Празниците ни дават възможност да прекараме повече време с близките, да се откъснем от уморителния работен график, да отделим внимание на любимите си занимания, да поспим повече и да се насладим на вкусните ястия, които чакаме с нетърпение цяла година. За съжаление, това е и времето, в което живеем възможно най-нездравословно и се отдаваме на вредни навици, а последиците, макар и да закъснеят, няма как да ни пропуснат. В тази статия ще разгледаме няколко от най-често срещаните вредни навици, които трябва да ограничите, ако искате да излезете здрави и доволни от този празничен сезон. 

 

1. Преяждането 

Повечето хора са с нагласата, че празниците са за ядене, а шегите за това колко напълняваме по празниците не спират. Добрата новина е, че повечето хора не наддават толкова много, а средно само по 1-2 килограма. Това, разбира се, не бива да ви успокоява, защото качването на няколко килограма не е единствената вреда, до която води преяждането. То може да ви докара редица здравословни проблеми, затова се води един от най-лошите навици, които можете да имате по празниците. Подробно за него говорихме в статията Как да избегнем преяждането по празниците.  В нея ще получите насоки и как да го избегнете. 

Ще допълним само с няколко съвета. Преди да започнете да се храните, разгледайте всички опции и изберете ястията от празничната трапеза, които наистина ви се хапват. Ако всичко ви изглежда изкушаващо и вкусно, пробвайте от всичко по-малко, за да задоволите желанията си. Важното е да имате самоконтрол и да не прекалявате най-вече със сладкишите. 

 

2. Вредни навици по празниците: Пиенето на алкохол без мярка 

 

Вредни навици.

 

Естествено, няма как да се лишите от удоволствието да се насладите на чаша добре подбрано вино към вкусната трапеза, но всичко трябва да бъде с мярка. За съжаление, точно по празниците, подобно на лошия навик с преяждането, хората са свикнали “да му отпускат края” и с алкохола. На какво се дължи това? Може би на безкрайната поредица от коледни партита, сбирки с приятели и роднини или депресията и стресът, които често съпътстват празниците. Каквато и да е причината, прекаляването с алкохола може да има множество негативни последици. Това се дължи най-вече на големите количества захар, които той съдържа – вижте статията Колко захар се крие в алкохола 

Да не забравяме и за ужасния махмурлук, за който винаги съжаляваме. Затова бъдете предпазливи. Имайте предвид, че не трябва да приемате повече от една стандартна алкохолна напитка на час и не повече от четири чаши за мъжете и три – за жените, на ден. Най-важното – съобразявайте се с възможностите си и слушайте тялото си. То ще ви покаже кога е време да спрете.

 

3. Дехидратацията 

След преяждането и алкохола е логично да споменем и водата, тъй като тя представлява 60% от човешкото тяло. Покрай всички вкусотии и натоварения празничен график често забравяме, че е важно да пием и вода. Тя помага да запазим паметта си остра, настроението стабилно и мотивацията непокътната. Същевременно кожата остава еластична, мускулите и ставите работят по-добре, а токсините от тялото се изчистват. Всичко това е от голямо значение, особено по празниците, когато сме най-податливи на нездравословните си навици.  

И така, колко вода трябва да осигурите на организма си по празниците? Учените казват, че възрастните мъже се нуждаят от около 13 чаши вода на ден, а възрастните жени – от около 9. Разбира се, не можем да бъдем категорични, защото всяко тяло е различно, доверете се на своето!

 

4. Вредни навици по празниците: Недоспиването 

Това безспорно е най-прекрасното време от годината, но с цялото вълнение около празниците графикът е натоварен, а времето за сън е все по-малко. Между последните работни задачи, събиране със семейството, купуването и опаковането на подаръците, можете лесно да развалите режима си за сън. А това, както сме споменавали много пъти, е наистина вредно за вашето здраве. Средностатистическият здрав възрастен се нуждае от седем-осем часа сън. Не забравяйте, че лишаването от сън може да доведе до наддаване на тегло. Недоспиването е свързано с по-лош метаболизъм и може да повиши нивата на хормона на глада, което ще ви накара да консумирате още повече калории.

Дори загубата на едва 30 минути сън на ден може да насърчи наддаването на тегло. Опитайте се да спазвате своя график за сън и да получавате 7-9 часа сън на нощ. За да го постигнете, погледнете тези 10 съвета за по-добър сън или научете повече за нашия комплекс за здрав сън.

 

5. Нарушаването на тренировъчния режим 

 

Топли напитки. Вредни навици.

 

По време на празниците поредното нещо, с което хората са склонни да правят компромис, са тренировките. Това не само води до натрупване на наднормено тегло, но и ще се отрази лошо на целия ви организъм. Ще го усетите чак когато празниците приключат. Ставите, костите и мускулите ще отслабнат и в резултат ще се уморявате по-лесно. Връщането във форма ще се превърне в трудна битка, която можете да си спестите, но как?  

Най-добре е, разбира, се да поддържате същото темпо на тренировки, но ако празничното ежедневие не ви го позволява, можете просто да ги намалите. Но не и да ги прекъсвате напълно. Дори само 20 минути на ден разходка, джогинг или изпълняване на няколко прости упражнения ще са в състояние да поддържат тялото ви активно. 

Всички сме наясно, че няма как да сме в перфектна форма по празниците, но с помощта на тези няколко съвета се надяваме да ви мотивираме поне да се опитате да прекарате тазгодишните по-здравословно. Гарантираме ви, че тялото ще ви се отплати след това. Вълшебни празнични мигове от нас!