Селъри – 6 ползи за здравето от употребата му

Обновена: 14.03.2024|
celery sticks in a glass

Селъри – по-познато в България като целина или кервиз, принадлежи на семейство Сенникови, откъдето са и зеленчуци като моркова, пащърнака, магданоза и девесила. Целината е родом от Средиземно море и Близкия изток, като постепенно се разпространява в целия свят.

Знаете ли обаче, че обикновената целина, с която готвим днес, невинаги е била такава? Всъщност до 17-ти век растението селъри има много по-горчив вкус и е по-кухо отвътре. Италианците са тези, които отглеждат по-сладката, по-мека целина със зелени стъбла, популярна в наши дни.

Първоначално екстрактът от селъри и семена се използват предимно с медицински цели в Китай, Индия, Египет и Рим за лечение на подагра, артрит и облекчаване на различни видове болки. По-късно се откриват и вкусовите му качества. Темата днес ще бъде предимно за здравословните ползи на зеленчука.

 

Селъри – хранителни стойности

Ползите за здравето на целината идват от хранителните вещества, с които тя е заредена. Целината е съставена предимно от вода (95%), но въпреки това, тя не е „храна с отрицателни калории“, както е разпространено като вярване. Можем обаче да ви успокоим, че селърито съдържа доста голямо количество хранителни вещества в много нискокалорична опаковка.

Например само едно стръкче селъри може да осигури 25% от дневните ви нужди на витамин К и 5% от тези на витамин А, фолиева киселина и калий. В по-малки количества съдържанието включва калций, манган, магнезий, фосфор и витамини от група В. Освен това селърито е пълно с фибри – около 1 грам на стрък.

Целината не само е добър източник на полезни съединения като фитонутриенти и флавоноиди, но е много важно да отбележим, че е и с високо съдържание на електролити. Електролитите са химикали във водата, които са от съществено значение за различни функции на организма. Те помагат за добра хидратация, поддържане на здравословно кръвно налягане и гарантират за правилната работа на мускулите и нервите.

Един от тези електролити е под формата на натрий. Едно стръкче обаче съдържа само 50 мг натрий. Така че, освен ако не изядете огромно количество, няма как да прекалите със солта.

 

6 ползи от консумацията на селъри

 

Шейк за отслабване. Селъри.

 

Нека видим как включването на този зеленчук към менюто ни допринася за здравето:

 

  1. Селъри за добро храносмилателно здраве

Както разбрахте, целината е пълна с неразтворими фибри, които могат да увеличат чувството за ситост и да насърчат редовния стомах. С други думи, той може да предотврати и лекува запек и да помогне за прочистване на червата.

Екстракт от селъри се използва и в лечението на стомашни язви, благодарение на антиоксидантните свойства, които има.

Доказано е, че полизахаридите на базата на пектин в целината, включително съединението, известно като апиум, намаляват случаите на стомашни язви, подобряват лигавицата на стомаха и подпомагат стомашната секреция.

Целината е старо, изпитано народно средство за киселини и специалистите го препоръчват поради ниската му киселинност. Хубаво е да включите повече селъри в диетата си, ако страдате от киселинен рефлукс. Какво точно в целината именно помага при този дискомфорт, все още не е изяснено.

 

  1. Целината намалява възпалението

Екстрактът от семена на целина се използва заради своите противовъзпалителни свойства от векове. Някои изследвания дори показват, че той е толкова ефективен, колкото лекарства като аспирин и ибупрофен. Има ефект и като болкоуспокояващо.

Предимство е, че действа добре на чревната флора и е предпочитан вариант за лечение пред нестероидни противовъзпалителни лекарства, които могат да предизвикат проблеми със стомаха. Лутеолинът в целината може значително да намали и възпалението на мозъка, поради което има потенциал за добро влияние при лечение на невродегенеративни заболявания като множествена склероза и Алцхаймер.

Предполага се, че лутеолинът може да направи и раковите клетки по-податливи на лечение.

 

  1. Селъри за здраво сърце

Този хрупкав зеленчук може да защити сърцето ви, като подобри биомаркерите на често срещаните сърдечни заболявания. Възможно е да предотврати хиперлипидемия – увеличаване на мастните молекули в кръвта. Често тя няма симптоми, но повишава дългосрочния риск от сърдечни заболявания и инсулт. А именно редовната консумация на селъри подобрява състоянието на общия холестерол, LDL „лошия“ холестерол и триглицеридите.

Целината може също да понижи кръвното налягане, въпреки че е с относително високо съдържание на натрий. Любопитно е, че в Южна Африка сок от целина, смесен с оцет, се дава на бременни жени, за да им помогне за понижаване на високото кръвно налягане.

 

  1. Целина за превенция на диабет

Флавоноидите (апигенин, лутеолин и феноли) в целината защитават срещу окислителното увреждане на бета клетките на панкреаса. Тези клетки са отговорни за производството на инсулин и регулирането на нивата на глюкозата. Апигенинът спира прогресията на диабета, като предотвратява катаракта, ретинопатия (слепота) и невропатия (намалена чувствителност в ръцете и краката).

Целината също е с високо съдържание на кверцетин, мощен антиоксидант, който увеличава усвояването на глюкоза в черния дроб. Според проучванията 250 мг екстракт от листа на целина, приеман три пъти на ден, 30 минути преди хранене, намалява нивата на кръвната захар при възрастни хора с преддиабет.

 

  1. Селъри при отслабване

Един стрък целина съдържа само около 10 калории, а купичка нарязана целина съдържа около 16. Както споменахме, диетични фибри помагат за ограничаване на глада, тъй като абсорбират водата в храносмилателния тракт, което помага да се чувстваме по-сити за по-дълго. Всичко това може да се окаже голям плюс, ако се опитвате да отслабнете.

Спокойно можете да включите повече от този зеленчук в менюто си, заедно с други, богати на фибри продукти, и няма да усетите как ще загубите част от излишното тегло. Не се разочаровайте, че вече развенчахме мита за „празните му калории“, селърито е достатъчно добър диетичен избор и без този факт.

 

  1. Целина за мъжки фертилитет

Целината може да има защитен ефект срещу вещества, които могат да увредят броя на сперматозоидите. Предполага се, че приемът на екстракт от листа от целина в продължение на 30 дни може потенциално да подобри плодовитостта при мъжете. Това до голяма степен се дължи и на инхибиращите ефекти срещу свободните радикали, които могат да повлияят неблагоприятно върху фертилитета.

Допълнително целината съдържа високи нива на андростенон и андростенол – мъжки феромони, които имат възбуждащ ефект и се смята, че увеличават привлекателността на мъжете. Това също до голяма степен се отразява на плодовитостта.

 

Как да използваме селъри?

 

Селъри. Рецепта с целина. Лабне.

 

Има много начини да се насладим и на този уникален и хрупкав зеленчук. Даваме ви няколко примера:

  • Сок от целина – най-полезният начин за консумация.
  • Подправка към топли яхнии и супи.
  • Салати.
  • Като лека закуска, сурово, подправено с бадемово масло или кашу.
  • Основна съставка за смути.

Задължително опитайте и рецептата с целина и козе сирене от нашия кулинарен блог.

Както и да решите да се насладите на селърито, няма съмнение, че включването на повече от него към вашата диета е изключително полезно за цялостното здраве на организма. И тъй като е толкова лесно да го добавите към редица рецепти, нямате право на извинения. Добър апетит!

Категории: Хранене и видове храни, Здраве|Публикувана: 16.02.2021|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

14634b84e9917b0c4e510b76dd2c8d41?s=96&d=mm&r=g

Кристина Агнер е дългогодишен автор - има написани стотици статии в сферата на алтернативната медицина, биохакинг, здравословно хранене и диети. Продължава да впечатлява с умело перо и остър ум.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 14 март 2024 в 17:20 | Публикувана: 16 февруари 2021 в 10:26 | Категория: Хранене и видове храни, Здраве