъпка е важна за по-късното гликозилиране и за образуването на тройната спирална структура на колагена. Тъй като ензимите, които извършват тези реакции, изискват витамин С като кофактор, дългосрочният дефицит на този витамин води до нарушен синтез на колаген.

Недостигът на витамин С причинява скорбут – сериозно и болезнено заболяване, при което дефектният колаген предотвратява образуването на силна съединителна тъкан. Това води до влошаване на венците – те започват да кървят, възможна е загуба на зъби, както и промяна в цвета на кожата. В миналото скорбутът е бил често срещан сред моряците, тъй като по време на продължителни плавания храната им е била бедна на витамин C. Впоследствие се научили да предотвратяват болестта, като при престоя си на сушата си го набавяли чрез цитрусовите плодове.

 

Малко повече за Витамин С

Ако помолим някого да посочи важните за организма витамини, със сигурност един от първите изброени ще бъде витамин С. По-трудно е да посочим как точно работи той в тялото ни.

Витамин С е водоразтворим витамин, който нашето тяло не може да произвежда само. Именно тази неспособност на организма да се самоснабдява с него кара изследовател, химик и нобелов лауреат като Лайнъс Полинг живо да се интересува от биологичните му въздействия. Полинг съветва всички хора да приемат добавки с витамин С ежедневно.
Витамин С играе много ключови роли в организма, но работата на този оксидант се простира и отвъд влиянието му върху имунната система. Той е важен още за:

Усвояването на желязо.
• Предпазва витамините А и Е от тежки окислителни ефекти.
• Помага за предотвратяване на сърдечни заболявания.
• Подпомага баланса на кръвния поток.
• Действа при превенция на скорбут.

Витамин С (още за ползите от него можете да прочетете тук) можем да си набавим чрез хранителни източници или висококачествени хранителни добавки. Тъй като той има деликатна природа, лесно може да бъде обезсилено действието му при термична обработка. Поради тази причина е предизвикателство за организма да си набавим необходимото количество витамин С само чрез хранителния ни режим.

 

Какво знаем за колагена?

 

Doctor examining his patients knee in medical office

 

Колагенът е един от 14-те протеина, които съдържа човешкото тяло. Думата колаген произлиза от „кola“ – лепило и „genno“– раждам. Наименованието му идва от факта, че протеинът държи целия ни организъм заедно, образувайки скеле, което му придава здравина и структура. В организма ни има повече колаген, отколкото всички останали протеини, взети заедно. Като важен компонент на съединителната тъкан колагенът се намира навсякъде в тялото – костите, зъбите, кожата, косата, очите и други органи. За разлика от витамин С, тялото само синтезира колаген, но допълнителния му прием помага за процесите, които се извършват с негово участие. Особено с напредване на възрастта, когато производството на колаген започва да намалява.

Когато приемаме колаген чрез хранителни източници, организмът ни го разгражда, само за да го възстанови отново в процесите и структурата на тялото. Това е един непрекъснат процес, който:

Подобрява здравето на ставите.
• Играе роля за еластичността и хидратацията на кожата.
• Укрепва стените на кръвоносните съдове.
• Предотвратява появата на синдрома на „пропускливите черва. Колагенът може да служи за лекуване на червата, като намалява възпалението и заздравява малките дупки, които позволяват да се развие синдромът.

Външни източници на колаген са животинските кости и съединителната тъкан. Често използваме кости за приготвянето на бульон, за да извлечем колагена от тях. Както и при витамин С обаче, само чрез хранителния режим е трудно да се набави колаген и по тази причина е разумно да се обмисли приемът на колагенова добавка.

 

Кои са оптималните варианти на добавките?

Опаковка на колагенов протеин на пудра, удобна за директна консумация.

Докато съществуват около 16 различни вида колаген – диференцирани от това къде се намира в тялото и неговата аминокиселинна структура, всички те все още са един и същи протеин. Най-лесният за абсорбиране колаген е хидролизираният. Процесът на хидролиза разгражда веригите на аминокиселините на протеина. Това го прави по-лесен за усвояване от организма. Още за ползите от приема на колаген прочетете в статията ни.

Един от на-добрите и най-често използвани източници на витамин С е царевицата. Тя съдържа L-сорбоза, както и много аскорбатни соли. Препоръчителната му дневна доза е не повече от 1000 мг на ден. Това е важно, тъй като предозирането с витамин С може да доведе до хипервитаминоза, която се проявява с главоболие, неспокойство, завишаване на артериалното налягане.

Когато приемаме хранителни добавки, е много важен начина, по който ще ги комбинираме, за да могат да взаимодействат една с друга за максимален, полезен ефект върху организма.