5 важни стъпки преди забременяване

Обновена: 13.03.2024|

Всяка жена има списък с неща, които иска да направи, преди да забременее. За някои дами тези точки са свързани с кариерно развитие. За други – с пътешествия и приключения. За трети – с поставянето на наистина здрава основа за семейна среда с любимия човек.

Има обаче няколко важни стъпки преди забременяване, които е задължително всяка жена да изпълни, ако иска да има здраво бебе – и то още преди да забременее. Ето кои са те!

 

 

Какво представлява забременяването?

Забременяването се отнася до процеса, при който тялото на жената претърпява оплождане, което води до развитието на бременност. Това включва обединяването на женската яйцеклетка (яйцеклетка) със спермата на мъжа, което води до образуването на оплодена яйцеклетка или зигота. Това оплождане обикновено се случва по време на полов акт, когато спермата се въвежда в репродуктивната система на жената.

Ето опростен преглед на процеса:

  1. Овулация: В средата на менструалния цикъл на жената един от яйчниците отделя яйцеклетка. Този процес е известен като овулация.
  2. Оплождане: Ако през това време сперматозоидът успешно се срещне и оплоди яйцеклетката във фалопиевата тръба, настъпва оплождане. Така се образува зигота, началният стадий на развиващия се ембрион.
  3. Имплантиране: Оплодената яйцеклетка се движи по фалопиевата тръба в матката и се вгражда в маточната лигавица. Този процес се нарича имплантиране.
  4. Бременност: След като оплодената яйцеклетка се имплантира успешно, жената се счита за бременна. Развиващият се организъм първоначално се нарича ембрион, а по-късно фетус.

 

Целият процес на забременяване е естествен и сложен биологичен феномен, който включва сложни хормонални промени и физиологични адаптации както в мъжката, така и в женската репродуктивна система. Въпреки че много бременности протичат без никакви проблеми, фактори като цялостно здраве, възраст и плодовитост могат да повлияят на вероятността от зачеване.

За двойки, които активно се опитват да забременеят, разбирането на менструалния цикъл на жената, идентифицирането на фертилния прозорец около овулацията и поддържането на здравословен начин на живот често се считат за повишаване на шансовете за забременяване.

Ако възникнат затруднения, се препоръчва да потърсите съвет от здравни специалисти.

 

1. Запознайте се с възможностите за забременяване, характерни за възрастта ви

Понякога бременността се случва спонтанно, от първия път и дори неочаквано и това е най-прекрасното чудо на природата и телата ни – да породят нов живот, създаден с любов. В други случаи обаче опитите отнемат повече време.

Затова и е важно, преди да започнете със съзнателните опити за забременяване, да сте наясно с начина, по който репродуктивната ви система функционира на възрастта, на която сте. Това се налага, за да знаете какви са шансовете, както и да не се разочаровате, ако не се получи от първия опит.

Учени са установили, че с напредването на възрастта, възможностите за зараждане на нов живот намаляват. Това с особена сила важи за жените, тъй като в началото на живота си те се раждат с определен брой яйцеклетки. Те са т.нар. яйчников резерв и количеството им намалява прогресивно с възрастта.

Обикновено след като жената навърши 32 години възможността за забременяване рязко започва да спада. Това, в комбинация с начина на живот и някои хронични болести, които се предават генетично или са отключени впоследствие, може да повиши рисковете при късната бременност.

Добре е, преди да започнете с опитите за забременяване, да изчислите добре и прозорецът от месечния цикъл, в който вероятността за зачеване е най-голяма. Така ще можете да започнете малко преди него и да увеличите шансовете за оплождане.

Мъжкият фертилитет също е важен фактор, който не бива да пренебрегваме, макар и той да започва да спада след 40-тата година. Според изследвания на специалистите, около 45-тата година качеството и количеството на спермата намаляват. Статистиките показват, че ако между 20 и 40-годишна възраст мъжете са имали голям шанс да станат бащи, то след 40-тата година този шанс намалява с около 30%.

След 45 той спада още повече и е нужно поне 5 пъти повече време за забременяване. Освен това се повишава опасността на хромозомни изменения и възникване на здравословни проблеми, които да се предадат на детето.

Затова и специалистите са на мнение, че колкото по-рано (в рамките на разумното) започнете да планирате своето бебче, толкова по-добре. Особено ако искате да имате повече от едно дете във времето. Най-добре е да се консултирате със своя гинеколог или, ако разполагате с тази възможност: съветник по семейно планиране.

 

2. Направете някои важни изследвания

 

Стъпки преди забременяване.

 

След като вече сте решили да имате бебе и кога да започнете с опитите, е хубаво да направите някои предварителни изследвания. Факт е, че след забременяване ви предстоят много прегледи, кръвни изследвания, проби, свързани с бебето и вашето здраве. Малко бъдещи родители обаче се замислят, че е добре да проверят здравословното си състояние и преди да започнат с опитите за забременяване.

Едно от най-важните изследвания, които трябва да си направите, е пълна кръвна картина. Добре е да знаете дали имате дефицит на някои показатели или завишени стойности в други. Личен лекар ще може да ги разтълкува и при нужда да ви препоръча промени в начина на живот, хранителния режим или пък прием на допълнителни витамини, минерали или лекарствени продукти.

Пълната кръвна картина ще ви послужи като часовник, с който да влезете в крак със състоянието на тялото си и дали то е готово да бъде дом на нов живот, както и дали е способно да го съхрани и изхрани.

В този смисъл, след пълната кръвна картина, е хубаво да си направите и пълни хормонални изследвания. Независимо от контрацептивния метод, който сте използвали преди да започнете с опитите за забременяване, е добре да разберете дали хормоните ви ще ви съдействат или напротив – ще ви затруднят в опитите за зачеване. Важно е нивата на хормоните ви да попадат във възможно най-добрите граници, за да не настъпят отклонения, които да повлияят развитието на бебето, но и вашата психика и физика, докато го износвате.

Наред с тези изследвания, задължителна стъпка е гинекологичният преглед. Това е моментът да изговорите с него и приключението, което ви предстои, и той, като специалист, запознат с медицинското ви досие, да ви даде препоръки и съвети. Не се притеснявайте да му зададете най-важните за вас въпроси в този момент, за да получите най-точните отговори за вашето тяло. Той ще може да ви даде и направления за допълнителни изследвания, ако са нужни такива, и ще проследи резултатите ви в срок от няколко месеца в процеса на опитите ви.

За всеки случай можете да си направите и изследване за ХИВ/СПИН, за да бъдете спокойни за собственото си състояние и това на партньора си.

Незадължително, но желателно изследване, което да направите, е на кожата си. Тя ще претърпи много изменения по време на бременността, затова не е излишно да се посъветвате със специалист за това кои продукти можете и не можете да използвате, на какво да наблегнете и как да помогнете на епидермиса да се приспособи към промените, които го очакват.

 

3. Важни стъпки преди забременяване: Изчистете вредните навици от живота си

 

Стъпки преди забременяване.

 

Научно доказано е, че някои от навиците, които придобиваме в младежките години от живота си, могат сериозно да навредят на възможностите ни за зачеване – особено в по-късна възраст. Затова и една от важните стъпки преди забременяване е, заедно с любимия човек, да изясните кои са вредните навици, които е време да изхвърлите от живота си в името на това да създадете живот.

На първо място в списъка стои тютюнопушенето. В това число се включват и така популярните в днешно време електронни цигари, вейпове и наргилета. Всички те, в по-малка или по-голяма степен, съдържат никотин и/или други симулиращи, изкуствени вещества, чийто ефект върху организма в някои случаи дори още не е изяснен в дългосрочен план.

Това е много труден за отказване навик, но статистиките сочат, че се отразява негативно както на яйцеклетките, така и на сперматозоидите, когато става дума за способност за зачеване.

Нещо повече – той се свързва тясно с невъзможността на много двойки да имат деца. Съществува и риск при родителите-пушачи от увреждане на детето. Затова и е абсолютно забранено на бременните и кърмачките да пушат. Желателно е през този период те да не са изложени на дим дори и като пасивни пушачи.

Преди да започнете с опитите за забременяване, е добре да преустановите консумацията на алкохол. Онази чаша вино/чаша бира/чашка ракия в края на деня ще трябва да останат на заден план, ако искате по-бързо да сбъднете мечтата си за детски смях у дома. Смята се, че мъжете могат да си позволяват съвсем малко количество, но за дамите се препоръчва абсолютно въздържание.

В списъка с вредни навици се включват още наркотичните вещества от всякакъв тип и вид. Те влияят изключително негативно на организма. Нещо повече – ако скоро преди началото на опитите да имате дете сте приемали някой от типовете такива субстанции, е добре да уведомите гинеколога си, за да ви даде съвет за зачеването, но и да има предвид за евентуални нужни впоследствие допълнителни изследвания на бебето.

Далеч по-безобиден, но не и за общото здраве, навик, който е добре да премахнете, е консумацията на вредна за организма и преработена храна. Продължаваме темата в следващата стъпка за нашата препоръка.

 

4. Влезте във форма

 

Стъпки преди забременяване.

 

Една от най-добрите стъпки преди забременяване, които можете да направите за себе си, е да влезете във форма. Защо? Причините са няколко.

От една страна стои факторът тегло. Тези от вас, които дълги години са се борили с наднормено тегло и ефектите, които то носи със себе си, от опит знаят, че то влошава сериозно здравето в дългосрочен план. Това, от своя страна, няма как да не се отрази на бременността ви – като се започне от потенциално небалансираните кръвни показатели и се премине през евентуални усложнения в развитието на бебето.

С оглед на това, че ще ви е нужна енергия, за да отгледате здраво и щастливо детенце, е добре да обърнете внимание на килограмите, ако те влизат в графата „нездравословно тегло“.

Не е за пренебрегване и фактът, че тренировките и навиците, с които се поддържаме във форма, ще ни помогнат много да си върнем тялото и след раждането.

Нещо повече – ако имате навика да тренирате преди да забременеете, някои типове спорт са позволени и дори препоръчителни и по време на бременността, ако тя протича без усложнения и рискове за бъдещата майка.

Тук е моментът да споменем и това, че е желателно да обърнете внимание на хранителния си режим. В забързаното ежедневие често не се замисляме какво хапваме, но всъщност това има огромно значение за фигурата ни и здравословното ни състояние.

Някои храни могат да ни помогнат значително с процеса на забременяване и износване на бебето, и да ни набавят незаменими витамини и минерали. Затова и нашият съвет е да седнете в откровен разговор с партньора си, да преразгледате навиците си за движение и хранене и да промените ненужните и вредните сред тях още преди да започнете с опитите.

 

5. Заредете се с любов, търпение и положителна нагласа

Няма по-важно нещо за зачеването от начина, по който подхождате към процеса. Разбира се, ако той се проточи във времето, е нормално да се появяват съмнения, негативни мисли и разочарование, но във вас е ключът да се справите с тези предизвикателства.

Най-важните ни съвети в този смисъл включват:

  • Не забравяйте да комуникирате с партньора си – това е едно изключително важно време във връзката ви, в което комуникацията е начинът ви да укрепите взаимоотношенията си, да бъдете един до друг във всяко отношение и да си вярвате напълно.
  • Бъдете търпеливи – както споменахме и по-горе, за съжаление зачеването не винаги става от първия път. Помнете – вие сте индивидуални личности, бъдещи родители, които искат да създадат живот с любов, не насила. Нека това не става самоцел и не ви отдалечава. Ако обаче срещате трудности, ако сте под 35 години и в продължение на една година опитвате или сте над 35-годишна възраст и опитвате без успех 6 месеца, потърсете съвет по репродуктивно здраве. Не се бавете, тъй като след тази възраст шансовете ви за естествено зачеване намаляват.
  • Заредете се с положителна нагласа: понякога е трудно, но това е изключително важна част от процеса. Психологическите процеси имат много голям ефект върху тялото и вие ги контролирате. Не те – вас. Помнете го.

 

 

Фактори, които могат да попречат на забременяването

 

Стъпки преди да забременеем, забременяване.

 

Да обобщим и да добавим още няколко фактора, коитo могат да повлияят на плодовитостта и да попречат на забременяването. Тези фактори могат да засегнат както мъжете, така и жените. Ето някои общи фактори:

Възраст

Както споменахме по-рано, плодовитостта намалява с възрастта, особено при жените. Жените се раждат с ограничен брой яйцеклетки, като количеството и качеството им намаляват с времето. Плодовитостта на мъжете също може да намалее с възрастта, но въздействието обикновено е по-слабо изразено, отколкото при жените.

Нередовни менструални цикли

Нередовните менструални цикли или състояния като синдром на поликистозни яйчници (PCOS) могат да повлияят на овулацията и да затруднят прогнозирането на фертилния прозорец.

Здравословни състояния

Някои здравословни състояния, като диабет, нарушения на щитовидната жлеза и автоимунни заболявания, могат да повлияят на плодовитостта както при мъжете, така и при жените.

Инфекции, предавани по полов път (ППИ): Ако не се лекуват, могат да доведат до възпалително заболяване на таза при жените, причинявайки белези на фалопиевите тръби и намаляване на плодовитостта.

Затлъстяване

Наднорменото или поднорменото тегло може да наруши хормоналния баланс, засягайки менструалния цикъл и овулацията при жените. При мъжете затлъстяването може да повлияе на качеството и количеството на спермата.

Тютюнопушене и злоупотреба с вещества

Тютюнопушенето и употребата на наркотици може да повлияе отрицателно върху плодовитостта както при мъжете, така и при жените. Тези вещества могат да намалят броя на сперматозоидите, да влошат качеството на яйцеклетката и да увеличат риска от спонтанен аборт.

Консумация на алкохол

Прекомерният прием на алкохол може да повлияе на плодовитостта и е препоръчително и двамата партньори да намалят консумацията на алкохол, когато се опитват да забременеят.

Стрес

Хроничният стрес може да наруши хормоналния баланс и да повлияе на плодовитостта. Докато случайният стрес е нормален, продължаващите високи нива на стрес могат да повлияят на репродуктивното здраве.

Фактори на околната среда

Излагането на определени токсини, замърсители и химикали от околната среда, както у дома, така и на работното място, може да има неблагоприятни ефекти върху плодовитостта.

Предишни операции или медицинско лечение

Операциите, включващи репродуктивните органи, като лигиране на фалопиевите тръби или вазектомия, могат да повлияят на плодовитостта. Някои медицински лечения, като химиотерапия и радиация, също могат да повлияят на репродуктивните способности.

Методи за контрол на раждаемостта

Използването на някои дългосрочни методи за контрол на раждаемостта, като хормонални контрацептиви или вътрематочни устройства, могат временно да забавят възстановяването на плодовитостта след преустановяване.

 

В заключение

Ако една двойка изпитва трудности при забременяване, препоръчително е да се консултира с лекар или репродуктивен специалист. Те могат да извършат задълбочена оценка, да идентифицират потенциални фактори, влияещи върху плодовитостта, и да предоставят насоки за потенциални лечения или промени в начина на живот, за да се подобрят шансовете за зачеване.

Как мога да подобря шансовете си за забременяване?

Поддържайте здравословен начин на живот, като се храните балансирано, спортувате редовно, избягвате прекомерния алкохол и кофеин и управлявате стреса. Разберете менструалния си цикъл, за да определите фертилния си прозорец.

Какво представлява фертилният прозорец и как да го разпозная?

Фертилният прозорец е времето, когато зачеването е най-вероятно. Обикновено включва дните преди и включително на овулация.

Може ли стресът да повлияе на плодовитостта?

Да, хроничният стрес може да наруши хормоналния баланс и да повлияе на плодовитостта. Управлението на стреса чрез техники за релаксация, упражнения и подкрепа от близките е важно.

Категории: Бременност и женско здраве|Публикувана: 25.10.2021|

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Васи Дюлгерова
Василка Дюлгерова е създател на съдържание в сферата на здравословното хранене, хранителни режими и физическата активност в различни възрасти. Тя е автор на стотици статии с огромна четаемост.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 13 март 2024 в 14:57 | Публикувана: 25 октомври 2021 в 10:00 | Категория: Бременност и женско здраве