Компютърен визуален синдром – как да се предпазим?

Обновена: 06.03.2024|
Компютърен визуален синдром.

Днес трудно бихме си представили живота без компютър. Хората в активна възраст прекарват средно по 7 часа на ден пред екрани на компютри, таблети, смартфони и други цифрови устройства, сочат проучвания в САЩ и Великобритания.

Прогнозите са, че въпросното време ще нараства, както и рисковете за здравето, причинени от взирането в монитора и от заседналия начин живот.

За тези проблеми многократно предупреждава Американската оптометрична асоциация. Още през 90-те години на миналия век тя въвежда термина „компютърен визуален синдром“ (Computer Vision Syndrome или CVS). Състоянието се означава още като „екранно око“ и „синдром на дигиталната умора“.

Как възниква и какво представлява CVS? Лекува ли се? Как да се предпазваме от него? Ето отговорите.

 

Какво е компютърен визуален синдром?

Както вече отбелязахме, това е здравословен проблем, който възниква поради продължителна работа с компютър.

CVS е съвкупност от оплаквания, ето и най-честите сред тях:

  • Умора и напрежение в очите
  • Главоболие
  • Замъглено зрение
  • Сухота в очите
  • Трудности при фокусиране на зрението
  • Конюнктивит
  • Чувствителност към светлина
  • Намалена зрителна острота
  • Болки в гърба, врата и раменете

 

Причини за компютърен визуален синдром

 

Компютърен визуален синдром.

 

Отдавна е известно, че очите се уморяват след продължително взиране в екран.

При работа с компютър статичното положение и фокусирания към дисплея поглед влияят на кръвообращението, чиято интензивност се забавя. В такива случаи организмът реагира с разширяване на кръвоносните съдове.

Последиците са разкъсване на капиляри и зачервяване на очите. Освен това при вторачване в екрана се забавя мигането, което нарушава равномерното разпределение на т.нар. слъзен филм по повърхността на окото и води до усещане за сухота, напрегнатост и парене.

От голямо значение е позицията на тялото. Ако гърбът е наведен напред и тялото е в неудобно положение, ако мониторът е твърде близо или е прекалено отдалечен, умората е неизбежна.

Дискомфорт възниква и при лошо осветление на работното място, наличие на отблясъци по дисплея или отражения на околни предмети.

Фактор за CVS е също резолюцията на екрана. Когато е ниска, пикселите (най-малките частици, съставляващи визуалното изображение) са видими. Може да личат като груби контури. Това е причина за бърза умора на очите и затруднение при фокусиране. Много важни са и индивидуалните особености. Някои хора са по-възприемчиви към компютърен визуален синдром поради предшестващи очни проблеми, съдови, неврологични и други заболявания.

 

Диагностика на CVS

Когато възникне съмнение за компютърен визуален синдром, прегледът при офталмолог не бива да се отлага. Обикновено с помощта на таблици и специална апаратура лекарят проверява зрителната острота и очното налягане.

Офталмологът е компетентен да разграничи CVS от хиперметропия (далекогледство), миопия (късогледство), астигматизъм (замъглено зрение поради продълговата роговица), очни инфекции, катаракта (помътняване на очната леща, т.нар. перде). И други заболявания, при които се явяват симптоми, характерни за компютърен визуален синдром.

В някои случаи се налагат тестове за дегенеративни промени на конюнктивата и роговицата или измерване на слъзната секреция. Също – ултразвуков преглед на очите, компютърна томография и други допълнителни изследвания.

 

Лечение на компютърен визуален синдром

 

Компютърен визуален синдром.

 

Преди всичко трябва да се отстранят недостатъците в организацията на работата с компютър и да се приложат мерки за хигиена на труда.

Често след подобряване на условията, при които се работи, оплакванията, характерни за CVS, изчезват напълно. В други случаи е необходима медикаментозна терапия. Предписват се различни видове капки, чиито съставки премахват умората, облекчават възпалението, овлажняват роговицата и компенсират недостига на слъзен филм.

При усложнения се преминава към хирургична намеса.

Ако липсват органични увреждания и инфекции, може да се приложат алтернативни лечебни методи като компрес на очите с лайка, липа или лавандула, които действат противовъзпалително и намаляват напрежението.

Прави се отвара с една от посочените билки и след охлаждане в течността се потапят марли. Изцеждат се и се поставят върху клепачите. Добре е компресът да се задържи около 10-15 минути, като се подменя при затопляне.

Понякога е достатъчно върху клепачите да се поставят парченца лед, увити в марля.

 

Как да се храним при риск от CVS?

 

Компютърен визуален синдром.

 

Храната е от съществено значение за поддържане на общото телесно състояние, а то рефлектира върху здравето на очите. Ето няколко предложения, които помагат срещу компютърен визуален синдром.

Включете в менюто си ястия с много антиоксиданти

Те помагат в борбата със свободните радикали, които водят до окислително увреждане на клетките.

Изключително ефективни антиоксиданти са витамините А, С и Е.

Може да си ги набавите от плодове, зеленчуци и ядки. Например: ягоди, цитруси,черни боровинки, моркови, люти чушки, зеле, фъстъци, бадеми, нахут.

Храните, богати на цинк (месо, риба, ядки, семена), са също необходими. Освен че е антиоксидант, цинкът е ключов фактор в имунната защита и предпазва очите от възпаления. Той укрепва съединителната тъкан, така че е полезен и за здравето на роговицата и склерата на окото.

Като антиоксиданти действат също два природни пигмента – лутеин и зеаксантин. Най-лесно ще си ги набавите от яйчен жълтък и зеленчуци с тъмнозелени листа като спанак, рукола, зелена салата и други.

Консумирайте храни, богати на Омега-3 мастни киселини

Те имат изключително благотворно влияние върху очите, особено ейкозапентаеновата киселина (EPA) и докозахексаеновата киселина (DHA).

Омега-3 мастни киселини подпомагат слъзната секреция и поддържат овлажняването на очите. Действат противовъзпалително, подобряват кръвообращението в очите и яснотата на зрението.

За да си набавите достатъчно EPA и DHA, включете в менюто си повече морски дарове като сьомга, сардини, херинга, треска, скумрия. Наблегнете на растителните източници на Омега-3 мастни киселини – ленено семе, орехи, семена от чиа.

Пийте достатъчно вода

Добрата хидратация на организма допринася за предотвратяване на очната сухота. Няма конкретна доза за прием на течности. Нормално е в рамките на ден да се консумират около 2 литра вода (приблизително 8 чаши).

 

5 предложения за предпазване от компютърен визуален синдром

 

  1. Грижете се за работното си място. Поставете монитора на оптимално разстояние от очите си (около 50-60 см). Уверете се, че настройките на компютъра ви са правилни. Размерът на шрифта и контраста на екрана трябва да са удобни за вас.
  2. Поддържайте правилна позиция на тялото си. Гърбът трябва да е изправен, но не прекалено изтеглен назад или наведен напред. Избягвайте наклона на главата напред, за да не натоварвате врата си. Дръжте китките на нивото на лактите. Поставяйте клавиатурата така, че да може да пишете без напрежение в ръцете и с изправен гръб. Много важно е да регулирате височината на стола според своя ръст и да държите краката си плътно на пода или на стабилна подложка.
  3. Внимавайте за светлината. Най-добре е тя да бъде естествена. Задължително е да бъде достатъчна в работното помещение. Светлината не бива да е много ярка или твърде слаба. Носете очила за работа с компютър. Те филтрират синята светлина, излъчвана от монитора, която има по-къси вълни и се приема, че прониква дълбоко в очите.
  4. Правете почивки и упражнения за очите. Добре е на всеки 20-30 минути да отклонявате погледа си от екрана и за малко да се фокусирате в друг обект. Например издигнете пръст пред очите си на разстояние около 10 см. Насочете поглед към пръста, след което се вгледайте в далечината. Повторете упражнението няколко пъти, за да тонизирате очните си мускули. Мигайте от време на време. Това е начин да намалите риска от сухота в очите.
  5. Движете се. Правете физически упражнения преди да започнете работа. Не се отказвайте от тренировки във фитнес зала и разходки сред природата.

Имайте предвид, че човешката дейност е най-ефективна, когато се осъществява при добро здраве, в подходяща работна среда и с хубави чувства.

Какво е компютърен визуален синдром?

Това е здравословен проблем, който възниква поради продължителна работа с компютър.

Какви са симптомите на компютърен визуален синдром?

Най-честите са умора и напрежение в очите, главоболие, замъглено зрение и др.

Как се лекува компютърен визуален синдром?

Преди всичко трябва да се отстранят недостатъците в организацията на работата с компютър и да се приложат мерки за хигиена на труда.

Как да се храним при риск от КВС?

Изключително ефективни антиоксиданти са витамините А, С и Е. Може да си ги набавите от плодове, зеленчуци и ядки. Храните, богати на цинк (месо, риба, ядки, семена), са също необходими.

Категории: Здраве|Публикувана: 03.07.2023|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

eb22f0b1122125bc6d566cc1bd539054?s=96&d=mm&r=g

Д-р Ваня Шипочлиева, д.м. е завършила медицина във ВМИ гр. София и журналистика в СУ "Св. Климент Охридски". Специалист е по социална медицина и организация на здравеопазването. Защитила е дисертация за ролята на медиите в процеса на здравната реформа. Автор е на стотици публикации в научни и популярни издания.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 6 март 2024 в 10:24 | Публикувана: 3 юли 2023 в 11:46 | Категория: Здраве