Дехидратация – колко вредна е тя?

Обновена: 25.03.2024|
Дехидратацията води до напълняване. , вода, риба.

Две трети от човешкото тяло се състои от вода, която подпомага многобройни функции. Когато съдържанието на вода в кръвта започне да намалява, се получава дисбаланс в нивата на минерали, соли и захари, който може да причини проблеми.

Днес ще ви разкажем колко вредна може да бъде дехидратацията, как да я предотвратите, разпознаете и, ако се наложи, какви стъпки трябва да предприемете, за да се справите със състоянието.

 

Дехидратация и нейните симптоми

Дехидратацията е състояние, което се получава, когато организмът губи повече вода, отколкото приема. Това може да попречи на начина, по който функционира тялото. Повечето хора изпитват лека дехидратация в определени моменти, но ако тя стане хронична, може да доведе до много здравословни проблеми.

 

Ето какви са симптомите:

  1. Жажда

Изпитването на чувство на жажда е напълно нормално и това не е непременно индикатор за дехидратация. Трябва просто да отговорите на нуждите на тялото веднага щом то ви сигнализира.

От друга страна, ако се чувствате жадни и сте на 65 или повече години, вероятно е да сте леко дехидратирани, защото с възрастта факторите, които причиняват състоянието действат много по-бързо.

Имайте предвид, че това, което е необходимо, за да се поддържа един човек хидратиран, може да не е достатъчно за друг. Следователно чувството на жажда може да се проявява в различна степен при отделните хора.

  1. Тъмна урина

 

Цвят на урината. Дехидратация.

 

Колкото по-хидратирани сте, толкова по-чиста ще бъде урината ви. Тя трябва да е съвсем бледа, почти същият цвят като чешмяната вода. Ако урината ви придобие тъмно жълт или кафеникав цвят, или ако има по-силна миризма от нормалното, това вероятно е ранен признак на дехидратация и трябва да пиете повече вода.

  1. Световъртеж

Въпреки че замайването може да бъде симптом на много различни състояния, това е класически признак на дехидратация. Когато сте дехидратирани, нямате достатъчно течност в кръвоносните си съдове. Световъртежът се появява, защото не стига достатъчно кръв до мозъка.

По-вероятно е да получите замайване, ако станете рязко. Това помага допълнително притокът на кръв към мозъка да спадне и дори да причини притъмняване пред очите. Това може да е знак, че сте на път да припаднете от дехидратация.

  1. Мускулни крампи и слабост

Друг признак на дехидратация е чувството на слабост в определени мускули или тежки мускулни крампи.

Спазмите могат да бъдат причинени от електролитен дисбаланс и намален приток на кръв към тези мускули.

Могат да се появят докато тренирате, или пък да се събудите посред нощ с болки в мускулите, най-често на прасците. Ако това ви се случи, веднага пийте вода, може да сте дехидратирани.

  1. Запек или по-рядко уриниране

Водата помага за изхвърлянето на токсините от тялото и поддържа гладкото функциониране на храносмилателната система. Ако сте добре хидратирани, трябва да уринирате на всеки два или три часа и да имате редовни черва. В случай, че има проблеми с тези два процеса, те могат да се дължат на дехидратация.

  1. Суха кожа

 

Дехидратация. Конюнктивит. Ечемик на окото. Царевична коса. Родопсин. Зелен чай матча. Кръвоизлив в окото. Домашни компреси за очи. Уморени очи.

 

Дехидратацията кара кожата да бъде суха и хлътнала в някои области, като например под очите. Един от начините да разберете дали някой е дехидратиран, е да щипнете или натиснете кожата на ръката му. При дехидратация, кожата губи еластичността си, и когато направите натиск върху нея тя може да не възвърне първоначалното си състояние веднага.

  1. Сухота в устата

Дехидратацията също намалява производството на слюнка. Ако подозирате, че сте дехидратирани, обърнете внимание на вътрешността на устата си. Езикът трябва да блести. В екстремни случаи може да забележите рани в устата, които се съпътстват от липсата на достатъчно слюнка.

  1. Умора и главоболие

Ниският приток на кръв поради дехидратация може да причини главоболие и умора. При такива симптоми, винаги проверявайте за ниско кръвно налягане, ако то е налице, може би не сте достатъчно хидратирани.

 

Какво причинява дехидратация?

 

Дехидратация. Бронхит или пневмония.

 

Костите са 22% вода, а кръвта е почти изцяло(92%) съставена от вода. Човешкото тяло използва вода, за да замести кръвта и други течности и да може да функционира правилно. Заедно с водата тялото се нуждае и от електролити. Когато организъм е дехидратиран, той губи и тези соли.

Всичко това може да се дължи на:

  • Диария и повръщане.
  • Висока температура.
  • Недостатъчен прием на течности и храна по време на боледуване.
  • Дълго време на горещи условия.
  • Недостатъчен прием на течности преди, по време или след тежки тренировки или работа.
  • Някои здравословни състояния като бъбречно заболяване или диабет, които водят до често уриниране.
  • Прием на диуретици – те могат да доведат до загуба на много вода.

Имайте предвид, че можете да оцелеете без храна повече от 30 дни, но по-малко от седмица без вода.

 

Кой е в по-голям риск от дехидратация?

 

Дехидратация, симптоми, бебета.

 

Въпреки че всеки може да страда от дехидратация, има няколко групи, които са по-застрашени. Ето кои са те:

Бебета под 1 година

Дехидратацията може бързо да стане застрашаващо състояние при децата. Ако имате дете на възраст под 6 месеца, което има повръщане/диария, или за което подозирате, че е дехидратирано, незабавно посетете лекар. Малките деца често не могат да кажат, че са жадни, нито могат сами да пият вода. Колкото по-малко е детето, толкова по-лесно се дехидратира.

Възрастни хора

С напредването на възрастта резервът от течности на тялото става по-малък, способността за задържане на вода намалява и чувството за жажда става по-малко надеждно. Това се влошава от състояния като диабет и деменция и от някои лекарства.

Възрастните хора също могат да имат проблеми с мобилността, които ограничават способността им да получават вода лесно.

Хора, които работят или спортуват навън

Когато е горещо и влажно, рискът от дехидратация и топлинни заболявания се увеличава. Това е така, защото когато въздухът е влажен, потта не може да се изпари и да ни охлади толкова бързо, колкото обикновено. Това може да доведе до по-висока телесна температура и нужда от повече течности.

 

Какво е лечението на различните степени на дехидратация и може ли да се избегне?

 

Дехидратация, симптоми,вода.

 

Леката дехидратация може да се лекува чрез често пиене на вода в малки количества, докато престанете да сте жадни и урината ви стане светложълт цвят. Дори и да повръщате, част от тази вода пак ще се усвои от тялото. Ако питейната вода не е достатъчна за лечение на дехидратацията, лекар или фармацевт може да препоръча електролитни разтвори.

Умерената или тежка дехидратация често се нуждае от лечение в болница и може да включва течности, подавани чрез назогастрална сонда (тръба през носа в стомаха) или интравенозно (системи).

Всъщност колко вода ви е необходима, за да избегнете дехидратация зависи от много фактори, включително вашето здраве, колко сте активни и къде живеете. Препоръчително е да пием 6 до 8 чаши вода на ден.

Ако имате камъни в бъбреците, пиенето на много вода всеки ден може да намали шансовете ви те да се увеличат. Трябва също да пиете допълнителни количества, когато сте на голяма надморска височина или сте подложени на физическо натоварване.

Накрая ще завършим с няколко съвета, с които да избегнете дехидратацията:

  • Винаги пийте много течности през деня, особено когато сте навън.
  • Пийте вода преди да спортувате, по време, ако е възможно, и след това, за да сте сигурни, че тялото ви остава хидратирано.
  • Пийте много течности, ако имате диария, повръщане или треска.
  • Избягвайте висококалорични напитки със съдържание на захар, като неразреден плодов сок, газирани напитки и спортни напитки.
  • Избягвайте кофеинови и алкохолни напитки. Те могат да влошат дехидратацията.

Вече имате цялата необходима информация за това що е дехидратация. Не пренебрегвайте състоянието, защото може да ви създаде допълнителни здравословни проблеми. Най-добрият вариант е изобщо да не го допускате, а това лесно може да се постигне с изграждането на полезни навици.

Бъдете здрави!

Категории: Биохакинг, Здраве|Публикувана: 02.02.2022|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

14634b84e9917b0c4e510b76dd2c8d41?s=96&d=mm&r=g

Кристина Агнер е дългогодишен автор - има написани стотици статии в сферата на алтернативната медицина, биохакинг, здравословно хранене и диети. Продължава да впечатлява с умело перо и остър ум.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 25 март 2024 в 17:48 | Публикувана: 2 февруари 2022 в 11:18 | Категория: Биохакинг, Здраве