В даден момент от живота си всеки се сблъсква с нуждата да добави към ежедневието си хранителни добавки. За съжаление, все по-рядко се случва да можем да си набавим всички витамини и микролементи от ежедневното си меню – особено ако живеем в определени части на света, където дадени вещества не се намират лесно, като Омега-3 в рибата, например.

Затова и тук идва ролята на добавките – да подкрепят тялото и имунитета ни и да ни помогнат да бъдем по-добра версия на себе си. Ще ви запознаем с някои любопитни факти за хранителните добавки, които да ви помогнат във взимането на правилни решения за вашето здраве.

 

Интересни факти за хранителните добавки и техния произход

Трудно е да съберем общи и обективни факти за различните видове хранителни добавки на едно място. Задачата се утежнява още повече, когато заговорим за мненията за тях, които варират силно. Има хора, които смятат, че те са незаменими и модерното пълноценно съществуване не е възможно без тях.

Има и такива, за които те са подпомагащ елемент по пътя на трупане на мускулна маса. Съвсем различна е пък групата, която ги заклеймява и предпочита да си набавя всички полезни вещества само и единствено от естествени източници.

Истината е някъде по средата и е съчетание от всички мнения, тъй като факт са няколко доказани твърдения:

  • Хранителните добавки не заместват разнообразното хранене и не могат да заменят ежедневния прием на храна и движението.
  • Бихме могли да функционираме пълноценно, ако успяваме да се храним разнообразно и с продукти, които ни осигуряват всички нужни на тялото ни според възрастта и потребностите му вещества.
  • Могат да подпомогнат ефективно организма, ако му липсва даден елемент или витамин поради една или друга причина: възраст, болест, лоша диета и други.
  • С хранителните добавки, както с всеки друг продукт, трябва да бъдем внимателни: да следваме препоръчителните дози и предписания и никога да не приемаме количества и комбинации от тях на своя глава, без изследване и предварителна консултация със специалист.

Последната точка е особено важна, тъй като рискуваме в тялото ни да настъпят непредвидени реакции при комбинация с определени лекарства, да настъпи дефицит от друг елемент или пренасищане с този, който приемаме. Въпреки, че добавките са предимно полезни, в много случаи предозирането с тях предизвиква неприятни последици.

За първи път идеята за хранителните добавки възниква в началото на 20 в. и по-точно годините, в които храната е била оскъдна и недостатъчна, както и силно еднообразна за много жители по земното кълбо.

В същото време учените дават наименования на трите групи вещества в храната: протеини, въглехидрати и мазнини. Сред тях се откроява името на един специалист: Казимир Функ, който се счита за бащата на първите мултивитамини. Именно той е предположил и че правилна дозировка от тях би могла да лекува някои болести в тялото.

Днес хранителните добавки се разделят най-общо на такива с естествен и лабораторен произход. Естествените съдържат вещества, извлечени от естествени източници – растения и животни. Лабораторните или иначе казано, изкуствените добавки, не се срещат извън специализираните помещения, в които се синтезират.

 

Eдна от най-важните хранителни добавки, която много хора не си набавят достатъчно

 

Факти за хранителните добавки. Облекчаване на менструални болки. Дефицит на омега-3. Холестерол и омега 3.

 

Първият от любопитните факти за хранителните добавки ще засегне именно една от тях, за която често чуваме, но рядко се замисляме за ползите от нея, освен ако не се налага да я взимаме.

Става дума за вещество, което нашето тяло не синтезира самостоятелно, но има огромна роля в организма: Омега-3.

Омега-3 мастни киселини са жизнено важен елемент, който спада към групата на полинаситените мастни киселини. Той има роля за немалко важни процеси в организма ни. На клетъчно ниво помага изграждането на клетъчните мембрани и участва в синтеза на веществата.

За съжаление обаче, този важен елемент се намира в хранителна група, която често пренебрегваме – рибата и морските дарове. Разбира се, в отделните видове сред тях откриваме различно количество Омега-3, затова е хубаво да знаем към кои видове да се насочим за оптимален ефект.

Най-много са в рибеното масло, както и в редица видове студеноводни риби: сьомга, пъстърва, херинга, скумрия, риба меч, риба тон.

В случай, че менюто ви е бедно на такива продукти обаче, учените са се погрижили Омега-3 да се намира и като хранителна добавка – лесно и достъпно.

 

Кои са групите, които е препоръчително да приемат хранителни добавки?

 

Факти за хранителните добавки. Наследствени заболявания при човека. Аборт, преждевременно раждане. Имунитетът по време на бременност. Рискови фактори при бременност. Ваксини по време на бременност. ХИВ и бременност. Женска консултация. Хипертензивни нарушения. Фолиева киселина по време на бременност. Хранене при бременност. Цинк при бременност. Бременност - диагноза и развитие. Лека бременност. Списък преди раждане. Гестационен диабет: признаци.

 

Малко по-нагоре говорихме за разнопосочните мнения за хранителните добавки. В днешно време обаче има няколко групи хора, които е силно препоръчително да приемат хранителни добавки, за да бъдат здрави и да подпомагат организма си.

 

Бременни

На първо място говорим за бременните. Всяка жена, която забременее, е нужно внимателно да следи нивата на витамините и минералите в тялото си, както и дали приема достатъчно от тях.

В повечето случаи се препоръчва да се приемат спектър от хранителни добавки, които да допълват нуждите на организма, така че майката и бебето да бъдат здрави и да не търпят дефицит на витамини.

Това би могло да бъде особено опасно за развиващия се плод, който тепърва оформя организма си. Недостиг на дадено вещество би могло да доведе до недоразвиване на физическите или умствените му характеристики.

Затова и на майката се препоръчва да приема фолиева киселина и различна комбинация минерали и витамини в зависимост от хранителните й навици и дневен прием на вещества.

 

Вегетарианци и вегани

Втората група, която трябва да помисли за прием на допълнителни хранителни вещества под формата на добавки, е съставена от хората, които спазват строги режими, свързани с веганство и вегетарианство. Доказано е, че така те лишават тялото си от важни витамини и минерали, които се откриват в месото и продуктите с животински произход.

С особена сила това важи за тези сред тях, които отхвърлят дори консумацията на риба и така трудно си набавят и Омега-3 мастните киселини, за които говорихме малко по-горе. Важно е да включат в менюто си орехи, ленено масло/семе, соеви продукти.

 

Възрастни хора

На редица възрастни хора също се препоръчва да приемат хранителни добавки. Това се налага, тъй като с времето способностите на организма за прием и обработка на веществата отслабват. Освен това естественият синтез на редица от тях също прогресивно намалява и така тялото се оказва с все по-малки дози от важни за него групи вещества.

Някои автоимунни заболявания също изискват определени комбинации от хранителни вещества, тъй като са съпътствани от някои витаминни дефицити.

 

Освен любопитни, гореизброените факти за хранителните добавки могат да ви помогнат да разберете набавяте ли си достатъчно от необходимите хранителни елементи ежедневно, храните ли се правилно и какво е полезно да промените. Така тялото много лесно ще се справя при възникване на здравословен проблем.