Съществуват различни видове захари – като глюкоза и фруктоза, например. Но най-познатият ни източник е рафинираната захар – захароза, една от най-разпространените съставки, които използваме в ежедневната употреба. Няма значение дали я слагаме към кафето, добавяме в десерта или похапваме следобед, тя е част от дневната ни консумация. При стремеж да ограничим нейната употреба, било то заради поддържане на режим, диета или от здравословна гледна точка, е важно да знаем и разграничаваме видовете захари, познати днес.

 

Видове захари, състав и влияние 

Съществуват различни видове захари, които се получават от разнообразни източници. Захарозата, глюкозата и фруктозата са три от тях, които съдържат еднакъв брой калории на грам. Всички те се срещат естествено в плодовете, зеленчуците, млечните продукти, но често са изкуствено добавени в много храни. Те се различават  по химичните си структури, начина по който тялото ги усвоява и метаболизира, както и във влиянието им върху здравето ни.

 

Абсорбция и употреба на глюкозата

Глюкозата е проста захар или монозахарид. Тя е предпочитан енергиен източник, основаващ се на въглехидрати. Монозахаридите се състоят от една единица захар и следователно не могат да се разделят на по-прости съединения. В храните, глюкозата най-често се свързва с друга захар, за да се образува полизахаридни нишестета или дизахариди, като захароза и лактоза.

Монозахаридите са в най-простата си форма и тялото ги използва, чрез абсорбция, директно в кръвния поток, предимно в тънките черва. Или по точно – глюкозата се абсорбира през лигавицата на тънките черва в кръвния поток, който доставя абсорбираната глюкоза на клетките. Тя повишава кръвната захар по-бързо от другите захари, което стимулира отделянето на инсулин,  необходим за усвояването на глюкозата в клетките. Постъпилата глюкоза се обработва в енергия или се превръща в гликоген. Той, от своя страна, се съхранява в мускулите или черния дроб за бъдеща употреба. Тялото контролира нивата на кръвната захар, и когато те са твърде ниски, гликогенът се разгражда в глюкоза и се освобождава в кръвта, за да бъде използван за енергия. Ако няма наличен, черният дроб използва този вид захар от други източници.

 

Видове захари: абсорбция и употреба на фруктоза

 

Бисквитена фуния за сладолед, напълнена с френски макарони - тип сладки в различни цветове. Захари, глюкоза и фруктоза.

 

Фруктозата също е монозахарид, съдържащ се в плодовете (като ябълки и портокали), меда, кореноплодните растения (цвекло, сладки картофи, лук). Добавя се към преработените храни като царевичен сироп и произхожда от захарна тръстика, захарно цвекло и царевица.

Фруктозата се абсорбира директно в тънките черва и повишава нивото на кръвната захар постепенно, като по този начин не оказва веднага влияние на нивата на инсулина. Но заради това може да има дълготрайни и отрицателни ефекти.

 

Видове захари: Глюкоза и фруктоза

Те се усвояват и абсорбират от тялото по различен начин. Въпреки това съдържат еднакакъв брой калории за грам. Заедно, глюкозата и фруктозата, свързани в равни количества, създават друг вид захар – захароза (дизахарид).

Черният дроб е този, който трябва да превърне фруктозата в глюкоза, преди тялото да я използва за енергия. При приема на по-голямо количество фруктоза, отколкото може да понесе и преработи черният дроб, излишъкът се превръща в холестерол. Това има отрицателен ефект върху здравето като затлъстяване, мастни чернодробни заболявания и висок холестерол.

 

Какво е глюкозен сироп?

Глюкозният сироп се получава чрез хидролизиране или разкъсване на глюкозните молекули, които образуват нишесте. Сама по себе си глюкозата, както споменахме по-рано, е проста захар, която естествено присъства в плодовете и в меда. Срещат се различни видове сироп, като най-разпространеният е царевичният, приготвен от царевични зърна. Най-честата употреба е при приготвянето на храни и по-специални десерти. Той се използва като подсладител, сгъстител, овлажнител или още вещество, което да поддържа свежестта чрез задържането на влагата.

 

Вреди от консумацията на глюкозен сироп

 

Видове захар - бяла и кафява в различни форми, готови за консумация под различна форма. Глюкоза и фруктоза.

 

Глюкозният сироп не предлага хранителни свойства, но е подсладител, спомагащ за по-добрия вкус на храната. Самата глюкоза се използва за гориво от тялото, но консумацията й в сироп не води до повишаване на енергийните нива. Сиропът има ниско съдържание на витамини и минерали, но е силно концентриран източник на калории. В една супена лъжица има над 62 калории и 17 грама възглехидрати под формата на захар. Поради това, при прием на големи количества и продължителна употреба, се стига до редица проблеми за здравето, като:

  • високо кръвно налягане;
  • повишено тегло;
  • развитие на мастно чернодробно заболяване, което се дължи обикновено на твърде много мазнини, които са съхранявани в чернодробните клетки;

В малки количества проблемите са незначителни или отсъстват, но при консумацията на високи нива се стига до подуване на устната кухина, стягане в гърдите и тежки алергични реакции.

Не само при прием, но и при работа с глюкозен сироп трябва много да се внимава. При контакт на кожата със сиропа може да се стигне до сърбеж и зачервяване. Повтарящото се излагане може сериозно да раздразни кожата и дори да доведе до развитие на дерматит. Смята се, че този алергичен ефект се дължи на следи от серен диоксид в глюкозния сироп. Освен кожата, веществото може да подразни и очите, както и дихателната система.

 

Глюкозо-фруктозен сироп

Това е един от калоричните подсладители, използвани широко в производството.

 Глюкозо-фруктозният сироп е 75% по-сладък от захарта, доста по-евтин от нея и траен, тъй като запазва своята сладост за по-дълго време. Използва се предимно в кексове, тъй като има способността за придава кафеникавост.

Среща се още в плодовите сокове, хляба, зърнени закуски, сладоледи и други. Редовната и продължителна употреба ще повлияе негативно на здравословното ви състояние.

Сами може да видите колко вида захари употребяваме в ежедневието си под една или друга форма. Много голяма част от тях са скрити захари – те могат да се срещат както в уж здравословни плодови сокове, така и в солени храни, пакетирани продукти и много други. За скритата захар в храната ни може да прочетете в статията по темата в нашия блог.

Пазарувайте внимателно и при възможност – винаги приготвяйте храната си вкъщи.