Солта е подправката, без която почти всяко ястие е безвкусно. Неслучайно за нея се разказват приказки, присъства в митове и легенди, и има есенциална роля в кулинарията от векове. Тя се използва за по-дълго съхранение на продукти, в сосове, за овкусяване и дори балансиране на вкусовете в някои ястия. Но, както всички други продукти, не е добре да прекаляваме с нея.

Разберете кои са признаците, които ни сигнализират за прекомерна консумация на сол.

 

Прекомерна консумация на сол – до какво може да доведе?

Солта, още известна с химичното си наименование натриев хлорид, се открива както в природата, така и в организма на човека. Натрият е важен за него и има роля в обмяната на веществата, включително и за баланса на количеството течности в тялото. Както и за пренасяне на нервните импулси и дори съкращаването на мускулите.

 

При солта обаче тялото има нужда от повече течности, за да може да обработи и изхвърли излишните количества натриев хлорид.

При повишено количество сол в тялото, бъбреците ни започват да се затрудняват при изпълняването на задачата си. Може да се стигне до нарушаване на функциите на бъбреците, образуване на камъни и други.

Стандартното количество, от което имаме нужда на дневна база, е между 1.5 г и 3.75 г, като при малките деца под 10 години и възрастните хора над 60 години количествата трябва да са още по-малки. Според Световната здравна организация максималното количество, което можем да приемем без последствия за организма при балансирано хранене, е 5 грама или иначе казано – една чаена лъжичка.

Освен това веществото влияе върху кръвното ни налягане. По правило, ако имаме високо кръвно налягане, то вероятно имаме проблеми със солта в тялото и натрия в кръвта. Това може да доведе до сериозни заболявания на сърдечно-съдовата система и дори инсулт, инфаркт, аневризми, сърдечни заболявания.

Прекомерна консумация на сол може да доведе до проблеми и със стомаха и храносмилателната система. Причината е, че нарушава горния слой на лигавицата на стомаха и така го излага на по-голяма опасност от бактерии и вируси, както и вредни вещества.

На последно място, но не и по важност, трябва да вземем предвид, че колкото повече сол има в организма ни, на толкова по-бързи обороти работят бъбреците ни. А когато правят това, те изхвърлят калций, от който организмът ни има голяма нужда за поддържане на плътността на костите.

 

Как се стига до прекомерна консумация на сол?

 

Прекомерна консумация на сол. Алтернативи на токсичните прерарати за почистване на дома са сода бикарбонат, оцет, сол и лимонов сок.

 

Дори да сме много внимателни с това колко слагаме в храната си, това не е гаранция, че не приемаме твърде много от веществото.

Основната причина се крие в два фактора. На първо място – много от преработените храни, които консумираме на дневна база, съдържат повишени количества сол, за да ни бъдат по-вкусни. Веществото стимулира много голяма част от рецепторите ни и затова понякога имаме склонност да пресоляваме храната – за да ни бъде така по-вкусна.

Отделно от това, ако обичате да похапвате снаксове, храни със сосове и дресинги или мариновани храни, шансовете да консумирате твърде големи количества от веществото, нарастват. В списъка още влизат и различните видове колбаси, консервирани и сушени меса и продукти, както и някои сокове и сладкиши, макар и в малки количества.

Сиренето и кашкавалът също съдържат в себе си сол, а те са част от народната трапеза.

Добавяме я и в храните, които са технологично обработени. Някои консерванти и овкусители също я съдържат и така практически почти не остава храна без сол в състава. Затова е важно да следим колко слагаме в храната си.

 

Действия, които да предприемем

 

Прекомерна употреба на сол. Морски рецепти. Супа с морски дарове.

 

Както вече отбелязахме, не е толкова лесно да следим колко сол приемаме, тъй като източниците, които ни я предлагат, са твърде разнообразни.

Изкушенията са навсякъде, а ние не улесняваме положението, като, буквално, пресоляваме манджата.

Все пак има начини да се справим с прекомерната консумация на сол. Ето кои са те!

Първият и най-лесен за изпълняване съвет е винаги да четете етикетите на храните. Там са обозначени количествата натрий и сол, които ще приемете със съответния продукт и/или определен грамаж от него. Така ще можете да прецените колко от продукта да използвате, както и колко допълнително можете да сложите.

Добър начин да намалите солта, която приемате, е да редуцирате количеството консервирани храни, които консумирате. Замествайки ги с пресни продукти ще можете да контролирате много по-добре веществата, които ще приемете.

Обичате да похапвате солена риба или пък туршия? Помислете отново – те съдържат солидно количество сол. И тук важи същият съвет, както по-горе – избирайте, при възможност, прясна риба и пресни зеленчуци вместо консервираните.

Друг много лесен съвет, който можете да изпълните, е просто да не солите твърде много храната след сервиране, но и при готвене.

Най-лесно е просто да дозирате, вместо да я слагате на око.

За сметка на това заместете част от веществото при овкусяване с лимонов сок, оцет или друг естествен овкусител.

 

Превантивни мерки срещу прекомерна консумация на сол

 

Прекомерна консумация на сол. Мъж и жена спортуващи по залез слънце в красива гора, на есен.

 

Като превантивна мярка е добра идея да добавите към менюто си повече храни с калий. Калият е елемент, който балансира солта в организма ни и помага на кръвното налягане да спадне по естествен начин. Минусът в този случай е, че много от тези храни не са режимни. Сред тях попадат: бананите, авокадото, сладките картофи, спанак, бял боб, печени картофи, гъби, тиква и други.

Също така, когато консумирате ядки, избирайте такива, които не са солени – лесен избор, който ще има голям ефект върху ежедневния ви прием на сол, ако те са част от менюто ви.

Практичен съвет е да обезсолите сиренето, което обичате да похапвате. Това се случва, когато го потопите във вода. Това ще увеличи и трайността му, тъй като се образува естествена саламура.

Полезно е и да спортувате повече. При потене тялото отделя вода под формата на пот, а с нея – и солта от тялото.

Наблюдения показват, че един час тренировка с умерена активност ни помага да отделим половин лъжичка сол.