Менопаузата е период от живота на жената, в който настъпват много промени.

Част от тях водят до напълняване в областта на корема – нещо, което всяка дама иска да избегне. Обръщаме внимание на връзката между натрупване на коремни мазнини по време на менопауза и как можем да се справим с тях.

 

Коремни мазнини по време на менопауза – причини за натрупването им

Менопаузата е период от живота на жената, когато възможността на репродуктивната система да произвежда яйцеклетки намалява постепенно до окончателното прекратяване на функцията.

 

Счита се, че менопаузата е настъпила, когато липсва менструация за 12 последователни месеца и няма друга причина за това: бременност, следствие от терапия с определени лекарства и/или билки и други.

Обикновено настъпва между 45-ата и 55-ата годишнина на жената. Средно може да се каже, че по-голямата част от жените преминават в нея около 50-51 годишна възраст.

Разбира се, има и изключения и редки случаи, при които се наблюдава ранна менопауза. Причини за това могат да бъдат различни автоимунни заболявания, химиотерапия, неправилна функция на яйчниците и др.

По време на детеродна възраст, когато се качват килограми, е по-вероятно да се натрупат на задните части и бедрата. Но след като настъпи перименопаузата, коремната област е по-податлива на разширяване.

Причината е следната – естрогенът насочва мазнините към долната част на тялото в началото, за да подпомогне раждането.

Когато естрогенът намалява, мазнините преминават към коремната област – подобно на модела, по който мъжете наддават на тегло.

Местоположението на мазнините не е единствената разлика. Теглото, натрупано в областта на бедрата и задните части, обикновено е подкожно.

Но когато започнете да трупате килограми в средната си част, мазнините са по-дълбоко и около органите. Тази мазнина, наречена висцерална, изглежда е по-активна от повърхностната мазнина – първата влияе върху хормоните и увеличава риска от висок холестерол, сърдечни заболявания, диабет и дори рак.

Причината е, че висцералната мазнина се намира до жизненоважни органи и може да се натрупва в артериите.

Според седемгодишно проучване в Journal of the American Heart Association, жените с повече коремни мазнини са имали 10 до 20% по-голям риск от сърдечен удар отколкото жените с мастни резерви, равномерно разпределени по цялото тяло.

Разширяването на талията по време на менопауза може дори да бъде рисковано, ако преди този период сте били със здравословно тегло.

 

Натрупването на коремни мазнини по време на менопауза – каква е ролята на хормоните?

 

Коремни мазнини по време на менопауза. Алкохол при диабет. Здравословно отслабване с бавен, но сигурен ефект. Бързото отслабване може да доведе до сериозни здравословни проблеми. Един от сигурните методо за отслабване. Как да отслабнем.

 

Една от най-честите причини, на които отдаваме напълняването в областта на корема по време на менопауза, са хормоналните промени.

Те започват още по време на така наречената перименопауза. С това име обозначаваме годините точно преди настъпването на същинската менопауза.

Този период продължава около 5 години, понякога дори повече, и се характеризира с различни по вид и честота симптоми. По-голямата част от тях причиняват дискомфорт на жените, понижават тяхното самочувствие и качеството им на живот.

Както споменахме по-рано – хормоналните промени в този период в частност са свързани с нивата на естрогена (общото название на естрадиол, естриол и естрон). Той е един от най-важните полови хормони при жените и отговаря за възможността за репродукция.

Естрогенът има роля за красотата и здравината на косата и кожата, здравето на мускулите и костите, функциите на черния дроб, червата, имунната система и дори белите дробове.

Наред с това всеки дисбаланс на естрогена може да доведе до покачване на телесното тегло.

Естественото понижаване на количествата на естрогена по време на перименопауза и менопауза води до:

  • нередовен месечен цикъл
  • влошен сън
  • промени в настроението
  • болка при полов акт
  • напълняване – особено в областта на корема
  • тревожност и други

 

Метаболитни причини

 

Коремни мазнини по време на менопауза. Болестни сигнали. Грешки при отслабване, диети.

 

Във всеки етап от живота тялото ни има определени потребности, що се отнася до хранителните вещества и групите от тях, които приемаме. Затова и не можем да очакваме, че при настъпването на такава радикална промяна като менопаузата няма да се наложи промяна в дневното меню.

Истината е, че с годините метаболизмът ни се забавя, а по време на менопауза тялото ни използва повече ресурси, за да се адаптира и да наложи нов баланс.

Доказано е, че още от началото на перименопаузата тялото започва гори калориите по-бавно. Това само по себе си ни затруднява допълнително да поддържаме идеалното тегло. Особено ако не водим активен живот и не променим менюто си.

 

Начин на живот

Независимо на каква възраст сме, тялото ни има нужда от движение, за да изгаря мазнините, да се освобождава от вредните вещества и да поддържа оптимална физическа и психическа форма. А с всички промени, които носи менопаузата, е важно да създадем и/или да затвърдим навиците си за по-добър живот.

Факторите, които водят до по-сериозно и интензивно натрупване на коремни мазнини по време на менопауза, са:

  • липса на движение и водене на застоял начин на живот
  • прием на храни, богати на трудни за преработка и усвояване вещества
  • прием на храни, които забавят метаболизма
  • преяждане
  • употреба на цигари, алкохол и други вещества, забавящи метаболизма
  • лош или недостатъчен сън

Те варират от човек до човек и при всяка жена могат да имат различна степен и измерение. Затова е хубаво да наблюдавате тялото си и как то реагира на режима, който му налагате. Единствено така може да се радвате на по-добро здраве и форма по време на менопаузата.

 

Коремни мазнини по време на менопауза – как да се преборим?

 

Коремни мазнини оп време на менопауза. Див копър. Полови хормони. Добър и лош естроген. Тест за нива на хормон естроген.

 

Тъй като менопаузата е естествен процес, а не болест, не можем да говорим за лечение на симптомите, а по-скоро за облекчаването им.

За щастие има някои относително лесни стъпки, които можем да предприемем, за да държим под контрол натрупаните коремни мазнини по време на менопаузата. Тук е важно да отбележим, че за нормално се приема постоянно задържащо се напълняване от 2 до 3 килограма. Над тази норма е добре да предприемете незабавни действия.

На първо място трябва да се научим да слушаме тялото си и да наблюдаваме сигналите му – особено ако до този момент от живота си не сме го правили.

Необходимо е повече внимание към консумираните храни. Препоръчително е да се избягват:

  • рафинирани съставки
  • бързи и богати на мазнини и захари храни
  • алкохол
  • тютюнопушене
  • газирани напитки

Специалистите препоръчват да се наблегне на източници на храна с по-богат на фибри произход, прием на повече вода и всекидневно движение, за да се ускори метаболизма, доколкото възрастта и тялото позволяват.

Важно е да отбележим, че не е желателно да се правят твърде резки промени в хранителния режим, освен ако не се налага по медицински причини. Най-добрият подход е постепенно въвеждане или извеждане на храни от менюто, докато се постигне желания баланс. Важно е да се храним редовно и да не пропускаме хранения, за да не претоварим организма с преяждане впоследствие.

Застоелият начин на живот не се отразява добре на човека, независимо на каква възраст е, но по време на менопаузата това важи с особена сила. Много е важно упражненията и активностите да са разнообразни, така че да се извлича максималното от тях. От особена помощ са кардио тренировките и ходенето.

Не трябва да забравяме, че някои от останалите симптоми на менопаузата също могат пряко или косвено да повлияят на коремните мазнини и натрупването им.

Лошият сън например, е причина изгарянето на мазнините да е забавено и оттам – да не можем да свалим упоритите сантиметри от талията си по време на менопаузата.

Следвайте тези съвети и ще се радвате на добра форма и здраве дори по време на менопауза.