Ако търсим ароматно, лесно за приготвяне ястие с невероятни ползи за здравето, морските храни са нашият избор. Всъщност е хубаво да ги включваме в менюто си 2-3 пъти седмично. Сред най-популярните морски храни са скаридите, сьомгата, риба тон, треска, раци и др. Освен, че са вкусни, те са богати на хранителни вещества, които могат да повлияят положително на здравословното ни състояние. Подготвили сме списък от най-важните ползи, които ни носят морските храни.

Класификация на морските продукти

Преди да разгледаме ползите им обаче, е хубаво да разгледаме обобщено на какви категории се разделят морските храни. Те са много разнообразни и имат различни вкусови и текстурни качества в сравнение с месните продукти.

  • Риба

Има много различни видове риба – някои са по-тлъсти, по-мазни, с тъмно месо и силен морски вкус. Други са по-леки, със снежнобяло или розово месо и по-мек аромат. Повечето риби са лесни за приготвяне. Съществуват и най-висок клас риби, подходящи за сурови ястия като суши. Ароматите и текстурите варират, но суровата риба най-често се описва като гладка и мазна.

  • Ракообразни

Обикновено тук включваме скариди, омари и раци. Уникални по вида си, този вид морски храни имат твърдо, гладко, бяло месо с мек, сладък вкус.

  • Черупкови

Към тази категория спадат мидите и стридите. Те имат сладък вкус и твърда, нежна текстура с кремообразен център.

  • Октоподи и калмари

В отделна категория поставяме и тези деликатеси. При правилно приготвяне имат уникална месеста текстура и мек вкус.

Морските дарове могат да бъдат приготвени по много начини, в зависимост от начина, по който ги подправяме. Така, че можем да избираме дали да бъдат на скара, сотирани, печени, пържени или задушени.

Здравословни ползи

Да преминем и към същинската част, която е обект на нашата статия. Най-важната причините да ги включим в менюто си е именно заради всички ползи за здравето, които морските храни предоставят.

  • Осигуряват основни хранителни вещества

Въпреки че спецификите зависят от вида на морските храни, които консумираме, те са известни с това, че са естествен източник на витамини и минерали. Витамините от група B  (B1, B3, биотин, B12 и др.) изпълняват много различни функции, влияещи върху производството на енергия, метаболизма, концентрацията и красотата (по-подробно за това прочетете тук)! Някои видове риба, като сьомгата (по-подробно за нейните здравословни ползи тук), са богати и на витамин А, който помага за защита на зрението и засилване на възможностите на имунната и репродуктивната система. Друг витамин, който някои от морските храни съдържат, като сьомга, риба тон и други – е витамин D, който насърчава здравия растеж на костите, усвояването на калций и повишава ефективността на имунната система, както и растежа на клетките.

  • Полезни са за сърцето

Може би най-голямото предимство на морските храни се крие в това, че са невероятен източник на омега-3 мастни киселини (по-подробно за тях – тук). Те са най-известни със своите ползи за здравето на сърцето, защото могат значително да намалят риска от възникване на сърдечно-съдови заболявания, като аритмии, инсулти и сърдечни пристъпи. Въпреки че мнозина предпочитат да си набавят омега-3 мастни киселини чрез добавки, няма нищо по-добро от естествените източници, а именно – морските храни.

  • Стимулират мозъчната дейност

Омега-3 мастните киселини могат да намалят и риска от развитие на болест на Алцхаймер. Приемът на омега-3 насърчава правилния растеж на мозъка при кърмачета и деца. А дългосрочната консумация може да засили когнитивната функция при застаряващи индивиди, най-вече жени.

  • Полезни са за костите и мускулите

Млада жена, която се разтяга преди тренировка.

Редовната консумация на морски дарове доказано облекчава симптомите на артрит. Изследванията показват, че омега-3 мастните киселини в тях могат да намалят сутрешната скованост при лица с ревматоиден артрит. За здрави стави, всички ние се нуждаем и от по-силни мускули. Тук може да помогне калият. Добри негови източници са сьомгата и скумрията.

  • Борят се с депресията

Внимание! Морските храни могат не само да намалят риска от депресия, но имат потенциал и за лечение на заболяването. Доказано е, консумирането на повече морски дарове може да ни помогне да имаме по-добър, по-позитивен поглед върху живота. Отново благодарение на съдържащети се в тях омега-3 мастни киселини.

  • Борят се с безсънието

Три от всеки десет души в света страдат от безсъние. Храни, които са богати на протеини, витамин D, магнезий и манган, могат да помогнат в борбата с безсънието. Консумацията само на филе риба за вечеря може да ни помогне да се насладим на по-добър сън. Трябва да имаме предвид избягването на пържени морски храни. Други съвети за по-добър сън можете да погледнете тук.

  • Подобряват зрението

Хората, които консумират омега-3 мастни киселини, открити в морските храни, са по-малко склонни да страдат от свързана с възрастта макулна дегенерация – заболяване, което може да доведе до загуба на зрение. Рибата и мидите също така могат да засилят нощното ни зрение. За здрави очи е необходимо да наблягаме повече на мазната риба.

  • Съдържат по-малко калории

И не на последно място, ако не сме от хората, които спортуват редовно, храните с по-малко калории са наш приоритет. Морската храна, като цяло, е с ниско съдържание на мазнини, особено рибата, която е идеална за печене на скара или на пара. Същевременно морските храни са богати на протеини. Това важи най-вече за риба тон, сьомга, аншоа, треска, риба меч, скариди. Следователно те не само ще задоволят глада ни, но и ще ни помогнат да поддържаме теглото си.

За финал, морските храни, особено рибата, са жизненоважни за нашето здраве. Следователно, не трябва да забравяме да консумираме достатъчно от тях (поне два пъти седмично). Това ще помогне на организма да се бори с различни видове здравословни проблеми и да стане по-силен.

Автор: Кристина Тонева