Вероятно повечето от вас знаят какво е стевия и дори я използват ежедневно. Стевията е уникална хранителна добавка, която, за разлика от други заместители на захарта, не добавя калории, не се превръща в мазнини, не повишава нивата на инсулина. Това, което също я отличава и прави по-добрият избор е, че се извлича натурално от растение. Същевременно не съдържа захарни алкохоли или каквито и да било вредни химикали.

Хората я използват от стотици години за подслаждане на храната и за извличане на здравословни ползи. Те произлизат именно от споменатите неща, които стевията „не прави“. За тях ще си говорим днес. Продължете да четете, за да разберете защо да я добавите в режима си на хранене и по-специално – каква може да бъде ролята й в кето диетата.

 

Какво е стевия и какъв е нейният състав?

Растението стевия е част от семейство Сложноцветни, от което са маргаритката и амброзията. Най-ценният вид стевия – Stevia rebaudiana (Bertoni) , произлиза от Парагвай и Бразилия. Той е открит от италианския ботаник Моисес Сантяго Бертони в края на 1800 г., но местните хора са го използвали от векове. Сред тях стевията е известна като kaa-he (сладка билка).

В традиционната медицина в тези региони тя служила за лечение на изгаряния, колики, стомашни проблеми, а понякога и като контрацептив. Листата пък се хапвали и сурови като лакомство.

Днес познаваме стевията като хранителна добавка. Тя е получена именно от споменатия вид растение, което постепенно се култивира почти в целия свят. И по-специално – от сладките химически съединения в билката, които се наричат стевиол гликозиди и могат да бъдат до 400 пъти по-сладки от захарта. Езикът ви буквално ще изгори, ако опитате чисти стевиолови гликозиди. Те са под формата на кристално, прозрачно вещество върху листата. Растението ги произвежда като естествен защитен агент срещу слънцето.

Въпреки че те са толкова сладки, могат да оставят горчив послевкус, поради което в добавките се съдържат и други съединения, ограничаващи този ефект. Обикновено се добавя еритритол, за да се осигури вкус, най-близък до този на захарта.

 

Топ 6 ползи на стевията

Има толкова много потенциални ползи за здравето от стевията, които я правят най-здравословната алтернатива на захарта за хора с диабет и други заболявания. Сега ще разгледаме най-важните сред тях, а междувременно, ако все още се двоумите дали да спрете захарта, прочетете статията: Защо да използваме стевия вместо захар.

1. Контролира диабета

Сред най-известните ползи на стевията за човешкото здраве е способността й да регулира нивата на кръвната захар в организма. Тя е идеален заместител на обикновената захар за диабетици или хора на режим с намален прием на въглехидрати. С нея те могат да си похапват сладко, без да се притесняват от последиците.

За разлика от захарозата, от която се състои нормалната трапезна захар, стевията подслажда храната по подобен начин като захарта, но съдържа стевиозид вид стевиолов гликозид. Когато той се разгражда, глюкозосъдържащите частици се абсорбират от бактериите в дебелото черво, вместо да се абсорбират в кръвния поток и да влияят на нивата на глюкозата в тялото.

 

2. Подпомага отслабването

Както споменахме, стевията е с много ниско съдържание на калории и е в пъти по-сладка от захарта. Това означава, че всеки може да си хапва торти, шоколади и бонбони, приготвени със стевия, без да се притеснява дали ще натрупа стотици калории от захари, които да попречат на успешното отслабване.

Допълнително консумацията на стевия може да намали глада ви за захар. Той често се причинява от свръхрастеж на кандида – гъбичка, която има ненаситен апетит за захар. Замяната на обикновена захар със стевия може буквално да умори от глад кандидата. Много хора откриват, че когато се отърват от нея, желанието им за захар също си отива.

 

3. Какво е стевия и как помага за регулиране на кръвното налягане

Споменахме стевиозидът, който е вид гликозид, но в стевията има и други гликозиди с допълнителни роли. Те могат да отпуснат кръвоносните съдове, да увеличат уринирането и да улеснят елиминирането на натрий от тялото. Това означава по-малко стрес върху сърдечно-съдовата система и може да доведе до спад на кръвното налягане.

Всичко това предпазва здравето на сърцето и предотвратява определени състояния като атеросклероза, инфаркт и инсулт.

 

4. Намалява нивата на холестерола

Проучванията показват, че консумацията на стевия води и до значително намаляване на нивата на „лошия“ LDL холестерол и триглицериди. Същевременно тя води до увеличаване на нивата на „добрия“ HDL-холестерол, което е от съществено значение за добрия липиден профил. Това помага за по-малък риск от запушване на артериите чрез намаляване на макрофагите, мазнините и плаката.

 

5. Повлиява положително здравето на устната кухина

Установено е, че стевията намалява образуването на бактерии в устата, което я прави популярна добавка в пасти за зъби и води за уста. Също така предотвратява появата на кариес и гингивит, за разлика от захарозата, която със сигурност увеличава риска от подобни усложнения.

Стевията има такъв ефект, защото не съдържа „ферментиращи въглехидрати. Когато специфични бактерии, които се намират в устата, се срещнат с ферментиращи въглехидрати, като захари и нишесте, бактериите метаболизират тези въглехидрати в органични киселини, които причиняват ерозията на емайла.

 

6. Помага при кожни проблеми

Стевията е полезна срещу кожни заболявания като екзема и дерматит. Локалното й приложение инхибира разпространението на бактериите и действа като стероид. За тази цел се използва паста от намачкани листа стевия или екстракт от растението, които се нанасят директно върху кожата.Това прави стевията предпочитана опция за много хора, които не могат да получат облекчение на тези състояния чрез други продукти.

 

Какво е стевия и връзката й с кетогенния режим на хранене

 

Какво е стевия. Стевия и нейните разновидности.

 

Съществуват подсладители с нула калории, които не съдържат въглехидрати и които можете спокойно да консумирате, докато поддържате кето режим на хранене. Но намирането на правилния за вас може да се окаже сложна задача. Някои такива добавки, за съжаление, съдържат „допълнения“, които могат да добавят въглехидратни калории.

Други, особено изкуствените, могат да причинят храносмилателни проблеми, като подуване на корема, газове и нарушаване баланса на „добрите бактерии“ в червата, които поддържат правилното храносмилане.

Захарните алкохоли не са много по-добри (подсладителите, завършващи с „-oл“, като малтитол, сорбитол и др.), особено в големи количества. Стевията няма да доведе до тези неприятни странични ефекти и, както споменахме няколко пъти – съдържа нула калории и въглехидрати. Но как още може да помогне при кетогенното хранене?

Кетогеннaта диета е режим с ниско съдържание на въглехидрати и високо съдържание на мазнини. Тя преобразува метаболизма в състояние на изгаряне на мазнини, наречено кетоза. При кетоза клетките използват по-малко глюкоза и изгарят повече мазнини, което е идеално за сваляне на килограми.

Две физиологични състояния сигнализират на тялото ви да влезе в кетоза:

  • ниска кръвна захар
  • ниски нива на инсулин

Тук отново включваме ролята на стевията – тя помага за поддържане на ниска кръвна захар и инсулин, както обяснихме в ползите й по-горе. Това означава, че е изключително подходящ заместител на захарта в кето диетата и помага на тялото по-бързо да влезе в кетоза.

 

Да обобщим какво е стевия и защо е полезна

Точно като естествената захар, стевията се извлича от растение. За разлика от захарта обаче, стевията допринася за понижаване на нивата на кръвната захар, подобряване функцията на инсулина, подпомагане на отслабването – ползи, които не трябва да подминаваме. Поради тези причини стевията е ценен инструмент във вашия кето режим, тъй като ще насърчи кетозата.

Няма как да не споменем и предимства като това, че е евтин, безопасен и широко достъпен подсладител. С него ще задоволите апетита си за сладко, без да се притеснявате за броя на въглехидратите, калориите и здравословното си състояние.

Идеи за десерти със стевия ще откриете в кулинарния ни блог.

Да ви е сладко!