Захарта и нейните ефекти върху човешкия организъм са нещо, за което всеки от нас трябва да се информира, особено за скритата захар в много от храните и напитките, които консумираме. И с право – все повече изследвания сочат опасностите, които ни застрашават с честата и прекомерна употреба на продукти, с много високо съдържание на въглехидрати.

В действителност, мнозина считат, че тя е един от продуктите в съвремието, които се отразяват най-лошо на всички системи в тялото ни. Ще ви разкрием някои от причините защо това е така и кои са храните, съдържащи скрита захар.

Захарта – произход и основни характеристики

По своята същност захарите са ядливи вещества, които имат сладък вкус. Изградени от въглерод, водород и кислород, от гледна точка на хранителната стойност, те са въглехидрати. 

Съществуват прости захаримонозахариди. Такива вещества са глюкоза, фруктоза и галактоза. Освен тях срещаме още малтоза и лактоза. Захарите, които най-често консумираме, от друга страна, спадат към захарозата. Тя е най-разпространената форма на рафинираната захар, наричана още бяла или трапезна захар. В тялото се разгражда до глюкоза и фруктоза, а във вода се разтваря бързо и лесно. Захарите присъстват в състава на повечето растения, но най-богато е съдържанието им в захарното цвекло и захарната тръстика. Именно от тях се извличат и веществата, които впоследствие рафинираме до захарта, която толкова добре познаваме и използваме в ежедневието си.

Влияние на захарта върху организма

жена, която се притеснява за килограмите си, гледаща в сладки, скритата захар в храните

Независимо дали искаме или не, всеки ден приемаме скритата захар с продуктите, които консумираме. До какво обаче води това?

На първо място е важно да уточним, че вредната за организма захар е рафинираната бяла такава. Това е така, тъй като процесът на рафиниране на продукта протича на етапи, които отнемат всички белтъци и полезни вещества от естествено извлечения сироп от захарната тръстика или цвекло. Това е причината да има големи разлики между бялата и кафявата захар. Последната се произвежда по доста по-различен и трудоемък процес. Напоследък търсенето й в магазинната мрежа е по-голямо, защото все повече хора искат да се хранят здравословно. А ползите и за организма са повече от тези на бялата захар. 

В най-общ смисъл захарта енергизира организма – поне за кратко. Когато приемем от нея, ние се засищаме, тонизираме, освежаваме и се чувстваме по-заредени и енергични. Тъй като, обаче, тя се усвоява много бързо и преминава от храносмилателната система към различните части на тялото и организма, действието й отминава изключително бързо. Понякога, дори без да осъзнаваме, приемаме още и още и така създаваме зависимост на организма към веществото. А скритата захар в някои храни допринася към зависимостта.

Освен това, има още нещо, за което рядко се замисляме. В природата естествените захари вървят ръка за ръка с полезни вещества. Така балансът в организма се запазва. Ако приемаме обаче захар от сладкиши, газирани напитки или сиропи, иначе казано – в по-чист вид, то тялото ни трябва да черпи от собствените си запаси от енергия и вещества, за да я обработи. Това допълнително ни вреди и отслабва имунната ни система.

Нещо повече, когато приемаме захар, произведена по изкуствен начин, трябва да мислим и за здравето на устната кухина. След разтапянето на захарта, върху зъбите остава лепкав слой, върху който полепват частици храна и бактерии. Това може да доведе до разграждане на емайла и кариеси, както и заболявания на венците.

Къде откриваме захарта

Огледайте се около себе си – бонбони, вафли, газирани напитки, енергийни напитки… Колко от тях попадат пред погледа ви само в непосредственото ви обкръжение?

Добавете към тях и захарта, която поставяме в чая или кафето си, захарта, която можем да открием в меда и компотите, например. Нека не забравяме и шоколада – дори в млечния и черния шоколад в по-голямата част от случаите можем да намерим относително голямо количество захар, която влияе на организам ни.

Освен тези съвсем явни места, има много продукти, в които скритата захар може да попадне в организма ни. Затова и много често не можем да свалим килограми или се връщаме към трудно загубените такива. Затова е и толкова важно да си поговорим за…

Скритата захар

Жена, която закусва с овесени ядки и пие кафе, четяща списание и наслаждаваща се на красивото утро. Скритата захар в зърнените закуски.

По-трудна за улавяне и далеч по-често срещана, отколкото си мислим – това е скритата захар в храните, които приемаме всеки ден.

Освен на стандартните места, които вече посочихме, скритата захар най-често се среща в дресингите към салатите, например. Затова, понякога дори да мислим, че се храним здравословно, всъщност това не е точно така, защото в добавката към зеленчуците намираме още майонеза и подсладители от различни типове.

Скритата захар ще срещнем и в хляба, консервираните плодове и зеленчуци, както и в плодовите сокове. Откриваме я още и в консервирани супи, но и в уж здравословните барчета с плодове и овесени ядки. В този смисъл не пропускайте да прегледате и съдържанието на зърнените закуски, които похапвате сутрин – понякога съдържанието на захар в тях е по-голямо, отколкото предполагате! В списъка попадата още:

  • плодовите млека
  • някои видове алкохол (прочетете повече тук)
  • фъстъченото масло
  • плодовите конфитюри
  • някои сушени плодове
  • сосове като кетчуп, барбекю, терияки и доматен
  • бутилиран студен чай

Не забравяйте и за бързата храна. Ако честичко похапвате такава, трябва да знаете, че чрез нея в тялото попадат, освен тежките мазнини, понякога и големи количества захар. В това число влизат бургерите, заради специалните питки, които се използват, поничките, мъфините, бързите сандвичи и още много.

Заместители на захарта

Макар че наглед звучи невъзможно да избягваме скритата захар, и всички въглехидрати в нея, всъщност най-важно е да бъдем информирани. Само така ще можем да избегнем в по-голямата си част храните и съставките, описани по-горе, и да водим по-балансиран начин на живот.

Намалявайки захарта, неизбежно ще последва спад на енергията, който трябва да компенсираме с плодове, зеленчуци и витамини. Дайте време на тялото си да се адаптира и не пропускайте да проверите и за здравословни източници на сладост на основата на билка стевия, които да добавите към менюто си:

А за здравословни рецепти с минимум захар проверете и в нашата кулинарна книга „Кето фантазии„.