Казват, че напълняването преминава през три фази. В първата (когато си леко закръглен) ти завиждат, във втората – ти се присмиват, а попаднеш ли в третата – те съжаляват. Тази класация е независима от периодично променящите се медицински формули, таблици, степени и показатели за наднормено телесно тегло, но звучи убедително. Идва направо от живота и насочва към разумно поведение всички хора. Допълват я статистики, според които в първата фаза на пълнеене рискът от диабет нараства 2 пъти, при втората степен опасността се увеличава до 5 пъти, а при третата – до 10 и повече пъти. Когато при настъпило затлъстяване се появи захарен диабет, двете болестни състояния не се развиват самостоятелно, а си взаимодействат, засилвайки своите негативни за здравето ефекти.

 

Връзката между диабет и затлъстяване – какво се случва в човешкия организъм?

При обилна консумация на големи количества въглехидрати, за да се поддържат стабилни нивата на кръвната захар, бета клетките на задстомашната жлеза секретират прекомерно количество инсулин. Повишеното му съдържание в кръвта води до по-малък афинитет към инсулина на клетъчните рецептори в организма. При постоянно, прекомерно въглехидратно натоварване, клетките губят чувствителността си към този хормон и въпреки високото му ниво в кръвта, неговото действие се оказва незначително. За да се преодолее възникналият дефект, секрецията на инсулин продължава да расте. Настъпва т.нар. инсулинова резистентност, при която се ускорява складирането на мазнини в тялото, особено в коремната област. Разбира се, това не става отведнъж. Еволюцията на затлъстяването към изявен диабет от втори тип е бавна и прогресивна.

По-друга е ситуацията при диабет от първи тип. За него е характерен абсолютен дефицит на инсулин. Причината е, че имунната система е увредила бета клетките, произвеждащи необходимия хормон. Ето защо хората с диабет от първи тип се нуждаят от инсулинова терапия, а начинът им на хранене е от значение преди всичко за коригиране на необходимата доза от липсващия хормон, която се внася в организма.

При всички случаи на диабет, независимо от ролята на генетичната предразположеност (открити са около 20 гена, рискови за това заболяване), решаващи се оказват условията на живот.

 

Правилното хранене

 

Диабет и затлъстяване. Пропускливи черва. Диета без въглехидрати и захар.

 

Правилното хранене може значително да подобри състоянието на организма, дори при късни усложнения на диабет и затлъстяване. Много важен е контролът върху количеството и качеството на приеманата храна. При диабет от първи тип се преминава към намаляване на общия калориен прием, само ако е необходимо да се нормализира телесното тегло. Задължително е храненето да се съобрази с дозата инсулин, която се приема, и времето на действието му.

Количеството на въглехидратите в храната, и съответните дози инсулин, се определят с помощта на хлебни единици (ХЕ). Една ХЕ е равна на 25 г хляб. Въглехидратите в нея са 10-12 г. Всяка хлебна единица повишава глюкозата в кръвта средно с 1,8 ммол/л.

За пациентите със затлъстяване и захарен диабет от втори тип е важно диетата да е поносима и едновременно с това да редуцира постепенно телесното тегло. Нейната калоричност не бива да е по-малка от 1500 kcal на ден за мъжете и 1200 kcal на ден за жените.

За да се засили чувството на ситост, трябва да се включат във всекидневното хранене ястия, богати на фибри. За целта подходящи са билкови продукти (например, люспите от семената на бял живовляк ). Помагат и оранжевите зеленчуци, като тиква и моркови (не се препоръчват за хора, спазващи кето режим на хранене), отличаващи се с много фибри и относително малко калории. Наблюдения показват, че функцията на черния дроб, който страда значително при диабет, се подобрява, ако се консумират продукти, съдържащи т.нар. липотропни фактори (съединения, ускоряващи изгарянето на мазнините в тялото). Такива съединения се съдържат в извара, морски дарове и др.

 

Дневен процент основни хранителни вещества

Всекидневното хранене трябва да включва всички основни хранителни вещества: белтъчини, които да заемат 15% от дневния калораж; въглехидрати – до 50-55 %; мазнини – до 30%. Предпочитат се ненаситените и полиненаситените мазнини, а наситените не бива да надхвърлят 7%. За да се гарантира оптимално съдържание на моно- и полиненаситени мастни киселини, следва да се изключи консумацията на тлъсти меса и продукти с високо съдържание на мазнини.

Растителни масла и протеини при диабет и затлъстяване

Диетата трябва да съдържа достатъчно количество растителни масла (от царевица, слънчоглед, соя, които са богати на полиненаситени мастни киселини). При съчетание на диабет с многократно доказан висок риск от съдови усложнения, е правилно чрез храната да се осигурява адекватно ниво на омега-3 полиненаситени мастни киселини. Те присъстват в някои риби и рибни продукти. Мононенаситените мазнини също са полезни, тъй като влияят благоприятно върху липидния метаболизъм и нивата на кръвното налягане. Източникът на мононенаситени мастни киселини е зехтинът.

За осигуряване на протеини е добре във всекидневното меню да се включват нетлъсти меса, риба, нискомаслена извара. Специално внимание заслужават горските плодове – боровинки, къпини, малини. Също – зелените листни зеленчуци. Те съдържат вещества, които могат да повлияят благоприятно нивата на кръвната захар.

Много разумен подход при затлъстяване е да се ползват чинии, чийто диаметър не надхвърля 23 см. Най-добре е храната да се приема 5–6 пъти дневно. Вечерята трябва да е лека. Препоръчват се ястия с минимална термична обработка (варени, печени, приготвени на пара, но не и пържени, сотирани или панирани).

 

Четете етикетите върху продуктите, преди да ги купите

Ако следвате тази препоръка, ще сте наясно със състава на храните и ще избирате продукти с по-малко консерванти, оцветители и изкуствени подсладители. Повечето добавки са химически съединения, които имат различни нежелани ефекти върху здравето. Най-безопасни са естествените захарни заместители. Например – подсладителите, извлечени от билката Стевия. Тя е до 400 пъти по-сладка от захарта, но няма калории. Богата е на полезни вещества – флавоноиди, цинк, желязо, селен, калций и др. Неслучайно столетия наред, в Латинска Америка, е била употребявана като храна и лекарство.

 

Контролирайте желанията си

 

Диабет и затлъстяване. Жена разкъсва цигара на две. Активните пушачи вредят сериозно на организма си. Астаксантинът е силно препоръчителен за пушачите. Изтръпване на крайниците.

 

Това особено се отнася за употребата на алкохол и цигари. В малки дози спиртните напитки са полезни за кръвоносните съдове, но влияят зле на задстомашната жлеза. При диабет консумацията на концентрати е допустима, но в количества не по-големи от 15 г на ден за жените и 30 г за мъжете. Не е вредно да се пие по чаша вино на ден, но трябва да се има предвид, че алкохолът е доста калоричен. Например, с чаша вино (около 200 мл) може да се приемат от 120 до 300 kcal. Освен това алкохолните напитки повишават апетита и с тях се консумира повече храна.

Според съобщение на Асошиейтед прес, учени са доказали, че никотинът от цигарите потиска апетита, тъй като активира мозъчните клетки, сигнализиращи за настъпила ситост по време на хранене. Но този ефект върху апетита не премахва вредите от тютюнопушенето. Отдавна се знае, че никотинът намалява чувствителността на клетките към инсулин и увеличава вискозитета на кръвта.

Освен това в тютюневия дим се съдържат над 500 вредни съставки, включително тежкият метал кадмий. Натрупването му в задстомашната жлеза влошава диабета.

Често срещан проблем за всички, страдащите от това заболяване, са неблагоприятните промени в кръвоносните съдове поради спазми, причинени от никотина. Правилният избор за диабетиците е да скъсат с цигарите.

 

Колко е важно движението при диабет и затлъстяване?

Запълнете деня си с физическата активност, която ви допада. Достатъчни са само 30 минути енергично ходене, за да се чувствате бодри. За по-голяма ефективност може да увеличите физическите си натоварвания чрез умерено бягане, плуване, колоездене, спортни игри, йога, пилатес и други занимания.

Към всички препоръки и ограничения относно диабета и затлъстяването, може да подхождате творчески като ги адаптирате към собствения си характер и конкретното състояние на своя организъм. Основното е да бъдете убедени в прочутия принцип на Хипократ: „По-добре е да предотвратим болестта, отколкото да я лекуваме“.