Свикнали сме да гледаме на имунитета като на система срещу болестите, която се задейства само през определени периоди от годината. Именно тогава се стараем и да я подсилваме повече.

В действителност обаче, за да работи тя добре, е хубаво да поддържаме нивото й през цялата година.

Разказваме ви повече за това и как да я подсилим точно преди един от активните сезони на слаб имунитет – есента.

Какво представлява имунната система?

От гледна точка на биологията имунитетът е система от защитни реакции на организма срещу външни фактори и заплахи от физичен, биологичен и химичен характер. Тази защита е една от постоянно развиващите се в организма. Тя започва своя подем още от зародишния период и продължава да действа и да се променя под влияние на заобикалящата ни среда чак до самата смърт на организма.

В този смисъл може да се каже, че всяка имунна система, макар и с една и съща основа на развитие, е изключително различна в периодите, когато сме деца, тийнейджъри, възрастни.

Видове имунна система

Спрямо различните класификации, имунитетът се разделя най-вече по произход на вроден и придобит. Първият вид зависи изцяло от условията по време на развитието на детето в бременността, генетиката на родителите и имунната система на майката. Придобитият имунитет, от друга страна, е в следствие на живота след раждането. Може да бъде активен или пасивен. Активният се изгражда в следствие на боледуване на определена зараза – видове шарка, например. Антителата, които се образуват в тези случаи от организма, остават с години в него и това предотвратява следващо преболедуване на заразата. За активен се счита и имунитетът, придобит след ваксинация.

Другата най-важна класификация на имунитета е според продължителността на активност. Тук говорим за временен и постоянен имунитет. Временният може да бъде с продължителност на часове, дни или години. Постоянният имунитет се изгражда в следствие на тежко преболедуване на специфична инфекция и може да остане в тялото повече от 15 години и дори да измени генетичния ни код, като така да предадем имунитета към заразата и на поколенията след нас.

Признаци за отслабена имунна система

Sickness woman holding red cup and paper tissue

Изпитвате хронична умора и сънливост, по-често ви повалят настинки и изпитвате потребност от повече сън?  Или може би е точно обратното – безсъние, главоболие, болки в мускулите и ставите?

За съжаление, признаците може да са много и тези са само част от тях . А всички те може да сочат към отслабена имунна система.

Често по време на понижена имунна система тялото дава знаци и с поява на херпеси и обриви.

Най-ярък и сериозен сигнал е разболяването наново след възстановяване от дадена инфекция.

Какво може да повлияе негативно на имунитета ни?

От всичко, казано досега, можем да заключим, че имунната ни система е значително по-силна, отколкото предполагаме. Това не значи обаче, че не е уязвима на определени фактори.

Много често в ежедневието пренебрегваме както факторите, така и признаците на отслабената имунна система.

Неправилното хранене е сред причините, които най-често водят до отслабване на имунитета – хапване на крак на преработени храни с малко полезни вещества, по-малко здравословни храни, консумиране на храни с високо съдържание на захар. Всички те отслабват общите сили на тялото, а оттам – и на имунитета ни.

Често на имунната система влияе силно и замърсената околна среда. Приемът на антибиотици също допълва списъка с фактори, които може да отслабят имунитета ви.

Нека не забравяме и за стреса. Този така чест гост в нашето ежедневие е сред най-силните негативи за имунитета ни. Пренапрежението често води със себе си преумора, лошо качество на сън, а оттам и лошо качество на живот и по-слаба имунна система.

Храни, с които да подсилим имунитета си

Купа със спанак на дървена маса.

Най-добрата грижа за имунната система идва от витамините и минералите, които приемаме на ежедневна база, и то целогодишно, не само когато времето застудее и върлуват вируси навън.

Ключът към добрата имунна система е прием на повече храни, богати на антиоксиданти и цинк. Сред тях са:

  • червени чушки: богати на витамин А, зеленчуците са незаменими в повишаването на имунитета
  • спанак: растението е практически незаменимо при борбата с болестите и когато искаме да бъдем по-здрави
  • боровинки: магически бери-плод с изключително много витамини – всички от които с благотворно действие за имунитета ви

Не забравяйте и за приема на достатъчно течности – много често хидратацията на тялото се пренебрегва като фактор, който също може да доведе до отслабена имунна система.

Мултивитамини и техните предимства

В забързаното ежедневие понякога ни е трудно да подготвим разнообразно меню с достатъчно от нужните ни витамини. А ако имунната ни система е отслабена и страдаме от умора, става още по-трудно да намерим мотивация и сили и за това.

Друг фактор за трудното набавяне на нужните витамини в организма е и спазването на нисковъглехидратен хранителен режим, тъй като повечето плодове са с високо съдържание на захари. Затова и много по-удобен вариант в помощ на всеки човек се явява съвременната алтернатива на прием на комплекс мултивитамини.

Той може да бъде с вас навсякъде – през цялата година. Нещо повече – да ви зарежда ежедневно с пълната гама от витамини, важни за имунната система: А, В, С, D и К. В списъка се включват и най-важните за организма минерали: калций, фосфор, магнезий, желязо, цинк, мед, манган, селен, хром, молибден, йод и лутеин. 

За оптимален ефект за имунитета комбинирайте с балансирано меню с фокус върху здравословно приготвените храни и движение.

Автор: Васи Дюлгерова

Препоръчани продукти