Грипът е вирусна инфекция, която причинява неприятни симптоми в дихателните пътища. Инфекцията е силно заразна и всяка година засяга между 5 и 15% от цялото население.

През лятото е по-трудно да се заразим с такова заболяване, защото грипният вирус е по-ефективен през есенните и зимните месеци или т. нар. грипен сезон.

Сухият въздух, по-ниските температури и повече време на закрито допринасят за по-високата заболеваемост по това време на годината.

Днес обаче ще си говорим за същността и симптомите на летен грип.

 

Летен грип – кога и защо се заразяваме?

Случаите на грип започват да се увеличават през есенните месеци и достигнат своя връх между януари и февруари. Вирусът използва средата с ниска влажност и по-ниските температури, които причиняват повишена чувствителност към инфекцията.

Въпреки че вирусът е активен през цялата година, през летните месеци между май и септември се наблюдават далеч по-малко случаи. Но, въпреки че е по-малко вероятно, можете да се заразите с летен грип.

Точно като есенния си братовчед, летният грип може да отнеме от три дни до две седмици, за да се развие. Човек е заразeн ден преди симптомите да се проявят до около 7 дни след това.

Антивирусните лекарства трябва да се приемат в рамките на 48 часа от появата на симптомите, за да помогнат за намаляване на продължителността и тежестта на боледуването. Ако има наличие на ваксина, това би помогнало допълнително.

 

Симптоми на летен грип

 

Запушен нос. Летен грип.

 

Началото на летния, а и на всеки друг грип, е внезапно и засяга главно носа, гърлото и белите дробове. Симптомите включват:

  • Хрема
  • Кашлица
  • Главоболие
  • Болки в тялото
  • Гадене и повръщане
  • Диария
  • Треска
  • Общо неразположение
  • Възпалено гърло

Тези симптоми са общи за няколко заболявания и появяването им не означава непременно, че сте се болни от летен грип. Те може да са показателни и за други заболявания като:

  • Обикновена настинка
  • Стрептокок в гърлото
  • Инфекциозна мононуклеоза
  • Бронхит
  • Covid-19
  • Хранително отравяне и гастроентерит

Затова е много важно да определите симптомите и да се консултирате със специалист, който ще ги разчете правилно. Различните заболявания изискват различен подход на лечение.

Хората, които са изложени на висок риск от развитие на усложнения след прекаран грип и трябва да са много предпазливи, включват:

  • Бременни
  • Хората на възраст над 65 години
  • Хората с отслабена имунна система
  • Деца на възраст под 2 години

При всички тях навременното диагностициране и лечение са от изключително значение за здравето.

 

Как да избегнем летния грип?

Въпреки че няма 100% надежден начин да се предпазите от летен грип, има няколко начина, които могат да помогнат да намалите риска:

  • Укрепете имунната си система.
  • Поддържайте диета, богата на плодове, зеленчуци и постно месо.
  • Спете поне 7 часа всяка нощ.
  • Мийте ръцете си често.
  • Избягвайте болни хора.

В условията на Covid-19 носенето на предпазна маска също е добра мярка да предпазим себе си и другите от грип и обикновена настинка.

 

Как да се преборим с летния грип?

 

Летен грип. Танини. Левзея. Натурални средства срещу грипни симптоми.

 

Ако вече сте се заразили, ето няколко съвета, които могат да помогнат за облекчаване на грипоподобните симптоми през лятото, когато може би нямате възможност да посетите лекаря си веднага.

Ако симптомите продължат или се влошат в рамките на няколко дни, посетете най-близкия център за спешна помощ.

  • Обезболяващи без рецепта (напр. ибупрофен, ацетаминофен).
  • Потискащи кашлицата лекарства и деконгестанти.
  • Пийте много течности, за да останете хидратирани (вода, ябълков сок, лимонада).
  • Консумирайте топли напитки като чай или бульон при болката в гърлото.
  • Използвайте овлажнител за въздух. Той ще повлияе на секретите и ще улесни дишането.
  • Направете си инхалации, за да облекчите възпалението в синусите и гърлото.
  • Избягвайте пикантни и мазни храни, които могат да разстроят стомаха.

Можете да опитате и нашите 10 изпитани средства срещу грипни симптоми.

 

Хранене при летен грип – 8 задължителни компонента в менюто

Картината може да е много неприятна: приятелите ви са на плажа, а вие сте затворени у дома със запушен нос, болки в гърлото и кашлица. В такъв момент освен лекарствата помага и подходящата диета.

Ето какво да хапвате, дори да не ви е до ядене, за да се преборите по-бързо със симптомите на летен грип:

  1. Броколи

Един чудесен източник на витамин С са кръстоцветните зеленчуци и в частност броколите. Те също са с високо съдържание на антиоксиданти, омега 3 и противовъзпалителни компоненти.

Ще се възползвате от всичко това независимо от начина, по който приготвяте зеленчуците – печени, варени, на пара. За ударна доза от хранителни вещества обаче ги хапвайте сурови.

 

  1. Спанак

Когато искате да заложите на свежа храна, която е подходяща и за борба с вирусите, направете си салата от спанак. С нея също ще се насладите на високи нива на витамин С и всичко, което ви е необходимо, за да засилите бързо имунната си система.

 

  1. Боровинки

Богатото съдържание на антиоксиданти в боровинките ги прави чудесен избор всеки път, когато ви повали грип. Но това е още по-вярно през лятото, когато плодовете са сезонни. Можете да ги ядете цели, да ги добавите към смутита или изкушаващи десерти.

 

  1. Домати

Доматите са сезонна лятна храна с много ползи за здравето. С високо съдържание на витамин С и каротеноидa ликопен, доматите дават на организма достатъчно сила, за да се пребори бързо с болестите и да ни вдигне отново на крак. А и какво лято е без шопска салата. Нямате причина да не консумирате домати.

 

  1. Чесън

 

Летен грип, лечение, превенция.

 

И друг път сме ви казвали, че чесънът съдържа алицин – вещество, което тялото превръща в съединения, укрепващи здравето. С други думи, чесънът може да стимулира имунната система и да ви помогне за по-бързо възстановяване. В таратор или пък пресен чесън в салатата, имате много опции да го добавите в менюто си.

Ако спазвате кето режим на хранене, можете със същия успех да добавите в менюто си праз лук.

 

  1. Кисело мляко

Богато на пробиотици и витамин D, киселото мляко е друг чудесен инструмент във вашия арсенал срещу летния грип. Пробиотиците помагат в борбата с инфекциите и насърчават здравословното храносмилане, а витамин D укрепва цялостната имунна система.

 

  1. Яйца

Тъй като жълтъците са с високо съдържание на витамин D, яйцата също са предпочитан избор, когато ви се наложи да се борите с летен грип.

Витамин D може както да укрепи, така и да регулира имунната система. Яйцата са и добър източник на протеини, което ги прави много хранителни.

 

  1. Чай

Няма как да не ви напомним и да пиете повече чай. Успокойте възпаленото гърло с пикантните и противовъзпалителни ползи от джинджифила или пък опитайте с успокояващата сила на лайката или женшена, които също са добри в борбата с инфекциите.

Разбира се, препоръчително е да ги пиете топли, макар и това да не ви се вижда добра идея през лятото.

 

За финал ще обобщим най-важното: за да избегнете летен грип, спазвайте добра лична хигиена, придържайте се към здравословна диета, осигурявайте си достатъчно сън и избягвайте болни хора. В най-добрия случай това ще бъде достатъчно.

Бъдете здрави!