Прочистване на белите дробове от тютюнопушене

Обновена: 26.02.2024|

Ако сте пушач от години или работите в среда със замърсен въздух и други токсини, то нуждата от прочистване на белите дробове е много по-завишена при вас.

Днес ще си поговорим за това дали е възможно да възстановим напълно здравето на белите дробове след като спрем да пушим. Защо е толкова важно те да функционират правилно и какви са начините за прочистване на белите дробове от вредните токсини.

Ако сте решили да се откажете от тютюнопушенето, поздравления, вие сте направили най-важната първа стъпка за подобряване на вашето здраве.

 

vitc 400 1
vitc 600 1

 

vitc 400 1
vitc 600 1

Прочистване на белите дробове след отказ от пушене – възможно ли е?

Белите дробове имат способността да се възстановяват сами с течение на времето, но само в някои случаи. Те започват бавно да се регенерират след като спрем тютюнопушенето.

Скоростта на възстановяването им зависи от това колко дълго време сте били активен пушач и от това колко са увредени.

Белите дробове могат да се възстановят напълно от пневмония или остър бронхит. Хроничните проблеми, причинени от тютюнопушенето, могат обаче да причинят необратими щети.

Пушенето може да доведе до два различни вида дългосрочни увреждания на белите дробове.

  • Емфизем

Алвеолите са малки въздушни торбички в белите дробове. При емфизем те се унищожават, при което се намалява повърхността на белите дробове. Това затруднява обмяната на кислород и въглероден диоксид при дишане. Засегнатата белодробна тъкан става неспособна да осъществява нормален газообмен.

  • Хроничен бронхит

По-малките дихателни пътища (бронхиолите), които водят до алвеолите, се възпаляват при хроничен бронхит. Това пречи на кислорода да достигне до тях.

Тези две състояния са известни като хронична обструктивна белодробна болест (ХОББ).

 

Начини за прочистване на белите дробове

 

Прочистване на белите дробове.

 

Няма как да поправим вредите нанесени на белите дробове, които годините тютюнопушене могат да причинят.

За щастие има няколко неща, които можем да направим, за да предотвратим по-нататъшни увреждания и да подобрим здравето на белите си дробове.

 

Терапия с пара за прочистване на белите дробове

Вдишването на водни пари помага за разреждане на слузта и намалява възпалението в дихателните пътища. Използването на терапия с пара значително подобрява дишането при хора с ХОББ.

Въпреки че има незабавно облекчение на симптомите, почти няма никаква промяна в цялостното здраве на белите дробове след прекратяване на парата.

 

Пийте топли течности за прочистване на белите дробове

Бъдете винаги добре хидратирани, за да поддържате здрави белите дробове.

Редовното пиене на вода помага за изхвърлянето на натрупаните токсини и химикали от тялото. Може обаче да отнеме известно време, в зависимост от това колко дълго време сте били пушач.

Пиенето на 6-12 чаши вода на ден помага за разреждането на слузта в белите дробове. Това улеснява премахването й от дихателните пътища, когато кашляте.

Приемът на топли напитки, като чай, бульон или дори само топла вода има същия ефект.

  • Зелен чай за прочистване на белите дробове

Зеленият чай има антиоксидантни и противовъзпалителни свойства, които могат да предотвратят някои видове белодробни заболявания.

Пиенето на зелен чай 2 или повече пъти на ден намалява риска от развитие на ХОББ.

Консумирайте противовъзпалителни храни

Консумацията на храни, които имат противовъзпалителен и антиоксидантен ефект, може да предпази белите дробове от някои увреждания, дължащи се на пушенето и замърсения въздух.

Включете в менюто си повече плодове и зеленчуци, особено зеленолистни, горски плодове и други, богати на антиоксиданти. Също и тези, които съдържат големи количества полифеноли и витамин C. Такива са червените, оранжевите, зелените и жълтите плодове и зеленчуци.

Консумирайте повече кръстоцветните зеленчуци, които са с високо съдържание на фибри. Карфиол, зеле, броколи и брюкселско зеле попадат в тази категория.

Добавете още в менюто си боровинки, спанак, къдраво зеле, маслини, бадеми за прочистване на белите дробове.

Спортувайте редовно за прочистване на белите дробове

Да бъдем физически активни е може би едно от най-добрите неща, които да направим, за да поддържаме и подобрим белодробната си функция.

Излизането на разходка навън помага на въздушните торбички в белите дробове да останат отворени. Тогава те могат да обменят кислород и да го доставят там, където тялото ни се нуждае от него.

Включете сърдечно-съдови упражнения. Плуването е един от най-добрите спортове за целта. То кара сърцето и мускулите ни да са по-ефективни и подобрява дишането и цялостното ни състояние.

 

Кашлица за прочистване на белите дробове

Повечето пушачи имат значително количество слуз натрупана в белите дробове. Това натрупване може да продължи дори след отказване от тютюнопушене.

Кашлицата помага на тялото ни да премахне допълнителната слуз, като отблокира по-малките дихателни пътища. Отваря ги, за да получат кислород.

 

Избягвайте замърсители

 

Пасивно тютюнопушене. Прочистване на белите дробове.

 

Избягването на пасивно пушене, прах, мухъл и химикали насърчава здравословната белодробна функция.

Филтрираният, чист въздух намалява производството на слуз в белите дробове. Както вече споменахме, слузта може да блокира по-малките дихателни пътища и да затрудни достъпа на кислород до тях.

  • Избягвайте пасивното пушене

Докато отказването от тютюнопушенето е най-важното нещо, което можем да направим за белите си дробове, също толкова важно е и да не вдишваме дима на другите хора.

Комбинацията от дима, идващ от края на цигарата, плюс дима, който излиза от устата на пушача, съдържа стотици токсични химикали. Вдишването им може да причини всичко – от рак на белия дроб до инсулт.

  • Не употребявайте електронни цигари

Докато лекарите все още научават за дългосрочните рискове от електронните цигари, изследвания разкриват някои краткосрочни.

Установено е, че електронните цигари намаляват способността на белите дробове да изчистват слузта, а това от своя страна може да доведе до инфекции.

Единственото нещо, което трябва да вдишваме в белите си дробове, е чист въздух.

 

Какво се случва с белите дробове, когато пушим?

Нека първо се запознаем с функцията на белите дробове. Когато вдишаме, въздухът преминава през дихателните пътища (трахеята). Там те се разделят на два дихателни пътя, наречени бронхи. Всеки бронх води до един от белите дробове.

След това бронхите се разделят на по-малки дихателни пътища – бронхиоли. Бронхиолите са най-малките дихателни пътища в белите дробове. В края на всеки от тези бронхиоли има малки въздушни торбички. Те се наричат алвеоли.

Когато човек пуши, той вдишва около 600 различни съединения. Те могат да се разделят на няколко хиляди химикала. За много от тях е известно, че водят до ракови заболявания.

Димът от цигара може да засегне всички системи в тялото, като например:

  • Сърцето: Кръвоносните съдове се стесняват, а това води до затрудняване на циркулацията на кислород до останалата част от тялото и до по-усилена работа на сърцето.
  • Мозъка: Човек може да се чувства по-изморен и неспособен да се концентрира след отказ от никотин.
  • Дихателната система: Може да се затрудни дишането при възпаление и претоварване на белите дробове.
  • Репродуктивната система: Тютюнопушенето може да доведе до безплодие и намалено сексуално желание с времето.

 

До какво води пушенето?

 

Прочистване на бъбреците. Киселец. Тахикардия, учестено сърцебиене. Сепсис. Понижаване на кръвното налягане.

 

Хората, които пушат, са изложени на по-висок риск от развитие на много хронични заболявания, включително:

  • Сърдечно заболяване
  • Диабет
  • Високо кръвно налягане
  • Някои видове рак
  • Хронична обструктивна белодробна болест (ХОББ)

Тези и други заболявания, свързани с тютюнопушенето, могат да имат доста голямо влияние върху продължителността на живота и качеството на живот.

 

Колко време отнема детоксикацията от тютюнопушене?

След последното пушене, ето какво се случва:

Време след отказ от тютюношушене Здравни ползи
20 минути Сърдечният ритъм и кръвното налягане се връщат към по-нормални нива.
12 часа Нивата на въглероден оксид се връщат към нормалните.
48 часа Усещането за вкус и мирис започва да се подобрява.
2-3 седмици Белодробната функция и кръвообращението започват да се подобряват. Чувствате по-малко задух.
1 месец Кашлицата или задуха, които сте изпитвали, започват да намаляват.
1 година Голямо подобрение в дишането и издръжливост при тренировки. Рискът от сърдечни заболявания намалява с 50%.
3 години Рискът от инфаркт намалява до този при непушач.
5 години Рискът от развитие на рак на белия дроб или от инсулт намалява драстично.
15 години Рискът от сърдечни заболявания ще бъде като при непушач.

 

Категории: Здраве|Публикувана: 20.06.2022|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Ваня Боянова
Ваня Боянова е дипломиран технолог по „Храни, хранене и диететика“. Участвала е в множество проекти за здравословно хранене в България и чужбина. Организатор и лектор е на събития със здравна насоченост. Автор е на стотици публикации в сферата на храненето.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Един Коментар

  1. Нова 01.02.2024 at 23:13 - Отговор

    Моля не пушете Много е вредно за човека и болиии за пушача и роднини ,отрова законна !!!

Оставете коментар

Обновена: 26 февруари 2024 в 11:19 | Публикувана: 20 юни 2022 в 15:31 | Категория: Здраве