На 13 ноември отбелязваме Международния ден на слепите и Световния ден на добротата. Това е повод да се замислим върху два проблема – здравето на очите и възможностите за помощ на страдащите, включително на хората със зрителни увреждания. Техният брой в света е 2,2 милиарда, сочи доклад на СЗО, в който се изтъква, че здравословните проблеми биха били по-малко при навременно лечение и предпазване. Ето какво най-често подценяваме.

 

Сухота в окото

Известно е, че клепачите разстилат по очната повърхност т.нар. слъзен филм – смес от липиди, вода и специална слуз (муцин). Чрез тази смес очната ябълка се предпазва от загуба на влага. Когато дълго не мигаме, слъзният филм изсъхва. Това води до усещане за сухота и парене в очите. Понякога се появяват болки, непоносимост към ярка светлина и намаляване на зрителната острота. Оплакванията може да настъпят в резултат от хормонални промени и по правило засягат мъже и жени в напреднала възраст.

Но през последните години все по-често диагнозата „сухо око“ се поставя на младежи и хора в активна възраст, носещи всекидневно контактни лещи. Това състояние е заплаха за всички, които в продължение на часове работят с компютър, фиксирайки поглед в монитора му. Виновни за сухото око са също престоят срещу вятър, вентилатор или климатик, напрегнатото шофиране и още много условия, при които човек „забравя“ да мига. Начин да се справим с проблема е да избягваме пораждащите го фактори. Употребата на изкуствени сълзи гарантира комфорт на очите, но при напреднала сухота не е достатъчна и налага консултация със специалист по офталмология. Той е компетентен да прецени какви медикаменти са необходими за всеки отделен пациент.

 

Виждате „прелитащи мушици“? Каква е причината?

Наричат ги още черни точици, паяжини, ивици, зигзаги, които някои хора виждат пред очите си. Обикновено точиците се появяват при поглед към ярък обект – синьо небе, бяла стена, лист хартия. Предизвиква ги протеин, разположен под формата на желе в задната част на окото, в т.нар. стъкловидно тяло.С напредване на възрастта влакната на този протеин образуват подутини. Те са причина пострадалият да се оплаква от появата на трептящи точици. Първоначално те не затрудняват зрението и пострадалият свиква с тях. Но, ако въпросните мушици се виждат придружени с проблясъци, звезди или светкавици, положението е сериозно. Внезапно избухващите светлини по правило алармират за настъпило отлепване на ретината, което изисква спешна помощ от офталмолог.

Лекарска консултация се препоръчва и при по-умерени оплаквания. Нерядко прелитащите точици сигнализират за диабет, мигрена, тумори и други заболявания. Ако зрението много се затрудни, препоръчителна е операция за отстраняване на стъкловидното тяло в окото. Нарича се витректомия. След такава интервенция разрушеното стъкловидно тяло се замества с физиологичен разтвор.

Ако обаче „мушици“ се явяват пред погледа случайно или много рядко, лечение не се налага. Достатъчно е от време на време да се прави очна гимнастика. За целта, няколко пъти погледът трябва да се премества нагоре и надолу, надясно и наляво. При това упражнение се раздвижва вътреочната течност и проблемът изчезва.

 

Очни проблеми като трептене на клепача

 

Дискомфорт в очите. Очни проблеми.

 

Този проблем често се провокира от хормонални промени, неврологични заболявания, умора, хронично напрежение. Виновник за трептенето може да бъде и т.нар. визуален стрес. Явява се при хора, които прекарват много време пред компютър, както и при дълго шофиране. Обикновено се съчетава със сухо око.

Нерядко се дължи на вредни навици като злоупотреба с кафе, цигари и алкохол. Активира го и липсата на магнезий в организма, при която настъпват спазми на клепачите. Трептенето на клепачите може да е страничен ефект от приема на някои лекарства, симптом на алергия или на други заболявания. В повечето случаи лечението се състои в прилагане на хидратиращи капки и физиотерапия. Съществуват и други очни проблеми, които в началната си форма са преодолими, но се подценяват.

 

Профилактичните прегледи при очни проблеми

Профилактичните прегледи не бива да се пропускат. Честотата им зависи от възрастта. При децата очите се преглеждат от лекар:

  • малко след раждането;
  • на около 6 месеца;
  • при навършване на 3 години;
  • преди тръгване на училище.

След това прегледите се провеждат всяка година до второто десетилетие. За хората в активна възраст (от 20 до 30 години) е най-добре на всеки шест месеца да се консултират със специалист по офталмология. Редовни прегледи са необходими и през четвъртото и петото и т.н. десетилетие, но честотата на посещенията се определя от лекар в зависимост от състоянието на конкретния човек. Важно е медикът да бъде информиран за:

  • възможно наследствено предразположение към заболявания (при кръвни роднини с очни проблеми);
  • увреждания на други органи (например, сърдечна невроза, хипертония, диабет);
  • проведени терапии поради вече диагностицирани нарушения на зрението (глаукома, макулна дегенерация, катаракта и т.н.).

Независимо от профилактичния преглед, консултация с лекар се налага винаги след:

  • травма или нараняване на главата;
  • промяна в зрението;
  • зачервяване, парене и болки в очите;
  • дискомфорт, възникнал поради мигрена, алергични и други дразнители.

 

Как да се предпазим от очни проблеми?

Някои промени в ежедневните ни навици могат да запазят зрението ни във времето:

Осигурете си необходимите за очите вещества чрез пълноценно хранене

 

Диабетна ретинопатия. Очни проблеми.

 

Много важна е аминокиселината таурин (съдържа се в ретината и представлява защитен пигмент). Част от нея се синтезира в човешкото тяло, но останалото количество трябва да си доставяме чрез продукти от животински произход – месо, яйца, морски дарове.

Друго полезно вещество е пигментът лутеин. Той пази очите като създава филтър, поемащ синята част от яркия светлинен спектър. За да поддържате пигмента в достатъчно количество, трябва да консумирате зелени листни зеленчуци, яйца, ядки. Витамин А е необходим за клетките на ретината, които са отговорни за разпознаването на светлинните сигнали и цветовете. Първият симптом за липсата му е отслабване на зрението. Източници на витамин А са зеленчуците и плодовете (като доматите и продукти, които не са кето, като моркови, тиква, райски ябълки). Можем също да си го доставим чрез консумация на мазна риба, масло, хайвер.

Витамин С е нужен за поддържане на защитните свойства на очната леща срещу слънчевите ултравиолетови лъчи. В големи количества се съдържа в шипки, лимони, касис, магданоз, рукола, спанак и др.

Витамин Е е мощен антиоксидант (предотвратява окислението на други вещества и защитава организма от свободните радикали – частици, атакуващи клетъчните структури). Богати на витамин Е са суровите ядки, слънчогледовото олио, пшенични зародиши и др.

Нивата на необходимия за очните мускули магнезий можем да регулираме чрез консумация на сушени кайсии, стафиди, ядки, бобови растения и др. Ако сте на кето режим, наблегнете на зеленолистни зеленчуци, ядки и семена, черен шоколад, нискомаслено кисело мляко.

 

Ограничете максимално цигарите и алкохола

Доказано е, че при тютюнопушене човешкото тяло не усвоява пълноценно нужните му биологично активни вещества, а алкохолната злоупотреба води до сухота в очите, защото спиртът дехидратира тялото. Концентратите, в големи дози, увреждат зрителния нерв.

При работа с компютър почивайте на всеки 30-40 минути

Може да завъртите стола си към прозореца и да се вгледате в най-отдалеченото място. След секунди сведете поглед надолу. Повторете упражнението. Отдъхнете за 5 минути. Ако вашият монитор е поставен твърде ниско, повдигнете го с помощта на подложка. Постарайте се екранът да е на нивото на очите ви или малко под него. Може да регулирате яркостта на монитора като създадете празен файл и гледате в него. Ако е прекалено бял и усещате напрежение, намалете яркостта му, ако сивее, увеличете я. Трябва да запазвате дистанция от 50 см между вас и монитора. Регулирайте височината на стола – краката ви не бива да висят. Правилно е да сте стъпили на и ъгълът в коленете ви трябва да е 90 градуса. Така ще постигате оптимален контакт на очите с монитора и няма да изкривявате гръбнака си.

Ако лекар ви е посъветвал да носите очила, в никакъв случай не се отказвайте. Чрез тях ще спирате светлинните дразнения и ще осигурявате комфорт на очите си, като ще намалите риска от появата на очни проблеми.