Лято е и това е вечният въпрос, който всяка година е налице – нужни ли са ни добавки с витамини за лятото? При положение, че имаме достъп до свежи плодове и зеленчуци, пълни с витамини, нужно ли е да приемаме и добавки?

Отговорът не е прост и еднозначен. Дори напротив – в много отношения зависи от конкретния организъм и начин на живот. Затова в тази статия ще разгледаме различните причини дали е нужно да приемаме допълнително витамини за лятото. И най-важното: какви да бъдат те.

 

Защо е добре да приемаме допълнителни витамини за лятото?

Разпространено мнение е, че добавките са нещо, запазено за есента и зимата. Това са и сезоните, в които има дефицит на плодове и зеленчуци, които да подхранват организма ни по естествен път. Истината е, че ако не следим какво похапваме, можем да се окажем точно толкова лишени от нужните ни микроелементи дори през лятото. А дори и ситуацията да не е свързана с недобре съставен хранителен план, физическата активност и големите количества стрес също могат да се явят сериозно изпитание за организма ни. И това са само част от моментите, в които хранителните добавки биха ни помогнали да възстановим баланса.

Добре е да започнем да мислим по темата отрано: още през пролетта. Тогава организмът ни все още се опитва да навакса недостига на витамин D от липсата на слънце, но и всички други микроелементи, които не е имало как да си набавим ефективно. Отделно, много празници предразполагат към похапване на по-тежки храни, недотам богати на витамини и минерали. След тях идват пък постите, а тези от вас, които са ги спазвали строго, сами знаят колко жестоки могат да бъдат те към организма.

И на фона на тази поредица изпитания идва притеснението за фигурата ни на плажа. След него: диетите. Много често те водят до рязка смяна на хранителния режим и увеличено количество движение. Нека не забравяме и това, че през лятото много по-бързо отделяме вода и вещества чрез потта. Всичко това, в комбинация със забързан начин на живот и стрес, може да доведе до неприятни последици.

Важно е да помним едно: умореният от ограничения организъм не е щастлив организъм. Напротив. Затова и ако чувствате слабост и умора, не можете да спите добре или имате проблеми с храносмилателната система, може би е добре да помислите за включване на хранителни добавки в ежедневието си и през най-топлия от сезоните.

 

Кои са най-важните витамини за лятото?

 

Витамини за лятото. Малко момиченце маже носа на майка сис ъс слънцезащитен продукт на плажа.

 

Преди да започнем да говорим по-подробно за различните добавки и какви са техните ползи през лятото, е важно направим едно уточнение. А именно: всеки организъм е различен. Затова е от изключително значение да следите здравословното си състояние и да не прибягвате до самолечение. Дори и да имате симптоми на недостиг на определен витамин, задължително се консултирайте със специалист и направете нужните изследвания. Не бива да забравяме, че макар и да не са лекарства, хранителните добавки имат голям ефект върху организма. И така: кои са най-важните минерали и витамини за лятото?

На първо място, можем да кажем, че това е магнезият. Той е един от елементите, който не произвеждаме естествено. Макар че се съдържа естествено в много храни, типични за лятото, той е и елементът, който тялото ни най-бързо губи заради изпотяването.

Магнезият отговаря за нивата ни на енергия, способността ни да издържаме на стрес, качественият сън, но и способността ни да се движим и да се възстановяваме по-бързо след мускулни натоварвания. Сигнал за недостатъчно количество магнезий в тялото може да бъде некачественият сън, мускулните крампи, постоянната умора.

Ако по-често сте изнервени или пък губите търпение или контрол, може би е добре също да се ориентирате към прием на магнезий. Доказано е, че най-често човек страда именно от магнезиев дефицит.

Рибеното масло, което познаваме още с името Омега-3, е вторият най-важен елемент, от който се нуждаем с особена сила през лятото. Подобно на магнезия, той не се синтезира в тялото и можем да си го набавяме от много малко източници. Обикновено те са с морски или океански произход: сьомга, риба тон, треска, морски дарове. Затова и ако не сте почитатели на морската кухня и в менюто ви не влиза риба през лятото, е хубаво да помислите и за него.

Омега-3 отговаря за понижаване на кръвното налягане, борба с възпаленията в цялото тяло, психичното здраве, по-здрава кръвоносна система, по-добри мозъчни функции и още много.

 

И още няколко важни минерали и витамини за лятото

Често приемаме, че витамин C е елемент с постоянно присъствие в тялото ни през лятото. Това обаче не винаги е така и изключително много зависи от храната, която приемаме. Той е елементът, който на първа линия поддържа имунната ни система. А тя е подложена на немалко атаки през лятото от външни фактори. Затова и допълнителен прием на витамин C никога не е излишен.

Кога е последният път, в който добавихте към менюто си куркума (турмерик)? Ако не можете да си спомните, то е хубаво да ви разкажем за активното вещество в нея: куркуминът. Интересът към него сериозно се увеличава в последните години. И с право, защото това чудо на природата от Изтока крие в себе си много ползи за организма. Сред тях са:

  • антивъзпалителни и антиоксидантни свойства
  • повишаване на способностите на мозъка
  • помощ при сваляне на излишните килограми и забавяне на процесите на стареене.

Неслучайно дори има напитка с куркума, позната като златно мляко – научете повече за нея и вижте как да си я приготвите в нашия блог.

 

Комплексът за чревно пречистване е друг вид хранителна добавка, към която можете да се обърнете в случай на нужда. Лятото е време и за детокс и промени, а храносмилателната система е мястото в тялото ни, където се трупат токсини. Те затрудняват работата й и абсорбирането на вещества, затова и е съвсем резонно да направите този детокс именно през сезона, в който възстановяването на баланса на витамини, минерали, бактерии и микрофлората е по-лесен.

Колагенът е друг фактор, който дори видимо може да помогне на тялото през лятото. Не го пренебрегвайте, ако искате да имате красива кожа, перфектен тен, но и здрав епидермис. Неоспорими са качествата му, когато става дума за добре хидратирана кожа, здрави стави, здравето на чревната мукоза, косата и ноктите.

 

Важни съвети за лятото

 

Витамини за лятото. Млада дама, облечена в бяло. тичаща по плажа, на фона на морето.

 

И все пак, независимо от какви витамини за лятото има нужда тялото ви, има няколко универсални правила, които не бива да забравяте. А те са:

  • пийте достатъчно количество вода – всяка клетка от тялото ви има нужда от нея;
  • консумирайте достатъчно пресни плодове и зеленчуци – особено сезонни такива, разбира се – добре измити;
  • нанасяйте хидратиращи и слънцезащитни продукти върху кожата си – хидратацията отвън е точно толкова важна, колкото тази отвътре;
  • движете се повече – плувайте, ходете, занимавайте се с алпинизъм и планинарство – всяко движение ще носи повече здраве на мускулите ви.

А ако ежедневието ви не позволява достатъчно разнообразно хранене, за да можете да си набавите всички витамини и елементи, можете да намерите полезна информация за всеки един от изброените минерали и витамини за лятото в нашия блог. За това в кои храни да ги откривате, кои хранителни добавки и под каква форма са най-полезните за вашето тяло и какъв е препоръчителния дневен прием.

Имате свободата да се грижите за себе си – не го забравяйте и през летните месеци.

Слънчево лято!