През последното десетилетие се установиха редица плейотропни ефекти при липса на витамин Д. Дефицитът на витамин Д се свързва с увеличаване честотата и тежестта на редица заболявания и метаболитни нарушения, в т.ч затлъстяване, инсулинова резистентност, диабет тип 2 , усложнения на бременността, нарушения на паметта. Както и на остеопороза, автоимунни заболявания, малигнени процеси, инфекциозни, автоимунни и сърдечно-съдови заболявания.

Липса на витамин Д е най-често срещаният дефицит в световен мащаб, като изпреварва този на желязото. Проучване на БДЕ (2012г.) показва тревожни тенденции: 24,8% от жените и 13,4% от мъжете в репродуктивна възраст страдат от тежка липса на витамин Д, а при 54,5% се наблюдава недостатъчност.

Връзка между вирусни инфекции и липса на витамин Д

Добре известно е, че тежестта на клиничната картина и рискът от усложнения зависят не само от вирусния причинител, но и от отговора на имунната система на заболелия.

За връзката между дефицита на витамин Д и вирусните инфекции се предполага от няколко десетилетия. Ранните наблюдения показват, че децата с рахит страдат по-често от респираторни инфекции. Скорошни епидемиологични проучвания показват силна взаимовръзка между сезонните колебания в нивата на витамин Д и честотата на различни инфекциозни заболявания.

Откритието, че рецепторът за витамин Д ( VDR) и 1α-хидроксилазата – ензимът, необходим за превръщането на витамин Д в активната му форма, присъстват в клетките на имунната система, включително циркулиращите мононуклеарни клетки, направи революция по отношение на имунологията на витамин Д. В последните години се засили интересът към витамин Д като потенциален модулатор на различни болестни състояния. Последните проучвания показват, че витамин Д регулира експресията на специфични ендогенни и антимикробни пептиди в имунните клетки. По този начин се предполага неговата потенциална роля за модулиране на имунния отговор към различни инфекциозни заболявания.

9 здравословни храни, богати на витамин Д

Липса на витамин Д. Котлет сьомга, аранжиран с черен пипер на люспи, лимони и морска сол. Сьомга на фурна.

1.Сьомгата, набираща все повече популярност и в нашите географски ширини, е един прекрасен източник при липса на витамин Д. 100 грама сьомга съдържа между 361 и 685 IU витамин Д.

2. Херингата и сардините също са добър начин да запълните дефицита при липса на витамин Д. 100 грама прясна херинга съдържат 1628 IU витамин Д. Скумрията също е добра алтернатива.

3.Рибено масло -в случай, че не обичате риба, това е лесен начин да си набавите необходимите хранителни вещества. Тази хранителна добавка е отличен източник на витамин Д. Рибеното масло е много богато на витамин А и омега-3. Въпреки безспорните си полезни качества, внимавайте с приема му и не надвишавайте препоръчителната дозировка.

4.Консервирана риба тон е евтин и достъпен вариант да си набавите витамин Д. Може би повечето от нас обичат салата с риба тон, но трябва да се внимава поради високото съдържание на живак.

5.Скаридите, за разлика от повечето морски дарове, богати на витамин Д, са с много ниско съдържание на мазнини.

6.Стридите са вкусни, с ниско съдържание на калории и много богати на хранителни вещества. Освен, че са афродизиак, те са и прекрасен източник , ако имаме липса на витамин Д. Една порция от 100 г диви стриди съдържа само 68 калории и 320 IU витамин Д. В допълнение: те са богати на витамин B12 и цинк.

7.Яйчни жълтъци. Хората, които не ядат риба, трябва да знаят, че морските храни не са единственият източник на витамин Д. Избирайте яйца от кокошки, които са отглеждани свободно. Това е един чудесен начин да покриете дневните нужди на организма.

8.Гъби. С изключение на обогатените храни, гъбите са единственият растителен източник на витамин Д. Подобно на хората, те синтезират витамина под действието на UV лъчите. Въпреки това, гъбите произвеждат витамин Д2, докато хората и животните – витамин Д3. Учените са установили, че консумацията на гъби повишава концентрацията на витамин Д при хората.

9.Обогатени храни. В случай, че сте вегетарианец, не обичате риба или просто не консумирате естествените източници на витамин Д, има храни, обогатени с него. Такива, например, са кравето мляко, портокаловият сок и някои зърнени храни.

Да приемаме ли хранителна добавка при липса на витамин Д?

Липса на витамин Д. Витамин D3 при грип - една опаковка от слънчевия витамин

В днешно време голяма част от хората не прекарват достатъчно време на слънчева светлина и това е една от причините липса на витамин Д да е толкова често срещана диагноза. Освен чрез излагане на слънчеви лъчи и от храната, можем да си набавим витамин Д чрез хранителни добавки. Суплементирането с витамин Д3 може да бъде добра стратегия както за профилактика на някои заболявания, така и при тяхното лечение.

Важно е да се знае, че приемът на добавка с витамин Д трябва да става по лекарско предписание с подходящи дози. Важно е да се спазва дозировката, тъй като при предозиране са възможни токсични ефекти и нежелани реакции.

Нужни са допълнителни проучвания, които да обяснят фините механизми, по които витамин Д повлиява имунитет и вирусните инфекции.

Винаги се консултирайте с лекуващия си лекар относно приема на суплементи!