Преди години, мазнините бяха отхвърлени от цял свят като вредни за здравето на човек. Така, всички ние несъзнателно започнахме да консумираме повече захар и въглехидрати, избягвайки приема на мазнини. Рафинираните захари и преработените храни заляха пазара. В резултат на това, хора от цял свят се сблъскаха със затлъстяването и болести, свързани с прекомерната употреба на захар и вредни храни.

Днес обаче, все повече хора осъзнават, че не мазнините, а захарта е бича на нашето време. Така продуктите, съдържащи чисти мазнини, се превърнаха в „суперхрани“ и това съвсем не е случайно. Много от храните, богати на мазнини, са силно антиоксидантни. А тяхната редовна употреба, без никаква консумация на захар, води до лесното използване на мазнините като източник на енергия.

Днес сме подготвили 9 изключително полезни храни, които си заслужава да включите в менюто си.

Авокадо

За него сме говорили и преди (вижте ТУК), защото то наистина е една от уникалните храни, носещи невероятни ползи за нашето тяло.Авокадото се различава от останалите плодове. Докато те съдържат плодова захар, т.нар. фруктоза, то авокадото е богато на мазнини. Всъщност, те представляват 77% от цялото му съдържание – повече от който и да било друг животински продукт.

Основната мастна киселина в него е мононенаситена мазнина, наречена олеинова киселина. Това е и преобладаващата мастна киселина в маслиновото масло, благодарение на която то се слави с полезните си свойства.

Авокадото е сред най-добрите източници на калий. Той е с 40% повече от бананите – една от най-богатите на калий храни.

Този нестандартен плод е чудесен източник и на фибри. Проучванията показват, че редовната му консумация може да понижи LDL („лошия“) холестерол и триглицеридите, като в същото време повишава HDL („добрия“) холестерол.

Интересното тук е, че въпреки богатото съдържание на мазнини, проучвания доказват, че хората, консумиращи редовно авокадо, са с по-добра фигура и по-малко мазнини в коремната област. Това е поредното доказателство, че приема на повече мазнини в никакъв случай не означава „пълнеене“, а обратното. (Защо – може да видите с подробности ТУК).

Сирене

Сиренето е изключително питателен продукт. Всъщност, това е много логично, като се има предвид, че цяла чаша мляко се използва за производството на едно парче сирене. В света съществуват над 500 различни вида сирене, произвеждани по различна технология.

То може да бъде изключително полезно за организма, ако се приема в умерени количества и качеството му е наистина добро.

Сиренето е чудесен източник на калций , витамин В12, фосфор и селен и съдържа всички видове други хранителни вещества. В едно средно голямо парче сирене има 6,7 грама протеин – точно толкова, колкото и в една чаша мляко .

Черен шоколад

Подготовка за приготвяне на черен шоколад. Чаши кафе, начупени парченца шоколад.

Тъмният шоколад е една от онези редки здравословни храни, които всъщност са невероятни. Защо ли – ами защото освен вкусен, той е изключително полезен. Богат е на много здрави мазнини, въпреки че това не е известно почти на никой.

Тъмният шоколад притежава 11% фибри и съдържа над 50% от нужната ни дневна доза желязо, магнезий, мед и манган. Но и не само – огромното му съдържание на антиоксиданти е едно от най-важните му качества. Той е една от храните с най-високо съдържание на антиоксиданти, дори повече от боровинките. Някои от антиоксидантите в него имат мощна биологична активност и могат да понижат кръвното налягане и да защитят LDL холестерола в кръвта от окисляване.

Разбира се, важно е качеството на шоколада да бъде високо – произведен от истинско какао и с минимум 70% от неговото съдържание. Подробно за него може да прочетете ТУК.

Цели яйца

Целите яйца доскоро се считаха за нездравословни, тъй като жълтъците са с високо съдържание на холестерол и мазнини. Новите проучвания показват обаче, че холестеролът в яйцата не влияе на холестерола в кръвта.

Всъщност, яйцата са най-питателната храна на планетата. Те са изключително богати на витамини и минерали. Съдържат малко от почти всяко хранително вещество, нужно на тялото ни. Те съдържат дори мощни антиоксиданти, които предпазват очите и много холин – хранителен елемент за мозъка, който липсва в нужното количество в 90% от хората.

Яйцата са и храна за отслабване. Те са много засищащи и с високо съдържание на протеини, които са най-важни в режим на отслабване.

Мазни риби

Рибите, богати на мазнини, са изключително полезни. Такива са сьомга, пъстърва, скумрия, сардина и херинга. Те съдържат здрави омега-3 мастни киселини, висококачествени протеини и всякакви важни хранителни вещества.

Ползите от консумацията на мазни риби са най-вече благодарение на богатото съдържание на омега 3 мастни киселини (около 20% от всички мазнини!). Те са важни за мозъчната функция, за добрия имунитет и за здравето на сърдечно-съдовата система

Проучванията показват, че хората, които ядат риба, са с по-малък риск от сърдечни заболявания, депресия, деменция и всякакви общи заболявания.

Ако не можете (или не) да ядете риба, тогава приемането на добавка за рибено масло може да бъде полезно.

Ядки

Начупени орехи в бяла купа. Натрошени ядки. Прибори на заден фон.

Излишно е да споменаваме, безбройните им полезни свойства. Те са богати на здрави мазнини и фибри и са добър източник на протеини на растителна основа. Богати са на витамин Е, магнезий и минерали, от които повечето хора не получават достатъчно.

Препоръчваме ви по-честата консумация на бадеми, орехи, бразилски орехи и ядки от макадамия.

Екстра върджин зехтин

Тази мазнина е съществен компонент от средиземноморската диета, за която е доказано, че има много ползи за здравето.

Този зехтин съдържа витамини Е и К и е натоварен с мощни антиоксиданти. Някои от тези антиоксиданти могат да се борят с възпалението и да защитят окисляването на LDL частиците в кръвта.

Доказано е също така, че понижава кръвното налягане, подобрява маркерите за холестерол и има всякакви ползи, свързани с риска от сърдечни заболявания.

Кокосови орехи и кокосово масло

Кокосовите орехи и кокосовото масло са най-богатите източници на наситени мазнини на планетата.

Кокосовите мазнини всъщност са различни от повечето други мазнини и се състоят предимно от мастни киселини със средна верига. Тези мастни киселини се метаболизират по различен начин, отиват направо в черния дроб, където могат да се превърнат в кетонни тела.

Проучванията показват, че мазнините със средна верига потискат апетита, помагат на хората да консумират по-малко калории и могат да повишат метаболизма до 120 пъти на ден.

Пълномаслено мляко

Истинското, пълномаслено кисело мляко е невероятно полезно. То има всички важни хранителни вещества като другите млечни продукти с високо съдържание на мазнини. Но също така е наситено със здрави, пробиотични бактерии , които могат да окажат силно благоприятно въздействие върху вашето здраве.

Проучванията показват, че киселото мляко може да доведе до значителни подобрения в здравето на храносмилателната система.

Просто не забравяйте да изберете истинско, пълномаслено кисело – най-хубаво е то да бъде домашно. За съжаление, много от йогуртите в магазините, са с ниско съдържание на мазнини, но са натоварени с добавена захар.