Черен пипер – употреба, ползи и вреди

Обновена: 23.02.2024|
Черен пипер.

Добре познатият на всички ни черен пипер е една от най-старите известни подправки, произхождаща от Малабарското крайбрежие в Индия и в продължение на векове е една от най-често използваните в световен мащаб. Употребяван широко в кулинарията, той предлага много ползи за здравето.

 

Същност и история на пипера

В древността този „цар на подправките“ се е използвал за всякакви цели – от ритуали за мумифициране до парични знаци. По времето на Римската империя търговията с подправки докарва кораби директно до крайбрежието на Малабар и прави пипера много по-достъпен.

Piper nigrum е цъфтящо растение, принадлежащо към семейство Piperaceae. Плодовете му се сушат на слънце и след това се използва като подправка и овкусител. Изсушеният пипер се използва широко заради вкусовите си качества и неслучайно е бил на почит в традиционната медицина за лечение на различни състояния. Активната съставка на зърната е пиперина. Други присъстващи фитохимикали са амиди, пиперидин, пиролидини и следи от сафрол.

Черният пипер има пикантен, ароматен вкус, който се получава именно от пиперина, намиращ се по външната част на плода и семето.

multi 400
stev tabletki 600
multi 400
stev tabletki 600

 

Хранителни характеристики и калорийни стойности

В 1 супена лъжица (6,9 грама) черен пипер се съдържат:

  • калории: 17
  • мазнини: 0,2 г
  • натрий: 1,38mg
  • въглехидрати: 4.4g
  • влакна: 1,8 г
  • захари: 0g
  • протеини: 0,7 г
  • магнезий: 11,8 mg
  • витамин К: 11,3mg
  • калций: 30,6mg
  • желязо: 0,7mg
  • калий: 91,7mg

 

Въглехидрати

При готвене обикновено се използва по-малко от 1 супена лъжица. Това не би имало почти никакъв ефект върху нивата на кръвната захар, а количеството въглехидрати, добавено към ястието, е практически незначително. От друга страна, съдържанието на почти 2 грама фибри прави гликемичния ефект и въздействието върху кръвната захар минимални.

Мазнини

Черният пипер съдържа незначително количество мазнини и не съдържа холестерол.

Протеини

Черният пипер съдържа много малко количество протеини. Затова не разчитайте да си ги добавите с него, а добавете допълнителен източник на белтъчини.

Витамини и минерали в черния пипер

Черният пипер е добър източник на много витамини и минерали. Като Витамин К – необходим за съсирването на кръвта, костния метаболизъм и регулирането на нивата на калций в кръвта. Освен това – витамин С, витамин Е, витамин А, витамини от група В, калций и калий.

Също така е отличен източник на манган, който е важен за здравината на костите, заздравяването на рани и здравословния метаболизъм.

 

Калории

Със 17 калории на супена лъжица, черният пипер спокойно може да бъде определен като нискокалоричен.

 

Ползи от черния пипер за здравето

 

Черен пипер.

 

Подправката е много полезна за организма ни. И умерената употреба на черен пипер е част от един здравословен начин на живот.

Любопитен факт за него е е, че повишава усвояването на селена, витамин В12 и куркумата.

Ето някои от фантастичните ефекти, които той оказва върху тялото:

  • помага за намаляване на теглото
  • детоксикира
  • предпазва от рак
  • прочиства червата и стомаха
  • съдържа калий, който помага за регулиране на сърдечния ритъм и високото кръвно налягане
  • помага за производството на червени кръвни клетки
  • богат е на витамин В
  • предотвратява запек
  • предпазва от деформация на кожата и помага в борбата с бръчките

Да разгледаме как постига всички тези ефекти.

 

Съдържа антиоксиданти

Пиперинът, активното съединение в черния пипер, е богат на антиоксиданти, които предотвратяват или забавят вредното въздействие на свободните радикали от замърсяването, цигарения дим и слънцето.

Свободните радикали се свързват с някои заболявания, като сърдечни и ракови. В едно проучване лицата, които са приемали концентриран черен пипер, са имали по-малко увреждания от неблагоприятните условия на околната среда в сравнение с групата, която не е приемала подправката.

Подобрява функцията на мозъка

Доказано е, че пиперинът намалява симптомите, свързани с болестта на Паркинсон и Алцхаймер, както и подобрява мозъчната функция. Проучванията показват, че веществото повишава паметта, както и способността на организма да намалява производството на амилоидни плаки, които са увреждащи протеини, свързани с болестта на Алцхаймер.

Добър е за храносмилането и чревното здраве

Черният пипер спомага за стимулиране на солната киселина в стомаха, така че да можем по-добре да смиламе и усвояваме храната, която ядем. Той има и карминативни свойства, които помагат за намаляване на дискомфорта и натрупването на газове в червата.

Подкрепа за имунната система

Силната имунна система е важна за избягване на болести, а предимствата на черния пипер се проявяват и тук. Неговите активни съединения допринасят за увеличаване на броя на белите кръвни клетки, които организмът използва, за да се бори с нахлуващите бактерии и вируси.

Намалява болката в ставите

Ако страдате от болки в ставите при артрит, не трябва да се притеснявате, защото пиперът има медицински свойства, които могат да ви помогнат да решите този проблем. Той също така помага за предотвратяване на подаграта.

Облекчава депресивни състояние

Смята се, че депресията е един от най-често срещаните проблеми, с които се сблъскват повечето хора по света. При дъвченето на суров черен пипер в мозъка се отделят химикали, които предизвикват добро настроение и поддържат съзнанието ни спокойно. Въпреки това не трябва да се прекалява с това и винаги да се консултирате със специалист.

Нормализира кръвната захар

Диабетиците могат да се наслаждават на ястията си с обилно поръсване на черен пипер, тъй като той подобрява метаболизма на глюкозата в кръвта. Редовният прием на тази чудодейна подправка може да покаже положителен отговор, когато става въпрос за инсулинова чувствителност.

 

Как да използвате подправката?

 

Черен пипер.

 

Използвайте черния пипер като съставка в рецепти, за да добавите пикантен вкус и аромат към месо, риба, зеленчуци, дресинги за салати, супи, пържени ястия и дори паста.

Можете също така да добавите щипка черен пипер към бъркани яйца, препечен хляб с авокадо, плодове и сосове за потапяне, за да придадете пикантност. А защо да не го поръсите и върху някой сладкиш?

За най-добри резултати в кухнята, прясно смления черен пипер се добавя в края на готвенето а не по време на него.

Когато е възможно, смилайте сами зърната, когато приготвяте ястие с черен пипер, защото консумирани така, носят повече ползи за здравето. Използването на пресни зърна също така гарантира, че ядете подправката в чист вариант, а не смесена с други добавки.

 

Разликата между бял и черен пипер

Повечето хора познават черния пипер, но белият пипер е по-малко познат. И двата вида произхождат от едно и също растение, но се събират по различно време и се обработват по различни начини.

Черният пипер се приготвя от неузрелите плодове на растението пипер, докато белият се приготвя от узрелите плодове, но с отстранен външен слой.

В резултат на това белият пипер е с по-мек вкус и по-светъл цвят, което го прави идеален за използване в бели сосове и супи. Освен това белият пипер е по-малко остър и има малко по-сладък вкус. На външен вид е по-малък и по-гладък.

И накрая, белият пипер е по-скъп поради факта, че се произвежда по-трудно.

 

Какви са противопоказанията за консумация на черен пипер?

Алергиите към черен пипер могат да се проявят като изтръпване или сърбеж в устата, копривна треска, болки в корема и евентуално гадене и повръщане. Симптомите могат да включват също хрипове и задух или подуване на устните, езика, устата и гърлото. При животозастрашаващи симптоми на хранителна алергия трябва да потърсите лекарска помощ.

Ако смятате, че сте алергични към черен пипер, обърнете се към специалист, който може да направи необходимите изследвания, за да определи основната причина за симптомите ви. Междувременно можете да замените черния пипер с други подправки, като чили на прах, лют червен пипер и бахар.

Черният пипер, главно чрез активната си съставка пиперин, може да взаимодейства с някои лекарства. Той може да има незначителни до умерени взаимодействия, които да повлияят на начина, по който организмът абсорбира предписаните лекарства. Посъветвайте се с вашия лекар, за да сте сигурни, че можете да се възползвате от предимствата на черния пипер, без да навредите на здравето си.

 

Заключение

 

Черен пипер.

 

Подправката е традиционно известна със способността си да облекчава болката и възпалението. Пиперинът в черния пипер потиска производството на медиатори на възпалението, като по този начин облекчава болката. Той действа и като деконгестант (лекарство, което има съдосвиващ ефект и облекчава отока в носа), като помага при запушване на носа и симптоми на настинка и грип.

Съществуват повече от 600 разновидности на подправката черен пипер, но само някои от тях се използват често в кулинарията. Всяка от тях е характерна с вкуса си, като киселинност, сладост и цитрусови аромати, които определят начина на използването им в различните ястия.

Например сортът Lampong от Индонезия има много цитрусов, дървесен аромат, което го прави чудесен, когато е леко препечен върху пържола. Или пък сортът Sarawak от Малайзия, който има мек вкус, идеален за мариноване. Различните видове черен пипер също могат да се комбинират и да се смелят в смес от аромати.

Какво е черен пипер?

Черният пипер е цъфтяща лоза от семейство Piperaceae, култивирана заради плодовете си, които обикновено се изсушават и се използват като подправка.

Какво придава пикантния вкус на черния пипер?

Пиперинът, химично съединение, намиращо се в кората на плода, придава на черния пипер характерния пикантен вкус.

Има ли разлика между черния и белия пипер?

Да, черният пипер се прави от неузрели плодове, докато белият пипер се прави от зрели плодове, на които е отстранена външната обвивка.

Какви са ползите за здравето от черния пипер?

Смята се, че черният пипер има антиоксидантни и противовъзпалителни свойства. Може също да подпомогне храносмилането и да подобри усвояването на хранителните вещества.

Категории: Хранене и видове храни|Публикувана: 06.12.2023|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

ff057d430a9b8dda99317ef884ae32fe?s=96&d=mm&r=g

Андреа Андреева е автор на десетки статии, свързани със здравословния начин на живот и хранене. Тя разширява своите познания в тази тема през годините, като написва различни материали в сферата на биохакинга и осъзнатото билколечение.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 23 февруари 2024 в 17:18 | Публикувана: 6 декември 2023 в 10:57 | Категория: Хранене и видове храни