Те винаги са ни в помощ и могат да се приложат в борбата с почти всяко здравословно състояние: днес акцентираме върху билки при паник атаки. Тревожното разтройство, депресията и паник атаките засягат все повече хора. Ето защо почти всеки, поне веднъж е посягал към лекарства, за да облекчи симптомите. За жалост някои от тях като бета-блокерите и бензодиазепините имат редица неприятни ефекти и дълготрайната им употреба може да влоши качеството на живот. Алтернативата, в лицето на билките, е предпочитаният вариант в тези случаи. Природният лек често е дори по-ефикасен и няма да попречи по никакъв начин на другите процеси в тялото. Днес ще ви запознаем с най-популярните билки при паник атаки, които успешно се борят с безпокойството.

 

Какво представлява паник атаката?

Много често се случва човек да преживее паник атака, но да не я разпознае. Нека обясним за какви признаци трябва да следите, ако се случи с вас или ваш близък.

Паник атаката е внезапен епизод на силен страх и безпокойство, който предизвиква тежки физически реакции, когато няма реална опасност или видима причина за това. Тежките паник атаки могат да бъдат наистина плашещи. Чувството, което можете да изпитате, е загуба на контрол, сякаш получавате сърдечен удар или дори умирате.

Повечето хора имат само една или две паник атаки през живота си и проблемът отшумява, когато дадена стресова ситуация приключи. Но ако човек има повтарящи се, неочаквани панически атаки и е прекарал дълги периоди в постоянен страх от нова атака, състоянието вече се характеризира като паническо разстройство.

 

Кои билки при паник атаки да използваме?

 

Билки при паник атаки.

 

Въпреки че самите паник атаки не са опасни за живота, те могат да повлияят значително на качеството ви на живот. Лечението обаче е възможно с лекарства и билки. Днес, както казахме, ще се обърнем към природата. Продължете да четете, за да разберете кои билки ще облекчат симптомите.

1. Лайка

Може би не знаете, но има два вида лайка, които хората могат да използват за лек – римска лайка и немска лайка. В нашия случай и двата вида ще свършат работа. За съжаление, има много хора, които изпитват алергични реакции към лайката. При такива обстоятелства, ще трябва да се насочите към някоя от другите билки при паник атаки. Лайката може да взаимодейства и с определени лекарства, най-вече с разредители на кръвта като варфарин и антиреакционното лекарство циклоспорин. При всички положения, преди редовно да започнете да консумирате тази или която и да е билка, трябва да се консултирате със специалист. Можете да използвате лайка в следните форми, за да облекчите стреса и безпокойството: чай, екстракт, таблетка.

2. Индийски женшен (Ашваганда)

Индийският женшен или ашвагандата е сред групата билки, наречени „адаптогени“. Адаптогените влияят на системите и хормоните в организма, които регулират реакцията на човек при стрес.

Ашвагандата има дълга история на употреба в традиционната индийска или аюрведическа медицина. Билката успешно намалява нивата на хормона на стреса кортизол и подобрява качеството на съня. Така значително се намалява и вероятността към отключване на паник атака при предразположените към състоянието.

За съжаление, в някои случаи нивата на кортизола могат да станат хронично завишени, което да доведе до високи нива на кръвна захар и повишено съхранение на мазнини в коремната област. Превантивният прием на ашваганда може да помогне това да се избегне. Индийският женшен е най-добре да се приема като таблетка или под формата на течна тинктура.

3. Билки при паник атаки: Валериана

В продължение на много векове хората използват корена от валериана, за да облекчат проблемите със съня, тревожността и депресията. В тази връзка, към днешна дата се използва като билка при паник атаки. Смята се, че билката помага чрез въздействие върху невротрансмитерите в мозъка, които отчасти са отговорни за регулирането на настроението и тревожността. Проучванията сочат, че валерианата като цяло е безопасна, но дългосрочната употреба може да причини някои странични ефекти като главоболие, замаяност и сънливост. Трябва да се има предвид и, че приемът на билката с алкохол или успокоителни ще увеличи свойствата й, особено тези, свързани със съня, така че бъдете внимателни. Коренът на валериана се предлага в следните форми: чай, таблетка, тинктура.

4. Лавандула

Много хора включват и лавандулата в списъка с билки при паник атаки. Етеричното масло от лавандула съдържа химикали, наречени терпени. Два от тези терпени – линалол и линалилацетат имат успокояващ ефект върху химичните рецептори в мозъка. Ето защо лавандулата може да бъде ефективно краткосрочно лечение на панически разстройства и атаки. Сред най-често срещаните страничните ефекти, които може да причини употребата на лавандула, са запек и главоболие. Тя също може увеличи апетита и седативния ефект на някои лекарства и добавки, както и да причини ниско кръвно налягане. Задължително се консултирайте с лекар, ако приемате медикаменти. Освен под формата на масло за ароматерапия и масаж, лавандулата може да се използва и за чай, но не от цветовете, а от листата.

5. Кава кава

Кава кава или просто кава е храст, който расте на тихоокеанските острови. Там хората го използват в церемониална напитка, предназначена да облекчи стреса и да подобри настроението.

Кава кава може да бъде умерено ефективно краткосрочно лечение на паническата атака, както и на често придружаващите я симптоми – безсъние, напрежение в мускулите, главоболие и нервност.

Като цяло билката е безопасна, но има някои изследвания, предполагащи, че може да повлияе токсично на черния дроб, ако не се консумира адекватно. Поради тази причина е най-добре кава кава да се приема само под формата на добавка, а не да се експериментира с отвари от части на растението. Не е препоръчително да се пие алкохол, паралелно при приема на кава кава.

6. Куркума

Едно от любимите природни средства за добро храносмилане и при възпаления може да помогне и при тревожност и депресия.

Куркуминът, който е една от основните активни съставки, получени от подправката куркума, има особено мощни противовъзпалителни ефекти и е установено, че те са полезни за намаляване на тревожността, особено свързана с хронично активирана реакция на стрес.

Може да се приема под формата на прах – добавена към ястия или напитки или на капсули.

 

7. Гъби рейши

 

Гъби рейши. Билки при паник атаки.

 

Макар и от друг вид царство, включваме и гъбите рейши в този списък. Те са от клас адаптогени – поддържат жизнените функции в тялото при стрес, преумора, тежки физически или умствени натоварвания.

Гъбите рейши ефективно регулират реакцията на стрес на тялото чрез своите тонизиращи действия върху надбъбречните жлези.

Тази лечебна гъба е особено успокояваща и релаксираща, и е една от най-добрите билки за тревожност (и по-специално – един от най-добрите адаптогени за тревожност), както и състояния, която ви пречат да спите. Затова може да се приема непосредствено преди лягане.

Някои съвети при употребата на билки при паник атаки

Хората използват билки от хиляди години за лечение на разнообразни здравословни състояния. Паник атаките и симптомите на безпокойство също могат да бъдат облекчени с помощта на билки. Както при лекарствата с рецепта, някои билкови продукти също могат да причинят странични ефекти. Същевременно може да има сериозни взаимодействия между определени билки и лекарства. Взимайки всички тези фактори предвид, всеки човек, който прибегне до използването на билки, трябва да се консултира с лекаря си. Още билкови решения за различни видове здравословни проблеми, можете да разгледате в секцията, посветена на билките в нашия блог.