Пролетта, освен с по-топло време, зелена трева и първите цветя, понякога идва и с умора, мудност и лошо настроение. Някога предполагали ли сте, че всички тези симптоми могат да се дължат и на хранителния ви режим? Само с няколко промени в диетата ще можете да преживеете по-лесно този период, а и да станете по-здрави.

Днес ще ви дадем една идея за пролетен детокс без въглехидрати и захар. Основният проблем със захарта и въглехидратите като цяло е, че ако претоварите организма си с тях, може да се образува повече глюкоза, отколкото тялото е способно да преработи. Това носи със себе си редица последствия и възможни здравословни проблеми.

Добрата новина е, че можете да ги предотвратите, ако кажете „не“ на въглехидратите за определен период от време, за да може тялото да навакса с обработването на глюкоза и да започне да гори мазнини като гориво. Ще обясним по-подробно защо и как в следващите редове.

 

 

Защо да се подложите на детокс без въглехидрати и захар?

Доказано повечето хора са склонни да прекаляват с въглехидратите, дори да спазват някакъв хранителен режим. Човешкият организъм е проектиран да усвоява храната възможно най-ефективно, а глюкозата (т.е. въглехидрати, включително захари) е най-бързият и лесен източник на енергия.

Тялото произвежда инсулин, за да пренесе глюкозата в клетките, ако е необходимо, така че колкото повече въглехидрати ядете, толкова повече инсулин се произвежда. В крайна сметка, ако имате повече глюкоза в кръвта си, отколкото ви е необходимо, тялото я съхранява като мазнини за по-късна употреба.

Това определено ще доведе до натрупване на излишни мазнини, които само намаляването на калориите не може да изхвърли. Ако това продължи достатъчно дълго, може да доведе до инсулинова резистентност.

Пролетта е идеалният момент за детокс без въглехидрати и захар. Ако просто намалите калориите, няма да има ефект. Тялото ви все още ще бъде подложено на претоварване с глюкоза и ще продължи да изгаря кръвната захар за енергия вместо мазнини – и това важи за всички хора, не само за тези с инсулинова резистентност.

 

Защо е необходимо да елиминирате захарта напълно?

 

Детокс без въглехидрати и захар.

 

Ако постоянно се чувствате уморени, изпитвате необясними храносмилателни проблеми или редовно се оплаквате от мозъчна мъгла, си струва да се вгледате колко захар консумирате. Всичко това може да не е признак само на пролетна умора, но и на влиянието на захарта върху мозъка.

На първо място, когато ядете неща като прости въглехидрати под формата на хляб, бисквити, чипс, сок, бонбони или нещо, което съдържа добавена захар, тя се усвоява бързо в кръвния поток, което води до скок в кръвната захар. После следва внезапен спад и този порочен кръг натоварва много панкреаса.

Постоянната консумация на захар подхранва и „лошите“ бактерии, присъстващи в чревната флора. Когато прекалявате с нея, вие насърчавате растежа на кандида и дрожди – и двете от които могат да доведат до мозъчна мъгла, обриви, храносмилателни проблеми и др. Още една причина да се подложите на детокс без въглехидрати и захар.

Претоварването със захар и рафинирани въглехидрати може да причини и хронично възпаление, което да има сериозни дългосрочни последици за здравето. То е свързано със сърдечни заболявания, диабет, рак, екзема, артрит, болест на Крон и улцерозен колит.

Добрата новина е, че можете да избегнете тези проблеми с подходящ детокс, не само през пролетта, но и още няколко пъти в годината.

 

Как да направите пролетен детокс без въглехидрати и захар?

 

Пролетен детокс без въглехидрати и захар.

 

Въглехидратният детокс ще ви помогне не само да регулирате кръвната захар и теглото си, но и ще балансира хормоните. Да не забравяме и ползите за кожата, която околните веднага ще отбележат като по-свежа и гладка.

Освен това тялото ви ще стане по-ефективно откъм използването на храната за енергия – ще имате по-стабилна енергия през целия ден и по-малко промени в настроението.

Разбира се, има немалко препятствия преди да се насладите на всички тези ползи, но ще ви дадем няколко съвета как да ги преодолеете.

  1. Не бързайте

Може би много искате да се подложите на детокс без въглехидрати и захар, но това не е много лесна задача. Детоксът предполага минимална консумация на останалите въглехидрати, но изключва изцяло захарта.

Ако обичате да похапвате сладко, можете да започнете по-бавно. Например като имате само едно или две хранения, които съдържат захар (като малка закуска или подсладено кафе), за да можете бавно да отвикнете от нея.

Препоръчваме да се придържате към горната препоръка, но и да не приемате повече от 24 г захар на ден за жени и не повече от 36 г за мъже през първоначалния двуседмичен период на отвикване. Вместо това наблегнете на сложни въглехидрати под формата на бери плодове, например.

  1. Балансирайте порциите си с „метода на чинията“

Наблягането на много фибри, протеини и здравословни мазнини ще бъде от съществено значение, когато провеждате детокс без въглехидрати и захар. Наличието на достатъчно от тези хранителни вещества ще ви гарантира, че ще се чувствате удовлетворени след всяко хранене.

Методът на чинията е надежден инструмент, който може да се използва за сглобяване на порции, които са балансирани, богати на хранителни вещества и, не на последно място – вкусни.

За да следвате този метод, уверете се, че половината от чинията ви по време на хранене е пълна със зеленчуци без нишесте (тъмни листни зеленчуци, къдраво зеле, спанак, броколи и брюкселско зеле). Една от останалите четвъртинки на чинията трябва да съдържа протеин. Последната четвърт трябва да съдържа сложен въглехидрат.

Все пак препоръчваме по време на детокса да прилагате правилото само веднъж дневно, а останалите хранения да не съдържат никакви въглехидрати. Можете да хапвате здравословни мазнини между храненията, например ядки.

  1. Пийте достатъчно вода

 

Детокс без въглехидрати и захар.

 

Поддържането на добра хидратация е препоръчително през цялото време, но е особено важно, когато се подлагате на детокс без въглехидрати и захар, а и всякакъв вид прочистване.

Водата подпомага жизненоважни органи като черен дроб, бъбреци, бели дробове, черва и кожа за по-бързото изнасяне на токсините и отпадните продукти от тялото.

Пиенето на повече вода е от съществено значение и когато увеличавате приема на фибри, за да поддържате редовното движение на червата и да предотвратите запек.

Препоръчваме да пиете поне 1,8 л вода дневно, докато сте в детокс без въглехидрати и захар. Бъдете наясно и внимавайте с дехидратиращия и диуретичен ефект на кофеина и алкохола. Напитките с кофеин и алкохолът могат да съдържат подсладител и естествени захари, които са несъвместими с детокса.

  1. Тренирайте

Повишаването на сърдечната честота чрез редовни упражнения не само ще ви накара да се изпотите, което помага за детоксикацията като цяло, но ще ви помогне естествено да увеличите енергията си и да нормализирате нивата на инсулин.

Тренировките помагат да се премести захарта в мускулите за съхранение, като незабавно повишава чувствителността към инсулин. Ефектът може да продължи до 48 часа.

Все пак не прекалявайте с твърде интензивните упражнения, тъй като тялото ви ще се нуждае от време, за да се приспособи към по-нисък прием на въглехидрати и липса нарафинирани захари в диетата.

  1. Проследявайте симптомите и напредъка си

Докато преминавате през процеса на детокс без въглехидрати и захар, може да бъде наистина полезно да проследявате симптомите си преди и по време на изпълнението му. Обърнете специално внимание на настроението, храносмилането и енергията си.

По-малко мудни ли сте, когато елиминирате богати на въглехидрати храни? Забелязвате ли разлика в стомашните симптоми? Ако трябва, поддържайте подробен дневник за това какво хапвате и как се чувствате. След това можете да обсъдите промените, които забелязвате в тялото си, със специалист, ако се наложи.

 

Странични ефекти на пролетния детокс

 

Детокс без захар и въглехидрати.

 

Когато за първи път започнете своя въглехидратен пролетен детокс, е възможно да изпитате много от не толкова вълнуващите симптоми на отвикване, които са характерни за всяка детоксикация.

Това е така, защото тялото ви е станало много зависимо от редовния прилив на глюкоза и влиза в реакция на стрес, когато внезапно го прекратите. След това трябва да се приспособи към изгарянето на мазнини и протеини за енергия, а не към леснодостъпна глюкоза, което може да отнеме известно време.

Най-общо казано, колкото по-лоша е била вашата диета преди да започнете детокс без въглехидрати и захар, толкова по-лоши могат да бъдат симптомите ви. Възможно е да изпитате:

  • Главоболие
  • Гадене
  • Умора
  • Промени в настроението
  • Леки, грипоподобни симптоми

За щастие тези симптоми не продължават дълго и промяната в диетата ще ви накара да се почувствате невероятно, след като преминете през целия курс на детоксикацията – 1 месец, ако издържите и се чувствате добре.

И един последен съвет. След детоксикацията не можете просто да се върнете към начина, по който сте се хранили преди. Това бързо ще хвърли на вятъра цялата ви упорита работа! Трябва бавно да интегрирате въглехидратите и захарта обратно в диетата си, като започнете с една порция здравословни, сложни въглехидрати на ден.

И все пак се придържайте възможно най-много към балансирана диета. Бъдете здрави!