Връзката между щитовидната жлеза и емоционалните травми

Обновена: 22.02.2024|
Щитовидната жлеза и емоционалните травми.

Несъмнено сте чували за значението на щитовидната жлеза и за проблемите, които могат да възникват, когато се наруши нейната функция.

Знаете ли обаче за връзката между щитовидната жлеза и емоционалните травми? В тази статия ще разгледаме подробно нарушенията в жлезата в резултат от лошото емоционално състояние и начините да се справим с тях.

 

Щитовидна жлеза – какво представлява?

Тази малка жлеза с форма на пеперуда е разположена в предната част на шията, точно под адамовата ябълка. Въпреки малкия си размер тя играе решаваща роля в регулирането на различни функции на тялото.

Тя произвежда хормоните тироксин (Т4) и трийодтиронин (T3), които са от съществено значение за метаболизма, растежа и развитието. Те помагат да се контролира скоростта, с която тялото използва енергия, влияят на телесната температура и на други жизненоважни процеси, като сърдечен ритъм и храносмилане.

burn 01 400
multi 600
burn 01 400
multi 600

Правилната функция на щитовидната жлеза е от съществено значение за нормалния растеж и развитие при децата, както и за поддържането на енергийните нива, телесната температура, теглото и цялостното благосъстояние при възрастните.

 

Кои са проблемите на щитовидната жлеза?

Здравословните проблеми на щитовидната жлеза включват набор от състояния, които могат да повлияят на функцията на щитовидната жлеза и производството на хормони:

  • Хипотиреоидизъм – резултат от недостатъчно производство на хормони на щитовидната жлеза, което е причина за забавяне на обмяната. Характеризира се със симптоми като умора, наддаване на тегло и чувствителност към студ.
  • Хипертиреоидизъм – възниква, когато щитовидната жлеза произвежда прекомерни тиреоидни хормони. Това ускорява метаболизма и води до симптоми като загуба на тегло, ускорен пулс и нервност.
  • Гуша – уголемяване на щитовидната жлеза, което може да бъде причинена от йоден дефицит.
  • Възли на щитовидната жлеза – бучки, които могат да бъдат доброкачествени или ракови.
  • Рак на щитовидната жлеза – макар и рядък, може да засегне щитовидната жлеза.
  • Тиреоидит – възпаление на органа, което потенциално води до временен хипертиреоидизъм или хипотиреоидизъм. Може да се дължи на инфекции, травми, автоимунни заболявания и други. Освен това вроденият хипотиреоидизъм засяга новородени с намалена функция на щитовидната жлеза или липсваща щитовидна жлеза, което налага ранно откриване и лечение.

 

Правилната медицинска оценка, диагностика и управление на състоянията на щитовидната жлеза са от съществено значение за осигуряване на оптимално здраве и качество на живот.

 

Какво е емоционалната травма?

 

Щитовидната жлеза и емоционалните травми.

 

Емоционалната травма се отнася до психологическия и емоционален отговор на тревожно или смущаващо събитие или поредица от събития. Тя е резултат от изживяването на непреодолима или изтощителна ситуация, която надхвърля способността на човека да се справи ефективно.

Травмата може да има дълбоко въздействие върху психическото и емоционалното състояние на човека, като доведе до чувство на страх, безпомощност или ужас и да причини значителен дистрес и смущения в ежедневието.

Някои от начините, по които може да се прояви, включват:

  • Спомени или натрапчиви мисли за травматичното събитие
  • Кошмари или проблеми със съня
  • Избягване на напомняния за травмата
  • Свръхвъзбуда или повишена тревожност
  • Емоционално вцепенение или откъсване
  • Чувство за вина или срам
  • Промени в настроението или поведението
  • Проблеми с доверието и трудности при създаване на близки отношения

 

Травмата може да засегне хора от всякаква възраст и произход и търсенето на подкрепа и лечение е от съществено значение за изцелението и справянето с емоционалното въздействие.

Различни терапевтични подходи, като консултиране, психотерапия и групи за взаимопомощ, могат да помогнат на хората да преработят и да се възстановят от емоционална травма.

 

Кои събития могат да причинят емоционална травма?

Травматичните събития могат да бъдат както единични ситуации, като инциденти или природни бедствия, така и продължителни преживявания – например повтарящи се актове на насилие или пренебрегване.

Тези моменти могат да оставят траен отпечатък върху мислите, емоциите, вярванията и поведението на човека.

Често срещани примери за събития, които могат да причинят емоционална травма, включват:

  • Физическо или сексуално насилие
  • Пренебрегване или изоставяне
  • Злополуки или наранявания
  • Природни бедствия
  • Свидетели на насилие или смърт
  • Загуба на любим човек
  • Сериозно заболяване или медицински процедури
  • Военни или бойни преживявания
  • Емоционално или вербално насилие
  • Попадане в животозастрашаваща ситуация

 

Хората реагират по различен начин на травматични събития. Някои може да изпитат незабавен дистрес, а други – да развият симптоми на травма по-късно, дори месеци или години след събитието.

 

Проучвания върху връзката между щитовидната жлеза и емоционалните травми

 

Щитовидната жлеза и емоционалните травми.

 

Ендокринологът пионер, д-р Ханс Селие, често се смята за „бащата на изследването на стреса„, чиято работа полага основата за разбирането на влиянието на стреса върху различните физиологични системи.

През 30-те години на миналия век той започва да провежда експерименти върху плъхове, за да изследва ефектите от стреса върху телата им. Тогава забеляза, че независимо от вида на стресора и това дали той е физически или психологически, плъховете показват подобен модел на физиологични реакции.

Следва въвеждането на концепцията за „синдрома на общата адаптация“ – тристепенен модел, който описва реакцията на тялото към стресови фактори. Етапите са тревога, съпротива и изтощение.

Той предполага, че реакцията на тялото на стрес е неспецифична реакция, която включва активирането на оста хипоталамус-хипофиза-надбъбречна жлеза (HPA) и освобождаването на хормона на стреса – кортизол.

В края на 70-те и началото на 80-те години д-р Кандис Пърт, невролог и фармаколог, изследва връзката ум-тяло и влиянието на емоциите и стреса върху еднокринната система и имунната функция.

Тя предлага теорията за „невропептидите“ – сигнални молекули, които комуникират между мозъка и органите на тялото, включително щитовидната жлеза. Развива идеята за „информационна мрежа“ в тялото, където емоциите и възприятията са свързани със здравето и болестите.

Работата на Пърт подчертава връзката между ума и тялото и подчертава значението на емоционалното благополучие за цялостното здраве.

 

Щитовидната жлеза и емоционалните травми

Емоционалната травма може да има значителни ефекти върху тялото, включително щитовидната жлеза. Връзката между емоционалната травма и щитовидната жлеза се крие в сложната връзка между мозъка, ендокринната система и реакцията на тялото на стрес.

 

Реакция на стрес

Емоционалната травма задейства реакцията на стреса на тялото, известна още като „бий-се-или-бягай“.

Хроничният стрес, който възниква вследствие от травмата, води до високи нива на кортизол. Това може да наруши нормалния хормонален баланс на тялото и да повлияе негативно на функциите на щитовидната жлеза.

Нарушаването на оста хипоталамус-хипофиза-щитовидна жлеза, която контролира отговора на стреса, може да причини здравословни проблеми като хипотиреоидизъм, тиреоидит на Хашимото и др.

 

Проблеми с имунната система

Емоционалната травма може да повлияе на имунната система и да доведе до хронично възпаление.

Възпалението е свързано с различни заболявания, например тиреоидит на Хашимотоавтоимунно заболяване, при което имунната система атакува щитовидната жлеза.

 

Нарушения на съня

Емоционалната травма може да наруши моделите на съня и да доведе до нарушения на съня или безсъние.

Лошото качество на съня може да повлияе на функцията на щитовидната жлеза, тъй като производството и регулирането на хормоните на щитовидната жлеза се влияят от циклите сън-събуждане.

 

Механизми за справяне

 

Щитовидната жлеза и емоционалните травми.

 

Хората, които преживяват емоционална травма, могат да развият неадаптивни механизми за справяне, като преяждане или употреба на алкохол и наркотици.

Тези стратегии за справяне могат да допринесат за наддаване на тегло или други фактори, които да повлияят на здравето на щитовидната жлеза.

Връзката между щитовидната жлеза и емоционалните травми е сложна и не е напълно установена.

Въпреки че емоционалните травми могат да повлияят на щитовидната жлеза, те не са единственият фактор, допринасящ за състоянието й. Генетиката, факторите на околната среда и други здравословни условия също играят роля.

 

Съвети за справяне с емоционална травма

Вече разбрахме на какво се базира връзката между щитовидната жлеза и емоционалните травми. Време е да научим как можем да се справим с травмите и да повлияем позитивно на засегнатия орган.

 

Професионална помощ

Ако сме изживели травмиращо събитие, няма нищо по-важно от редовното посещение на терапевт, занимаващ се с психично здраве.

Колкото и притеснително да е за много хора да търсят професионална помощ, тя може да помогне изключително много в отработването на негативните чувства и мисли и да осигури множество ценни насоки за най-подходящите стратегии за справяне.

 

Грижа за себе си

При проблеми, свързани с щитовидната жлеза и емоционалните травми, холистичният подход може да ни помогне. Добре е да се включваме в дейности, които насърчават релаксация и учат на състрадание към себе си.

Чрез медитация, изпълняване на йога пози за щитовидната жлеза или прекарване на време сред природата можем да намалим нивата на стреса и да насърчим подобряване на емоционалното състояние.

 

Говорете с близките си

Споделете чувствата си с доверени приятели или членове на семейството, които могат да ви изслушат и да изразят разбиране и подкрепа.

Понякога говоренето за емоциите може да помогне на човек да освободи натрупаното напрежение.

 

Групи за взаимопомощ

 

Щитовидната жлеза и емоционалните травми.

 

Свързването с други, които са преживели подобни травми, може да осигури чувство за принадлежност и утвърждаване. Групите за взаимопомощ предлагат безопасно пространство, където може да се сподели и обмени опит.

 

Здравословни навици

За да повлияем позитивно на връзката между щитовидната жлеза и емоционалните травми, трябва да се погрижим не само за психическото, но и за физическото си здраве. Това може да стане чрез различни промени в начина на живот.

Препоръчват се редовни упражнения, балансирана диета и набавяне на достатъчно сън.

От съществено значение е достатъчния прием на йод, както и поддържането на диета, богата на хранителни вещества като селен, цинк и витамин D.

Някои храни, като кръстоцветните зеленчуци (броколи, карфиол, зеле), могат да повлияят на функцията на щитовидната жлеза, когато се консумират в големи количества. Затова умереността в храненето е ключова.

 

 

Терапевтични техники

Можем да интегрираме в ежедневието си техники, които са полезни при изцелението на емоционални травми.

Някои от тези техники включват:

  • Когнитивно-поведенческата терапия (CBT) – психотерапевтичен подход, фокусиран върху идентифицирането и промяната на негативните мисловни модели и поведения с цел подобряване на емоционалните реакции.
  • Десенсибилизация и преработка на движението на очите (EMDR) – техника, използвана за лечение на травма и посттравматично стресово разстройство. Тя насочва хората през тревожни спомени, като същевременно включва двустранна стимулация за повторна обработка и намаляване на емоционалното им въздействие.
  • Техниките за емоционална свобода (EFT), известни също като потупвания, съчетават акупресура и психотерапия за освобождаване на емоционални енергийни блокажи и насърчаване на емоционалното изцеление.

Тези терапевтични методи могат да бъдат полезни при трудности, свързани с щитовидната жлеза и емоционалните травми, но индивидуалните реакции към тях могат да варират.

 

Заключение

Макар че връзката между щитовидната жлеза и емоционалните травми не е напълно доказана, нейното съществуване е много вероятно, тъй като емоционалното здраве лесно може да повлияе физическото.

Смята се, че реакциите на стрес могат да нарушат хормоналния баланс на тялото и да доведат до хипотиреоидизъм и тиреоидит на Хашимото.

Емоционалната травма също може да повлияе на имунната система, причинявайки възпаление. Нарушените модели на сън и неадаптивните механизми за справяне могат допълнително да влошат положението.

За да се справите с подобни проблеми, не се колебайте да потърсите професионална помощ, да се посветите на грижа за себе си, да разговаряте с подкрепящи хора със сходен опит.

Здравословните навици, включително упражнения, балансирана диета и адекватен прием на йод, могат да повлияят положително на връзката между щитовидната жлеза и емоционалните травми.

Какво представлява щитовидната жлеза?

Тази малка жлеза с форма на пеперуда е разположена в предната част на шията, точно под адамовата ябълка. Въпреки пренебрежимия си размер тя играе решаваща роля в регулирането на различни функции на тялото като метаболизъм, растеж и развитие.

Какво е емоционалната травма?

Емоционалната травма се отнася до психологическия и емоционален отговор на тревожно или смущаващо събитие или поредица от събития. Тя е резултат от изживяването на непреодолима или изтощителна ситуация, която надхвърля способността на човека да се справи ефективно.

Кога за първи път се появява темата за връзката между щитовидната жлеза и емоционалната травма?

През 30-те години на миналия век д-р Ханс Селие, предполага, че реакцията на тялото на стрес включва активирането на оста хипоталамус-хипофиза-надбъбречна жлеза (HPA) и освобождаването на хормона на стреса – кортизол. В края на 70-те и началото на 80-те години д-р Кандис Пърт развива идеята за „информационна мрежа“ в тялото, където емоциите и възприятията са свързани със здравето и болестите.

Как да се справим при проблеми с щитовидната жлеза и емоционалните травми?

При проблеми с щитовидната жлеза и емоционалните травми не се колебайте да потърсите професионална помощ, да се посветите на грижа за себе си, да разговаряте с хора със сходен опит. Здравословните навици, включително упражнения, балансирана диета и адекватен прием на йод, могат да повлияят положително.

Категории: Здраве, Психология и емоционално здраве|Публикувана: 17.10.2023|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

730811db8333e8400e5fcddd2e25fec9?s=96&d=mm&r=g

Йоана Иванова учи "Книгоиздаване" в СУ "Св. Климент Охридски". Писането и четенето са й страст. Интересува се от йога, дихателни практики и грижа за вътрешния и външния баланс.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 22 февруари 2024 в 17:13 | Публикувана: 17 октомври 2023 в 09:54 | Категория: Здраве, Психология и емоционално здраве