Не крием – дори ние, когато чуем думата “целулит”, започваме да търсим следи от него по тялото си. Особено с наближаването на по-топлите, летни месеци, тези опасения стават все по-сериозни. Именно по това време на годината, целулитът „се загнездва“ в съзнанието на почти всяка дама.

Този неприятен гост за всеки, загрижен за фигурата си, има няколко отличителни черти. За жалост, макар и лесен за разпознаване, той далеч няма желание да си тръгне от тялото, веднъж влязъл под кожата ни.

Годините изучаване на състоянието обаче са дали ценни знания как да се борим с него. За да го направим ефективно, трябва да започнем с това:

Какво представлява целулитът?

По своята същност целулитът е натрупване на подкожна мастна тъкан. За разлика от останалите мазнини по тялото, целулитът се разполага под епидермиса неравномерно. Оттам и по-неприятният и негладък вид, който придава на някои части от тялото, както и едно от алтернативните му названия: “портокалова кожа”.

Именно затова и много специалисти го определят като физиологичен феномен.

Кога започва появата на целулит?

Статистиките сочат, че целулитът в днешно време се среща при 85 – 98% от жените, преминали пубертета и навлезли в зрялата фаза на живота си. Много изследвания сред младите в последните години алармират и за увеличаване на случаите на наличие на целулит и при момичетата в пубертетна възраст.

Най-разпространеното мнение е, че целулит се появява винаги, когато липсва движение и спорт. В това твърдение има много истина, но не е обезателно да важи и за вас.

Сред основните причини за целулита, извън застоялия начин на живот, се нареждат още генетична предразположеност, натрупване на токсини и мазнини в организма, промяна в темповете, с които работи метаболизма ви, хормонални фактори…

Именно затова може да се каже, че не всеки с по-високо тегло е изложен на риска от целулит, но и по-слабите телесно хора със сигурност не са застраховани от образуването му.

Видове целулит

Изображение на два вида кожа - показани са тъканите и образуваните мастни депа, които образуват целулита.

Най-честата класификация на целулита е „мек“ и „твърд“’. Тя идва от начина, по който кожата се усеща на допир.

Мекият целулит се характеризира с лека подпухналост на епидермиса. Тя е студена и влажна, а зоните на натрупване имат пухкав вид. Най-често се среща на бедрата и корема. Счита се за първи етап на образуването на целулит, тъй като често, ако не се вземат мерки срещу него, преминава в твърд целулит.

А като става дума за твърдия целулит, най-важното, което трябва да знаете за него, е че кожата се усеща плътна и неравна. Много хора го определят като усещане за цялостна маса, която болезнено се отделя от мускулите. Понякога се наблюдават и възелчета в самата мастна тъкан. За съжаление, той е изключително упорит и не изчезва дори при отслабване.

Известен е още един вид: „оточен“ целулит. Считан за по-лек вариант на мекия целулит, при него се наблюдава по-скоро подпухналост на кожата, отколкото формирана цялостна маса.

Определянето на вида целулит става чрез притискане на малка кожна повърхност между палците и показалците на ръцете – в зависимост от усещанията. Веднъж определили вида целулит, ще знаете какви мерки можете да предприемете срещу него.

Спортен целулит

Спортувате активно?

Важно е да внимавате за образуването на спортен целулит – разновидност на кожното състояние, което се наблюдава при атлетите в зоните на най-голямо мускулно натоварване.

В рязко противоречие с легендите за спорта и магическите му свойства срещу целулита, този специфичен вид подкожни мастни натрупвания се образуват заради голямото натоварване на мускулите в съответната област. От постоянните тренировки те използват голямо количество кислород и произвеждат голям брой свободни радикали – елементите, до голяма степен отговорни за химическите процеси в тялото.

Изводът: спортувайте с удоволствие, мярка и внимание към тялото си и процесите в него!

Целулит при мъжете

Противно на общото мнение, силният пол също не е подминаван от целулита. Много от господата не се оплакват от натрупаните мазнини, което не значи обаче, че не са податливи на тях.

Според проучванията, при мъжете целулитът не “вирее” толкова добре заради по-високите нива на тестостерон. Една от ролите му е именно изгаряне на мазнините и в това отношение е логично хормонът да предпазва силните ни половинки от така упорития иначе целулит. Затова и едва около 10% от тях страдат от натрупването му под кожата си.

Най-честите зони, засегнати при господата, са краката, задните части и корема.

Храни и целулит

Въпреки всичко, казано досега, важно е да помним, че храненето играе немалка роля за наличието на целулит по тялото.

И докато в борбата с това състояние на подкожните тъкани всичко е изключително индивидуално, има няколко универсални съвета, които можете да следвате.

За превенция и борба с вече наличния целулит правило номер едно е хидратация, хидратация и отново – хидратация! Повече вода води до по-висока еластичност на кожата, а оттам към по-малко целулит.

Следващ и най-важен фактор за вас трябва да бъде консумацията на плодове и зеленчуци. Те съдържат безброй полезни вещества, отговорни за здравето на кожата, а влияят добре и на цялостния тонус. Така ще можете да вложите повече енергия в упражнения, с които да намалите ефекта на целулита.

Не забравяйте да приемате и храни, богати на полезни мазнинириба, морски продукти, ядки. Тялото знае как да ги обработи и шансът да ви навредят е значително по-малък, отколкото при бързата храна.

А като говорим за т.нар. “джънк”, той е главен фактор в борбата с целулита. Премахвайки го изцяло от менюто си, няма да приемате толкова хидрогенирани мазнини и трансмазнини. Тези храни с ниска реална хранителна стойност често водят до преяждане и натрупване на повече мастни вещества, които организмът не може да преработи естествено.

Добър съвет е да намалите и храните с високо съдържание на захар – излишъкът калории в тях се натрупва именно под формата на мазнини и целулит.

Не на последно място, редуцирайте количеството на алкохола и цигарите – те забавят метаболизма и състаряват органите и кожата. Оттам и ви пречат значително в борбата с целулита.

Упражнения срещу целулит

Тъй като целулитът се образува най-често на седалището и бедрата, логично е, че най-полезни за борба с него ще са упражненията, фокусирани върху тях.

Тук е моментът да развенчаем обаче и един мит – че само с кардио/силови тренировки/стретчинг ще преборите целулита.

Истината е, че за редуцирането му е важно да постигнете баланс, съобразен с вашето тяло и нуждите му. Специалисти съветват около 3 пъти в седмицата да тренирате силово, като комбинирате с кардио поне 2 пъти. Така ще горите оптимално мазнините, натрупали се под кожата. Заедно с това, отделяйте преди и след всяка тренировка 10 минути за стретчинг. Тази практика ще ви помогне да стимулирате кръвообращението в мускулите и така – да освободите повече от токсините, спомагащи за образуването на целулита.

Лекове срещу целулита

Колкото и да ни се иска, магически лек срещу целулита няма – нито от фармацевтична индустрия, нито от модерните технологии.

Много кремове и процедури обещават изключителни резултати, но е хубаво винаги да четете състава им, преди да ги приложите. Освен това не забравяте, че комбинирани със спорт и здравословен живот те ще имат по-голям ефект.

Автор: Васи Дюлгерова