Правилното хранене при рефлукс оказва много голямо влияние върху симптомите на болестта. Диетата е първото нещо, към което се прибягва за лечение на хора с ГЕРБ (гастроезофагеална рефлуксна болест).

Голям процент от населението на страната ни страда от ГЕРБ, състояние на хроничен киселинен рефлукс, диагностицирано от лекар.

Именно затова в тази статия споделяме какво е подходящото хранене при рефлукс, кои храни са позволени и кои са забранени.

Освен това примерното меню, което сме ви изготвили, е съобразено и с кето режима на хранене.

 

 

Какво се случва при рефлукс?

Обикновено езофагеалният сфинктер (мускулна клапа, пропускаща храната в стомаха, която след това се затваря, за да не се върне обратно храната) предпазва хранопровода от стомашната киселина.

При хората, страдащи от рефлуксна болест, киселината от стомаха се връща обратно към хранопровода и устата, причинявайки киселини и други симптоми.

Това се получава, когато тези клапи не могат да се затворят напълно, тоест са отслабени.

 

Храни и напитки, които могат да причинят киселини

Храни, за които е известно, че причиняват киселини, предизвикват отпускане на сфинктера на хранопровода и забавят храносмилателния процес. По този начин храната остава за по-дълго време в стомаха.

Това са храни с високо съдържание на мазнини, сол и подправки, като:

  • Пържени храни
  • Фаст фууд, пица
  • Храни с високо съдържание на мазнини
  • Пикантни храни
  • Картофени чипсове и други преработени и пакетирани изделия
  • Чили на прах и пипер (бял, черен и кайенски)
  • Мазни меса (бекон, наденици)
  • Сирене
  • Домат, лук, чесън

Други храни, които могат да причинят същия проблем, са:

  • Сосове на доматена основа
  • Цитрусови плодове (ананас и други)
  • Шоколад
  • Мента
  • Газирани напитки
  • Кафе, някои чайове, алкохол

Умереността е от ключово значение, тъй като много хора не могат или не искат да премахнат напълно тези храни от менюто си.

Опитайте се да спазвате умерено хранене при рефлукс, без да прекалявате с количествата приета храна.

Пиене на алкохол и ГЕРБ

Дори малки количества алкохол предизвикват симптоми на рефлукс. Комбинирането на алкохол с плодов сок или друга напитка може да предизвика симптоми, затова трябва да избягвате приема им.

Нито алкохолът, нито плодовите сокове са препоръчителни, ако спазвате кето режим на хранене.

 

Какво може да влоши симптомите на рефлукс?

Някои навици могат да повишат риска от гастроезофагеална рефлуксна болест (ГЕРБ). Опитайте се да избягвате:

  • Тютюнопушене
  • Консумиране на големи порции храна
  • Лягане или заспиване непосредствено след хранене
  • Консумиране на пържени и пикантни храни
  • Прием на напитки като сода, кафе и алкохол
  • Използване на нестероидни противовъзпалителни средства (аспирин или ибупрофен)
  • Носене на тесни дрехи

Ако подозирате, че в по-голямата част от времето сте неспокойни и това е причината за влошаване на симптомите ви, помислете да се консултирате с лекар.

Междувременно може да намалите тревожността с някои от следните трикове:

  • Ограничете виждането си с хора, посещаването на места или подлагане на преживявания, които ви карат да се притеснявате.
  • Практикувайте техники за релаксация (медитация или дълбоки дихателни упражнения).
  • Коригирайте навиците си за сън, рутинните тренировки или друг навик в начина ви на живот.

 

Ценни съвети за предотвратяване на болки при рефлукс

  • Избягвайте приема на храни и напитки, предизвикващи симптоми, особено късно вечерта в часовете преди сън. Така ще предотвратите покачването им през хранопровода и образуването на киселини.
  • Правилното хранене при рефлукс трябва да бъде на по-малки порции и по-често, вместо с големи порции тежка храна.

 

Превантивно хранене при рефлукс

Правилното хранене при рефлукс може да предотврати появата на киселини и други симптоми. Запасете кухнята си с храни от следните категории:

С високо съдържание на фибри

 

Хранене при рефлукс. Броколи.

 

Влакнестите храни ни карат да се чувстваме сити, така че е по-трудно да преядем с тях. Освен това някои от тях са щадящи при рефлукс и не причиняват киселини.

Влакнести храни, подходящи за консумиране:

  • Пълнозърнести храни (овесени ядки, кускус и кафяв ориз)*
  • Кореноплодни зеленчуци (сладки картофи, моркови и цвекло)*
  • Зеленчуци (аспержи, броколи и зелен фасул)

Отбелязаните със * храни не са подходящи за консумиране, ако спазвате кето режим на хранене. По същия начин са отбелязани всички храни в статията, които не са съвместими с кето режима.

Алкални храни

Храните имат различно pH (индикатор за нивата на киселинност).

Храните с pH<7 са киселинни и по-склонни да причинят рефлукс. Тези с по-високо pH>7 са алкални. Те могат да помогнат за компенсиране на силната стомашна киселина, облекчавайки симптомите на рефлукс.

Алкалните храни са:

  • Банани*
  • Пъпеши*
  • Карфиол
  • Копър
  • Ядки

Воднисти храни

Яденето на храни, които съдържат много вода, може да разреди и отслаби стомашната киселина.

Приемайте следните храни:

  • Целина
  • Краставица
  • Маруля
  • Диня*
  • Супи на основата на бульон
  • Билков чай

 

Домашни средства за справяне с киселините

Хората, страдащи от киселини, посягат предимно към антиациди. Това са лекарства без рецепта, които неутрализират стомашната киселина.

Хранене при рефлукс с определени храни също може да помогне за облекчение на симптомите. Ето кои са те:

Прясно и кисело мляко

Млякото облекчава киселините, но трябва да се имат предвид различните му разновидности – пълномаслено мляко, с 2% мазнини и обезмаслено мляко. Мазнините в него могат да влошат киселинния рефлукс.

Обезмасленото мляко може да действа като временен буфер между стомашната лигавица и киселото стомашно съдържание. По този начин осигурява незабавно облекчение на симптомите на киселини.

За хората, спазващи кето режим на хранене, както и за тези с непоносимост или алергия към лактоза, прясното мляко не е препоръчително да присъства в менюто им.

От една страна, защото е с високо съдържание на въглехидрати, а от друга, защото съдържа лактоза. Това е млечният протеин, към който някои хора имат непоносимост или алергия.

Нискомасленото кисело мляко действа също успокояващо, тъй като съдържа здравословни количества пробиотици (полезни бактерии, подобряващи храносмилането).

Джинджифил

Джинджифилът е едно от най-добрите храносмилателни средства поради лечебните си свойства. Има алкален характер и противовъзпалителни свойства, благодарение на които облекчава дразненето в храносмилателния тракт.

Можете да си приготвите чай от джинджифил, когато имате киселини, за да ги облекчите.

Ябълков оцет

Въпреки че няма достатъчно изследвания, които да докажат, че пиенето на ябълков оцет облекчава киселинен рефлукс, много хора твърдят, че им помага.

Въпреки това, никога не го приемайте в пълната му концентрация, защото е силна киселина, която може да раздразни хранопровода.

Вместо това сложете малко количество ябълков оцет в топла вода и го пийте по време на хранене.

Вода с лимон и мед

Лимоновият сок обикновено се счита за много кисел. Въпреки това малко количество от него, смесено с топла вода и мед, има алкализиращ ефект, който неутрализира стомашната киселина.

Също така, медът има естествени антиоксиданти, които защитават здравето.

За хората, спазващи кето режим на хранене,  не е подходящо да добавят мед в менюто си, тъй като е с високо съдържание на въглехидрати.

Билкови чайове

Някои билки и чайове, приготвени от тях, се използват за облекчаване на ГЕРБ. При киселини или симптоми на рефлукс си пригответе чай от:

 

Кога да потърсим лекарска помощ?

 

Хранене при рефлукс.

 

Ако имате киселини два или повече пъти седмично и промените в диетата или начина на хранене при рефлукс не са помогнали, консултирайте се с лекар специалист.

Гастроентеролог се нарича лекарят, специализиран върху диагностициране и лечение на болести на стомашно-чревния тракт.

Само той може да извърши необходимите тестове за измерване на киселинността в стомаха. Така може да установи дали честият киселинен рефлукс е повредил хранопровода.

ГЕРБ често се лекува чрез комбинация от промени в начина на живот и прием на лекарства.

Постоянните симптоми на рефлукс се нуждаят от задълбочена оценка от гастроентеролог, който може да открие основната причина и да обсъди наличните възможности за лечение. 

 

Как да готвим храната, ако имаме рефлукс?

Хранене при рефлукс (ГЕРБ) изисква приготвянето на храната да бъде по максимално щадящ начин.

Използваните методи на кулинарна обработка са варене, готвене на пара и печене във фурна.

Избягвайте да използвате пикантни подправки, които могат да раздразнят стомаха и да причинят киселини. Както вече казахме, това са черен пипер, лют чили пипер, кимион и други остри подправки.

 

Примерно меню при рефлукс

Правилното хранене при рефлукс изисква приготвянето на ястията по специален начин. Избягвайте да използвате метод на готвене пържене, паниране или осоляване.

Подправяйте с малко сол и не прекалявайте с мазните храни, за да не предизвикате рефлукс.

Представяме ви няколко идеи за закуска (за приемащите лекарства, изискващи задължителна консумация на храна сутрин), обяд и вечеря, съобразени с кето режима.

Идеи за закуска

  • Овесени ядки* с кисело мляко и горски плодове
  • Чай от лайка, бъркани яйца със задушени броколи

Ако не спазвате кето режим може да включите пълнозърнеста филийка хляб.

  • Бъркани или варени яйца със задушени зеленчуци

Идеи за обяд и вечеря

 

Хранене при рефлукс. Пиле с карфиолен ориз.

 

Имайте предвид, че рецептата, която предлагаме, съдържа пикантни подправки (чесън и чили на прах, кимион и черен пипер).

Също така не запържвайте карфиоления ориз, а го сварете на пара или изпечете във фурна.

  • Зеленчукова супа (без застройка и без пикантни подправки) с пълнозърнест хляб*
  • Пуешко филе със зеленчуци на пара (карфиол, броколи)
  • Рибена супа с пюре от карфиол
  • Крем супа от броколи с пуешко филе
  • Печено пилешко месо с карфиолено пюре
  • Печена риба със зеленчуково пюре (броколи, карфиол и други)

Отбелязаните със * храни не са подходящи за спазване на кето режим.