Дефицит на йод – симптоми и значение

Обновена: 01.04.2024|
Дефицит на йод.

Дефицитът на йод е често срещан проблем, който води до много здравословни проблеми и трудно лечими заболявания на щитовидната жлеза. Според СЗО нарушенията в нивата на йод могат да започнат още преди раждането, което няма как да не е причина за безпокойство.

Неприятното е, че за дефицит на йод понякога няма симптоми и единственият начин да се установи такъв е чрез изследване на кръв или урина. Все пак има няколко сигурни признака, че организмът ви няма необходимото количество йод. За тях и значението им ще говорим днес.

 

Симптоми за дефицит на йод

Приблизително 1 милиард души по света, включително 35 милиона бебета, страдат от дефицит на йод. Почти половината от децата развиват умствени увреждания вследствие на тези липси.

 

Хората, които живеят в райони, където почвата е с дефицит на йод, са изложени на най-голям риск. Почвата съдържа значителни количества йод, което от своя страна влияе върху съдържанието на йод в културите.

Лица, които не употребяват йодирана сол, бременни жени и хора, които не консумират или консумират в малки количества млечни продукти, морски дарове и яйца, също са изложени на риск от йоден дефицит.

При възрастни лекият до умерен йоден дефицит води до гуша. Това е подуване на щитовидната жлеза, което образува бучка в предната част на шията. В повечето случаи бучката е малка и не предизвиква никакви симптоми.

Тежките симптоми на гуша са кашлица, стягане в гърлото, дрезгав глас, затруднено преглъщане и говор.

Ето няколко симптома, които не бива да пренебрегвате и може да са сигнал да направите изследване за нивата на йод в организма.

 

Летаргия

 

Дефицит на йод. Физическа дейност. Тромби.

 

Липсата на хормони на щитовидната жлеза може да забави метаболизма на човек, което води до умора и изтощение. Хората с дефицит на йод се чувстват летаргични и слаби през по-голямата част от времето.

Зиморничавост и чувствителност към студ

Отново поради забавянето на метаболизма се произвежда по-малко енергия и човек може да започне да чувства студ, дори когато е осезаемо топло. Йодният дефицит може да ви направи и по-чувствителни към студа като цяло.

Затруднена концентрация и памет

Хората с дефицит на йод са изправени пред проблеми с паметта, тъй като хормоните на щитовидната жлеза играят важна роля за развитието на мозъка. Доказано е, че хипокампусът е по-малък при хора с ниски нива на йод. Това може да затрудни концентрацията и способността за запомняне.

Наддаване на тегло и подпухналост

Хормоните на щитовидната жлеза могат да повлияят на килограмите, така че необичайното наддаване на тегло също може да бъде симптом за дефицит на йод. Освен това човек може да забележи, че кожата на лицето му става по-дебела и подпухнала. Уголемяването на брадичката и областта на шията също са характерни.

Косопад и проблеми с кожата

Проблемът с хормоните на щитовидната жлеза може също да означава, че космените фоликули не функционират правилно. Това води до косопад. Междувременно тези хормони помагат за обновяването на кожните клетки. Когато това не се случва, кожата може да стане суха или да се появи необичайно акне.

 

Дефицит на йод по време на бременност и мониторинг

 

Дефицит на йод, бременност.

 

Дефицитът на йод има множество неблагоприятни ефекти по време на бременност и може да причини сериозно забавяне на растежа и умственото развитие на плода. Може също така да доведе до спонтанни аборти и мъртво раждане.

Тежкият йоден дефицит по време на бременност може да причини кретенизъм. Той се характеризира с интелектуални увреждания, глухонемия, забавен растеж, забавено сексуално съзряване и други физически и неврологични аномалии.

Има няколко доказани метода, използвани за мониторинг на нивата на йод по време на бременност, а и при всеки човек.

Основният път на екскреция на йод е през бъбреците, следователно, се провеждат измервания на концентрацията на йод в урината.

Чрез изследването се определя и количеството на тиреоглобулин в кръвта. Серумните нива на тиреоглобулин се повишават в продължение на седмици до месеци на йоден дефицит, въпреки че тези концентрации често остават в нормалните граници и следователно не са добра мярка за лек йоден дефицит.

Размерът на гушата, оценен чрез палпация или ултразвук, може също да се използва за оценка на дългосрочен дефицит на йод.

Ефективността на добавките с йод за бременни жени с тежък йоден дефицит е добре установена. Според дългогодишни проучвания добавката преди зачеването на жени с тежък йоден дефицит елиминира риска от кретинизъм и подобрява когнитивните функции на потомството.

Ефикасността на йодната добавка за бременни жени с лек до умерен йоден дефицит е по-малко проучена. Но вариантът за добавка след лекарска препоръка също не бива да се пренебрегва.

 

Как да предотвратим дефицита на йод?

Дефицитът на йод може да бъде предотвратен чрез консумация на адекватни количества йод в диетата и йодирана сол – готварска. Тя е универсална подправка, присъстваща в диетите на почти всеки народ, така че не би трябвало да е проблем.

Всъщност йодирането на солта се счита за една от най-успешните здравни интервенции на 20-ти век, достигайки до 86% от всички домакинства в световен мащаб.

Ако искате допълнително да увеличите приема си на йод, можете да включите и следните храни в менюто си.

Водорасли

 

Рибеното масло. Дефицит на йод по време на бременност.

 

Морските водорасли са пълни с естествено срещащ се йод и съдържат около 232 мкг на порция. Това е повече от препоръчителния дневен прием. Високото съдържание на йод във водораслите се дължи на способността им да абсорбират концентриран йод от водата.

Риба треска

Като цяло морските дарове са добър източник на йод. Въпреки това треската е особено богата на този основен минерал. Една порция треска съдържа приблизително 158 мкг йод, отговаряща на дневния препоръчителен прием за повечето възрастни.

Мляко и млечни продукти

Млечните продукти също са богати на йод. Например една чаша обезмаслено краве мляко съдържа средно 85 мкг йод. Трябва обаче да се има предвид, че концентрацията на йод в млечните продукти варира значително.

Факторите, влияещи върху общата концентрация, включват млечност, сезон и дали фермерът използва йод-съдържащи дезинфектанти. Следователно млякото и произтичащите от него продукти имат променливо количество йод.

Яйца

Животинските източници на йод обикновено са най-богатите налични и яйцата не са изключение. Едно твърдо сварено яйце осигурява около 26 мкг йод. Той се съдържа специално в яйчния жълтък.

Черен дроб

Има малко храни, които са толкова хранителни, колкото телешкия черен дроб. Една порция черен дроб може да осигури 14 мкг йод заедно с много други витамини и хранителни вещества, на които е богат.

 

И така, надяваме се тези редове да са ви накарали да се замислите за необходимостта от поддържането на подходящи нива на йод. Дефицитът на този минерал не е за подценяване.

Съветваме ви да изследвате количествата му в организма си особено ако планирате бременност. Бъдете здрави!

Категории: Витамини и минерали, Здраве|Публикувана: 18.11.2021|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

14634b84e9917b0c4e510b76dd2c8d41?s=96&d=mm&r=g

Кристина Агнер е дългогодишен автор - има написани стотици статии в сферата на алтернативната медицина, биохакинг, здравословно хранене и диети. Продължава да впечатлява с умело перо и остър ум.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 1 април 2024 в 17:08 | Публикувана: 18 ноември 2021 в 10:41 | Категория: Витамини и минерали, Здраве