Криотерапия – какво представлява?

Обновена: 25.01.2024|

Криотерапия се нарича процедурата, която разчита на студа за това да подобрим определени функции на организма си.

В днешно време тя става все по-популярна. Специални камери за целта могат да бъдат открити в спа центрове за красота, медицински центрове и дори фитнес клубове.

Неминуемо всеки ще се запита безопасно ли е излагането на толкова ниски температури (обикновено за около 2-3 мин.) и какви могат да бъдат ползите.

Днес ще се опитаме да отговорим на тези въпроси, като обясним подробно какво представлява криотерапията и какви могат да бъдат нейните здравословни предимства.

 

Какво е криотерапия?

Криотерапия идва от гръцката дума крио (κρύο), която означава студ. Тя се отнася до всяка форма на медицинско лечение, което разчита на излагане на ниски температури.

Криотерапията на цяло тяло най-често се използва в областта на спортната медицина като начин за възстановяване на мускулите и облекчаване на болката.

Представлява поставяне на тялото в студена камера, която излъчва пари при изключително ниски температури, вариращи от -110°C до -160°C. Това обикновено се прави за интервал от 2 до 4 минути.

Когато са в криогенна камера, хората трябва да съблекат всичко с изключение на бельо, чорапи и ръкавици за защита на крайниците.

Криокамерата е индивидуален корпус с форма на тръба, който покрива тялото на човек с отворен връх, за да поддържа главата при стайна температура.

Средата се генерира от излъчването на хладен въздух, но някои криогенни камери генерират тези температури чрез принудителна конвекция, която включва изпомпване на хладния въздух от външна верига.

 

Как действа криотерапията?

 

Криотерапия, същност, ползи.

 

Основната промяна в тялото, която се случва при криотерапията на цялото тяло, е намаляването на температурата на тъканите. С нея идва и понижаване на основната телесна температура.

Този сензорен шок води до активиране на вегетативната или несъзнателна нервна система.

Всичко това се характеризира с повишаване на нивата на норепинефрин, кръвното налягане и вариабилността на сърдечната честота.

Междувременно, когато тялото е изложено на екстремно охлаждане, кръвоносните съдове се свиват и намаляват притока на кръв към областите на възпаление.

След като човек вече е извън криогенната камера, съдовете се разширяват и в кръвта се открива повишено присъствие на противовъзпалителни протеини.

Студът също намалява скоростта на провеждане на нервните сигнали, контролиращи мускулите. Студената пара активира и кожни рецептори, които стимулират симпатиковата нервна система.

Има твърдения, които гласят, че практикуването на криотерапия може да помогне за лечение на болестта на Алцхаймер, да увеличи енергията, да засили метаболизма, да излекува мигрена, да облекчи депресията и да намали болките в ставите, като ревматоиден артрит.

Ефекти на криотерапията върху мускулите

Криотерапията носи много ползи за спортистите, когато става въпрос за насърчаване възстановяването на мускулите след тренировка. Следователно през последните десетилетия множество научни изследвания са насочени към изследването на тези ефекти.

Благоприятства възстановяването

 

Криотерапия. Уголемен далак. Мускулна треска. Задна корова атрофия.

 

Според проучване от 2015 г. криотерапията на цялото тяло се оказа ефективна при възстановяване на добре тренирани атлети. Тя не само намалява болката след тренировка, но и нивата на креатин киназата – молекулите, отговорни за увреждането на мускулите.

Когато се прилага при спортисти с ниска телесна мастна маса, криотерапията на цялото тяло показва ясни противовъзпалителни, антианалгетични и антиоксидантни ефекти.

Въпреки това ползите се противодействат от потенциалното инхибиране на анаболните процеси, когато лечението се прилага на хронична основа.

Интересното е, че излагането на свръхниска температура също повишава нивата на експресия на миокини, протеини, произведени по време на тренировка, които помагат за лечение на метаболитни заболявания като затлъстяване и диабет тип 2.

Намалява възпалението

Според проучване при симулиран двучасов джогинг, двеминутна сесия в криокамера се оказа ефективна за намаляване на експресията на IL-протеини, отговорни за възпалението и мускулните увреждания и повишаване на нивата на анти-възпалителни цитокини.

Следователно вазоконстрикцията, предизвикана от ниската температура, може да защити мускулите и да подобри възстановяването чрез директно намаляване на провъзпалителни молекули, отговорни за възпалителните процеси и повишаване нивото на антиоксидантните ензими.

Намалява оксидативния стрес

В проучвания, включващи спортисти, подложени на криотерапия на цялото тяло след тренировка, изследователите откриха значително намаляване на оксидативния стрес след 10 дни тренировка, последвана от криовъзстановителни сесии.

С други думи, когато е изложен на ниски температури, организмът изглежда повишава устойчивостта си към оксидативен стрес.

 

Ефекти на криотерапията върху мозъка

 

Криотерапия. Биполярно разстройство.

 

Както вече споменахме, стимулирането на терморецепторите на кожата засяга пряко автономната нервна система, което води до ползи за тялото и ума.

Намаляване на болката

Благодарение на значително увеличение на ендорфините и норадреналина, криотерапията може да повлияе на частите в мозъка, отговорни за болката, независимо от причинителя.

Намалява болката и необходимостта от медикаменти при пациенти с различни форми на артрит. Освен това допълнително подобрява благосъстоянието и мобилността на пациентите.

Подобряване качеството на съня

Чрез активиране на парасимпатиковата система и повишаване на нивата на тестостерон, студът също може да повлияе положително на качеството на съня.

По време на тренировъчни периоди атлетите са склонни да изпитват стрес, който влошава съня им. Това обаче може да не е проблем при спортисти, които се подлагат на криотерапия.

Ефективно придружаващо лечение при депресия

Криотерапията изглежда е обещаващ допълнителен подход към лечение на тревожност и депресия, но са необходими повече проучвания, за да се провери нейната безопасност и ефективност при такива състояния.

 

Допълнителни ползи на криотерапията

Сега ще ви разкажем и за още няколко положителни ефекта, които може да има криотерапията върху организма.

Подобряване на липидния профил

Само след 10 сесии е доказано, че криотерапията намалява триглицеридите и LDL (лошия холестерол), като същевременно повишава HDL (добрия холестерол), което води до подобрен липиден профил.

Въпреки тези ползи обаче, не са наблюдавани ефекти върху намаляването на индекса на телесна маса (ИТМ) или на теглото. Така че сесиите в криокамера, за съжаление, не могат да бъдат магическо средство за отслабване без усилие.

Anti-age ефект

Криотерапията на цялото тяло може да помогне за намаляване на свободните радикали, които увреждат клетките и допринасят за процеса на стареене.

Според проучване от 2019 г. само след 10 сесии, субектите имат по-високи нива на антиоксиданти, които помагат в борбата с щетите, причинени от свободните радикали.

Въпреки това все още са необходими повече изследвания, за да се види дали криотерапията на цялото тяло може действително да забави процеса на стареене.

Може да помогне при лечение на екзема

Някои пациенти с атопичен дерматит съобщават, че екземата им се подобрява при излагане на екстремно ниски температури. Въпреки това, тъй като екземата е състояние, протичащо различно при всички, е трудно да се предвиди как индивидът може да реагира на нова форма на лечение като криотерапия.

Поради противоречивите резултати, трябва допълнително да се изследват ефектите на това лечение върху кожата.

 

Безопасност и странични ефекти на криотерапията

 

Криотерапия, същност, ползи.

 

Криокамерите се използват от почти 40 години. Азотът, който се прилага за охлаждане на тези камери, е същият, който съставя въздуха, който дишаме. За допълнителна безопасност камерите са оборудвани и с кислороден монитор.

Проблеми възникват само ако клиент влезе в машината с мокри дрехи, особено мокри чорапи, тъй като водата веднага ще замръзне при тези температури.

За безопасност и добри резултати типичният курс е 5-10 процедури в тясна последователност (разделени от 1-2 дни, например 3 пъти седмично).

След това можете да разредите сесиите, за да поддържате и подобрявате резултатите (например веднъж на седмица или две).

Трябва да имаме предвид, че следните състояния са противопоказания за криотерапия на цялото тяло:

  • бременност
  • тежка хипертония
  • остър или скорошен миокарден инфаркт
  • аритмия
  • симптоматично сърдечно-съдово заболяване
  • поставен сърдечен пейсмейкър
  • артериална оклузивна болест
  • неконтролирани гърчове
  • синдром на Рейно
  • треска
  • туморно заболяване
  • симптоматични белодробни нарушения
  • нарушения на кървенето
  • тежка анемия
  • студова алергия
  • остри заболявания на бъбреците и пикочните пътища

При липса на здравословни проблеми криотерапията се понася много добре. Могат да настъпят колебания в кръвното налягане по време на процедурата, но този ефект се обръща след края на сесията, тъй като периферната циркулация се връща към нормалното.

Рядко се получава и алергична реакция към силния студ, клаустрофобия и леки зачервявания и то само ако пациентите са били изложени на ниски температури по-дълго от препоръчаното.

Криотерапията не трябва да се прилага при деца под 13 години, а до пълнолетие е препоръчително да има придружител.

 

По-достъпни терапии със студена вода

 

Жена си взима студен душ.

 

Въпреки че са различен тип техники, под общия знаменател на криотерапията често се намират:

 

Тези методи спадат и към, популярния в последно време, биохакинг.

Студен душ

За да практикуваме студени душове, трябва да навлезем в него постепенно. Започваме с обичайния си топъл душ и с течение на времето постепенно понижаваме температурата.

Започваме с по-кратки студени интервали, като постепенно ги удължаваме, докато тялото ни се адаптира.

Важно е да се съсредоточим върху дълбоко, контролирано дишане, за да управляваме първоначалния шок. Необходимо е да се уверим, че цялото ни тяло, включително главата, е изложено на студената вода.

Студените душове могат да ободрят сетивата ни, да подобрят кръвообращението и да допринесат за цялостното ни благополучие. Може да ги включим в рутината си сутрин или след тренировка.

Студени потапяния

За да практикуваме студено гмуркане, започваме постепенно, като излагате тялото си на вода с температура около 10-15°C. Избираме естествена студена вода или басейн, след което, с кратки сесии, като постепенно увеличаваме продължителността, се потапяме.

За по-добър ефект е желателно да си съставим график за тези процедури. Тук, както при душовете, също е важно да контролираме дишането си.

При двата вида терапия със студена вода трябва да сме наясно със здравословното си състояние, тъй като крият доста рискове при невнимателно изпълнение.

Също така, при гмуркането в открити води, ако не сме добре запознати, е препоръчително да сме с човек, който е компетентен в сферата и е способен да ни дава адекватни насоки.

 

Заключение

Ползите от криотерапия могат да бъдат много, стига да се придържаме към предпазните мерки. Това е начин за насърчаване на физическото и психическото благосъстояние.

Излагането на екстремни ниски температури предизвиква физиологични реакции, които могат да помогнат за възстановяване на мускулите, намаляване на възпалението и подобряване на цялостната жизненост.

Като многостранна терапевтична техника, криотерапията е намерила приложение в различни области, от спортната медицина до грижата за кожата.

Докато ползите нея са очевидни, това да сме достатъчно информирани по темата е от решаващо значение, като се имат предвид индивидуалните здравословни условия.

 

Какво е криотерапия?

Представлява поставяне на тялото в студена камера, която излъчва пари при изключително ниски температури, вариращи от -110°C до -160°C. Това обикновено се прави за интервал от 2 до 4 минути.

Какви са видовете криотерапия?

Под общия знаменател на криотерапия спадат студените душове и студените потапяния във вани или открити води.

Опасна ли е криотерапията?

Криотерапията в камери се извършва под контрола на специалисти, така че проблеми могат да възникнат ако имаме определени здравословни състояния, които не позволяват това лечение и ако влезем с мокро бельо. Не трябва да се прилага на деца под 13 години.

Категории: Kрасота и грижа за тялото, Здраве|Публикувана: 01.03.2022|

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Кристина Тонева
Кристина Агнер е дългогодишен автор - има написани стотици статии в сферата на алтернативната медицина, биохакинг, здравословно хранене и диети. Продължава да впечатлява с умело перо и остър ум.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 25 януари 2024 в 00:00 | Публикувана: 1 март 2022 в 17:05 | Категория: Kрасота и грижа за тялото, Здраве