Захарта идва при нас под различни форми – от естествено срещаните захари в плодовете до рафинираната трапезна захар, която ползваме, за да подсладим кафето и любимите си десерти.

Но независимо от източника, захарта може да създаде проблеми особено когато се консумира в големи количества. Най-опасни са вредите на захарта върху мозъка. Може да почувствате първите симптоми като постоянен глад за нещо сладко, но те могат да се развият до инсулинова резистентност и нарушена мозъчна функция.

Днес ще ви разкажем как именно влияе захарта върху мозъка и ще ви дадем варианти за контролиране на консумацията й, за да избегнете здравословни проблеми, свързани най-вече с мозъка.

 

Как влияе захарта върху мозъка?

Човешкото тяло лесно се възползва от достъпни източници на енергия като захарта. Когато приемаме захар и нишестени въглехидрати, тялото разгражда храната до глюкоза и фруктоза за енергия.

След това черният дроб трябва да преработи фруктозата, за да може тя да бъде използвана от организма, защото всички клетки в тялото се нуждаят от глюкоза. И тъй като в мозъка са съсредоточени толкова много нервни клетки, той използва по-голямата част от глюкозата за гориво.

Всъщност сладките храни, използвайки тази енергия, активират невротрансмитера допамин и системата за възнаграждение на мозъка. В резултат на това започвате да жадувате за повече захар.

Огладнявате по-често и посягате към храни с висок гликемичен индекс. Насищате им се и продължавате с по-висок гликемичен индекс, с други думи – попадате в един омагьосан кръг.

Всичко това изглежда като пристрастяване, нали? Точно така.

Консумацията на захар стимулира специфични области на мозъка, свързани с пристрастяването. Тези области са същите, които се активират и при употребата на кокаин, например.

Накрая толкова сте привикнали, че без този „наркотик“ се чувствате зле и губите способността си да извършвате и най-елементарни дейности, защото ви липсва желание и енергия. Това всъщност е най-голямата сред вредите на захарта върху мозъка и здравето като цяло.

Тогава имаме ли нужда от захар изобщо? Изследванията показват, че мозъкът усвоява 60% от глюкозата в тялото. Така че, да, той се нуждае от малко глюкоза, за да функционира.

Дори хората, които са на строги хранителни режими, могат да произвеждат глюкоза за мозъка от други енергийни източници, като протеини. Но при стандартната диета на повечето хора мозъкът получава много повече, отколкото е необходимо, и именно затова се появяват и здравословните проблеми.

 

 

Вредите на захарта върху мозъка – връзката с инсулиновата резистентност и мозъчната функция

 

Вредите на захарта върху мозъка. Диета или хранителен режим. Захарта - враг на килограмите, гликация.

 

Когато говорим за хормона инсулин, първите асоциации са за регулиране на кръвната захар. Може би не знаете, но това също е важна част от мозъчната функция.

С консумацията на повече захар хормонът инсулин става по-малко ефективен. Той помага да се поддържа здравето и растежа на мозъчните клетки.

Ако постепенно кръвната захар се повишава, мозъкът не може да се възползва от пълните свойства на инсулина. Накрая се стига до инсулинова резистентност и заедно с това когнитивната функция намалява.

Всъщност хората с висока кръвна захар имат значително по-бързи темпове на когнитивен спад и колкото по-висока е захарта, толкова по-бърз е спадът. Междувременно пациентите с диабет тип 2 са два пъти по-склонни да развият деменция, поради което болестта на Алцхаймер се нарича още диабет тип 3.

 

Ролята на кето диетата в борбата с вредите на захарта върху мозъка

След всичко казано дотук, ще се зарадвате, че има алтернатива, чрез която можете да осигурите достатъчно енергия на мозъка, без всички негативни странични ефекти на захарта и това е кето диетата, в частност кетоните.

Кетоните функционират както директно, като служат за гориво за мозъчните клетки, така и чрез задействане на експресията на ДНК, която ни позволява да създаваме химикали за подобряване растежа на нови мозъчни клетки, както и на връзката по между им.

Кето диетата, която е с високо съдържание на мазнини и ниско съдържание на въглехидрати, дава на мозъка по-ефективно гориво от диета, богата на въглехидрати и захари (която създава излишък от глюкоза).

Допълнително кетогенната диета произвежда засилена експресия на митохондриален ген в хипокампуса – областта на мозъка, отговорна за ученето и паметта.

Консумацията на повече качествени мазнини създава и усещане за ситост, при това без вредите на захарта върху мозъка. Кетоните всъщност са тези, които помагат за ограничаване на глада – едно от големите предимства на кето диетата.

Като цяло диетата, която благоприятства захарта и въглехидратите, е диета, която не позволява на човек да изгаря мазнини. И това наистина е вредно за мозъчната функция. Изгарянето на мазнини, а не на захар, е идеалният сценарий за добра функция на мозъка.

 

Захарен детокс за намаляване вредите на захарта върху мозъка и здравето

 

Вредите на захарта върху мозъка. Какво е стевия. Стевия и нейните разновидности.

 

След като разбрахте колко пагубна може да бъде захарта за здравето, сигурно сте помислили за захарен детокс? Ще ви дадем няколко стъпки как да го изпълните. Спокойно, няма да ви наказваме с пълно ограничаване на захарта. Тези съвети целят устойчив и здравословен подход към храненето при намалена консумация на захар. Може да се придържате към тях всеки път, когато сте съгрешили с нещо сладко в повече.

  • Пийте вода, когато хапвате сладко

Ако ядете твърде много захар, започвате да складирате гликоген. Човешкото тяло съхранява поне три грама вода за всеки грам глюкоза, което означава, че задържате допълнителна вода с въглехидратите, а тя не се използва от тялото по предназначение.

Затова пийте повече вода, когато посягате към сладко, в противен случай ще се дехидратирате, което може да доведе до главоболие и умора.

 

  • Добавете електролити

Ако добавите сол и калий във водата си, след като сте прекалили с въглехидратите, ще се чувствате много по-добре. Когато се върнете към диета с ниско съдържание на въглехидрати, тялото ви ще изгори запасите и ще освободи цялата вода, която сте задържали, и с това ще загубите много натрий и калий.

Компенсирайте загубата с богата на електролити добавка.

 

  • Не пропускайте храненията

Може би считате за правилно да направите един фастинг след прекаляването със захарта, но в дните след като сте приели твърде много захар, по-добре е да хапвате много качествени пълноценни храни, вместо да гладувате. Така ще балансирате излишните калории и ще дадете на системата си шанс да се върне към изходно ниво.

 

  • Хранете се на равномерни интервали

Ако се изкушавате да гладувате, защото се чувствате виновни, че сте прекалили със захарта, можете да си причините хранителни разстройства, при които преяждате, гладувате и след това всичко се повтаря. Това не е цикъл, в който искате да се изгубите.

Слушайте тялото си и хапвайте, когато сте гладни, и спрете да ядете, преди да сте сити. Най-добре е това да се случва през равномерни интервали.

 

  • Стабилизирайте кръвната си захар

Отнемането на захарта от диетата ще разколебае нивата на глюкоза в кръвта, което води до симптоми като интензивен глад и ниска енергия. Това също може да причини главоболие, мигрена и промени в настроението.

Яжте храни с ниско съдържание на въглехидрати, които ще ви помогнат да стабилизирате кръвната си захар, така че да не се чувствате ужасно и накрая да посегнете отново към захарта. Фокусирайте се също върху зеленчуци и здравословни протеини като говеждо месо и яйца.

Вредите на захарта върху мозъка и здравето не са за подценяване и всеки, който пожелае, може да се научи да ги избягва. Обяснихме ви защо и как, а сега е време да го осъзнаете и да предприемете стъпки за намаляване на захарта своята диета за бистър ум, здрав организъм и дълголетие.

Успех!