Ето че пиршествата по празниците най-после приключиха. А това значи, че вече е време да обърнем внимание на тялото и организма си, мислейки за диета след празниците. Колко и с какво сме го претоварили от трапезите в последните седмици и как да му помогнем да се възстанови.

Един от методите за това е чревното пречистване. Върху това как да го постигнем с минимални усилия и природни методи ще акцентираме днес.

 

Функцията на червата като част от храносмилателната система

Още от детските си години започваме да изучаваме устройството на храносмилателната система и нейната важност за организма ни. В най-общ смисъл тя се състои от горен и долен храносмилателен тракт. Горната част от системата включва устата и устната кухина, фаринкса, ларинкса, хранопровода и стомаха. След тях долният храносмилателен тракт продължава с червата: тънко, дебело и право черво, които завършват с отделителната част от храносмилателната система. Всяка част от нея е внимателно балансирана и работи в хармония с останалите, когато сме здрави и се храним с мисъл за веществата, които приемаме.

Това обикновено обаче не е така по празниците и зимният сезон е може би най-тежък в това отношение. След постите преди Коледа следват големите празнични трапези, Новогодишните чествания, поредицата именни дни до средата на януари… и всичко това – с ефект върху храносмилателната ни система.

И докато на стомаха ни се пада ролята да приюти храната след първоначалното й попадане в тялото ни и раздробяването й от зъбите, при червата е отговорността за това тя да бъде доразградена правилно и докрай. Заедно с това, хранителните вещества биват усвоени и поемат по пътя си към системите в тялото, които имат нужда от тях.

Сами по себе си, червата имат отделна структура и последователност. Първи от тях е дванадесетопръстникът. Той е началото на тънкото черво и храната се разгражда посредством ензими до съединения. Именно там се разграждат и мазнините. Окончателното разграждане обаче става след това – в същинските тънки и дебели черва. Тънките черва са празното и хълбочното черво, а дебелите: сляпо, свободно и право. След тях протича оформянето и изхвърлянето на остатъчните материали от тялото.

 

Хранителен режим след празниците: Какво представлява чревното пречистване?

 

Хранителен режим след празниците. жена и схема на чревната флора

 

След като разбрахме повече за устройството на стомаха и как работят за нас червата, е време да поговорим за това как трябва да се грижим за него. Много често в ежедневието си, особено около празниците, забравяме, че системата, свързана с храносмилането ни, е в крехък баланс. Осъзнаваме го едва когато я претоварим с тежка, обикновено мазна и пълна със захари и рафинирани продукти, храна. И то неведнъж за кратки периоди от време.

Затова и един от най-подходящите моменти за чревно пречистване е именно през късната зима и преди началото на пролетта – след периода на сериозните преяждания и точно след решенията за новогодишен нов етап в живота ни.

Само по себе си чревното пречистване има за идея да подобри здравето на организма. Освен това се смята, че то е най-добрата превантивна мярка за предпазване от някои заболявания на стомашно-чревния тракт. Заедно с това, чревното пречистване ни помага да се освободим от натрупаните в организма с храната токсини, вредни вещества и застояли храни. Известен е и ефектът му при запек и нередовен стомах.

 

Хранителен режим след празниците, спомагащ чревното пречистване

Готови сте да започнете процеса по детокс на червата след празниците? Разказваме ви за най-популярните ефективни начини за прилагане на процедурата.

Един от методите, които редица хора опитват, е чрез хидратиране на организма и по-точно – прием на повече вода. Освен че е полезна за цялото тяло и еластичността на кожата, водата подпомага храносмилането. Количествата, които специалистите препоръчват за чревен детокс, са шест до осем чаши.

В случай, че бихте искали да се справите с нередовен стомах след преяждане, можете да направите прочистването и със солена вода. Добавете 2 чаени лъжички хималайска или морска сол сутрин и вечер към първата и последната си чаша вода за деня. Този метод ще ви накара да забравите за токсините и ще прочисти ефективно червата ви без да променя баланса на чревната флора. Не забравяйте, че той е точно толкова важен, колкото и детоксикацията.

Друг популярен метод за чревно прочистване е чрез различни видове сокове и смутита. Извлечени от даровете на природата, те ще ви дадат витамини, но и фибри, които ще раздвижат ефективно стомаха ви. Именно така ще помогнат на червата да се освободят от застоели токсини и отпадъци. Нека не забравяме и за това, че витамин C, който се намира в определени количества в множество плодове и зеленчуци, от които се правят смутита, е незаменим помощник на дебелото черво по пътя на пречистването.

 

Чай и кафе

Обичате чай и кафе? Последното е естествен диуретик и ще помогне да изчистите от организма си всички вредни вещества. С него обаче е добре да внимавате – то има ефект и върху нервната система. Чаят, от своя страна, има множество полезни свойства – включително и пречистващо за организма. Подходящи за чревно пречистване чайове са зеленият чай и топлите напитки с алое вера, джинджифил, ружа, бряст.

Хранителни добавки за чревно пречистване

Ако пък нямате възможност да приложите гореизброените в ежедневието си, можете да включите във вашата хранителен режим след празниците и комплекс за чревно пречистване. Комбинация от 11 натурални съставки, той предлага бързо и ефективно прочистване – без нужда от прием на допълнителни пробиотици.

 

Хранителен режим след празниците: Храни за по-добро здраве на червата

 

Хранителен режим след празниците. Хранене без глутен. Кето храни. Смути от зеленчуци. Омега-3: ползи за вегетарианци.

 

Какво се случва обаче, след като прочистим червата си от нежеланите, натрупани в тях токсини след празниците? Време е да помогнем на метаболизма си и да добавим някои храни за здрав стомах. Сред тях са:

  • кефир – подобен на киселото мляко, той съдържа полезни бактерии, които обогатяват чревната флора и поддържат веществата в баланс;
  • кисело зеле – здравословен продукт, богат на така нужните на целия организъм фибри;
  • чесън – повишаващо имунитета средство с изключителни антибактериални свойства за стомаха.

А ако искате да се справите с подутия стомах, вижте нашето предложение за 5 ефективни билки. Колагенът също подпомага здравето на червата – как, можете да прочетете в статията 5 ползи за чревното здраве от употребата на колаген.

Бъдете здрави!