Питали ли сте се дали е възможно да бъдете тонизирани с приема на витамини и минерали за енергия? Всъщност, нивата на определени витамини и микроелементи в тялото са пряко свързани с усещането ни за тонус и енергичност. Те се повлияват също така и от разнообразното хранене и активността на тялото. За съжаление, невинаги храната, която консумираме, може да ни набави нужните микроелементи, за да функционира правилно целия организъм.

В днешно време имаме забързано ежедневие и рядко ни остава време да се храним здравословно и разнообразно. Това може да доведе до витаминен дефицит в организма. Вероятно това е причината да се чувстваме отпаднали и изморени. В тази статия ще ви представим витамини и минерали за енергия, с които да обогатите хранителния си режим.

 

Как приемът на витамини и минерали допринася за нашата енергия?

Всеки ден тялото ни произвежда нови клетки, от които изгражда мускулите, кожата и костите. Витамините и минералите са жизненоважни, защото помагат в много процеси в организма. Те засилват имунната система и подпомагат пълноценната работа на органите. Също така се грижат за доброто усвояване на хранителни вещества и здравето на клетките ни.

Факт е, че ние не произвеждаме повечето от витамините и минералите самостоятелно. Ето защо е нужно да си ги набавяме външно. Умората е симптом, който ни сигнализира, че не приемаме достатъчно витамини и минерали за енергия и добър тонус. Нека ви разкажем малко повече за тях в следващите редове.

 

Основни витамини и минерали за енергия и добър тонус

Нека разгледаме кои хранителни вещества подпомагат организма ефективно.

1. Витамини от В групата

 

Млада жена, която разглежда опаковка от витамини и минерали за енергия.

 

Витамините от тази група са жизненоважни, защото са нужни за правилното функциониране на нашия организъм.

 

  •  Витамин В1 (тиамин)

Този витамин помага на организма да превръща храната, която консумираме, в енергия. Това означава, че трябва да имаме добри запаси от него, за да разграждаме хранителните вещества успешно. Ако имаме недостиг на тиамин, ще се чувстваме отпаднали. За да бъдем енергични, е хубаво да приемаме витамина под естествена форма, или като добавка.

Безопасните дневни дозировки на тиамин са следните:

  • жени – 1,1 мг;
  • мъже – 1,2 мг;
  • бременни жени – 1,4 мг.

Най-добрите източници на В1 са: риба, месо, спанак, зелени салати и ядки. Ако не успяваме да си набавим достатъчно от него, е добре да го приемаме под формата на хранителна добавка.

 

  • Витамин В2 (рибофлавин)

В списъка на витамините за енергия влиза и рибофлавинът. Той влияе благоприятно на нашите очи, кожа и нервна система. Витамин В2 отговаря за правилното протичане на жизненоважните процеси в организма. Един от тях е снабдяването на тялото с енергия, чрез правилно разграждане на храната. Без него тялото ни не би могло да се справи. Резултатът ще бъде чувство на умора, особено след хранене. Ако имаме добри нива на В2, ще се чувстваме по-енергични.

Важно допълнение е, че ако не приемаме достатъчно рибофлавин, няма да усвояваме желязото ефективно. Интересен факт е, че витаминът има и антиоксидантни свойства. Това означава, че той може да предотврати оксидативния стрес.

Допустимите дневни дози за хранителни добавки, съдържащи рибофлавин, са:

  • жени – 1,1 мг;
  • мъже – 1,3 мг;
  • бременни жени – 1,4 мг.

Кои храни съдържат В2? Можем да го открием в спанака, яйцата, пилешкото и бадемите.

 

  • Витамини и минерали за енергия: Витамин В3 (ниацин)

Той е нужен за над 200 ензимни реакции в организма ни. Както другите витамини от група В, ниацинът активно помага за превръщането на въглехидрати, протеини и мазнини в енергия. Освен това той е нужен за синтеза на хормони и изграждане на мембраните на клетки ни. Ако не приемате достатъчно В3, е напълно вероятно да се чувствате отпаднали. За да бъдем енергични е важно да приемаме комплексно витамините от група В.

Безопасните дневни дозировки, ако използвате хранителни добавки с витамина, са:

  • мъже над 19 години – 16 мг;
  • жени над 19 години – 14 мг;
  • бременни жени – 18 мг;
  • кърмещи жени – 17 мг.

Натуралните източници на ниацин са: риба тон, пилешко, агнешко, скариди и сардини.

 

  •  Витамин В5 (пантотенова киселина)

Както другите витамини за енергия, той е необходим за правилното усвояване на хранителни вещества в организма. Също така, витамин В5 е отговорен за синтезирането на хормони, които се справят със стреса. Ако имаме недостиг на пантотенова киселина, ще бъдем по-стресирани от обикновено, без причина. Друг симптом е внезапната умора след хранене. Причината за това е, че няма да усвояваме хранителните вещества ефективно и да ги превръщаме в енергия.

Допустимите дневни дозировки за пантотеновата киселина са:

  • жени над 14 години – 5 мг;
  • мъже над 14 години – 5 мг;
  • бременни жени – 6 мг;
  • кърмещи жени – 7 мг.

Храни, които съдържат В5, са: авокадо, пилешко, телешко, броколи и кисело мляко.

 

  • Витамин В6 (пиридоксин)

Този витамин е нужен за развитието на изграждащите частици на протеините и нашето ДНК. Жизненоважен е за поддържане на енергийните ни нива. Той подпомага и подобрява и метаболизма, което ни прави по-енергични.

Предозирането с пиридоксин може да доведе до странични ефекти.

Ако решим да приемаме хранителни добавки с витамин В6, трябва да внимаваме да не предозираме. Допустимата дневна дозировка е:

  • мъже под 50 години – 1,3 мг;
  • мъже над 55 години – 1,7 мг;
  • жени под 50 години – 1,3 мг;
  • жени над 52 години – 1,5 мг;
  • бременни – 1,9 мг;
  • кърмещи – 2 мг.

Откриваме го в храни като: спанака, пилешкото, телешкото, сьомгата и рибата тон.

 

  • Витамин В12

Както останалите витамини от В-групата и този допринася за усвояването и превръщането на храната в енергия. Освен това, витамин В12 помага за поддържането на здрава нервна система и предотвратява някои типове анемия. Известно е, че ако страдаме от недостиг на В12, ще чувстваме хронична отпадналост и умора. За да бъдем заредени с енергия, е добре да си го набавяме редовно.

Можем да приемаме В12 от храни като: риба, пилешко и яйца. Недостиг на витамина може да доведе до неприятни странични ефекти. По тази причина някои хора избират да приемат добавки с него. Допустимите дневни дози са:

  • мъже и жени под 50 години – 2,4 мкгр;
  • мъже и жени над 50 години – 500 мкгр;
  • бременни – 2,6 мкгр;
  • кърмещи жени – 2,8 мкгр.

Хората над 50-годишна възраст по-често изпитват дефицит на В12. Това е така, защото те не могат да го усвояват напълно от храната. Възрастните хора не произвеждат достатъчно ензими и стомашни сокове, които са нужни за усвояването на витамина.

Какви други ползи имат витамините от тази група, разберете повече от статията Ползи за кожата на витамините от група В.

 

2. Витамини и минерали за енергия: Витамин D

 

Витамини и минерали за енергия.

 

 

Той е всъщност прохормон, който тялото ни превръща в хормон. Хормоните стимулират някои процеси в тялото и така поддържат нашата активност.

Витамин D е известен още като „слънчевият витамин“, защото  тялото ни го приема от слънчевите лъчи. Всички знаем колко приятно и зареждащо с енергия ни действа слънчевата светлина. Същото прави с нашия организъм и витамин D.

Можем да го открием в храни като: сьомга, риба тон и яйца.

3. Желязо

То помага на тялото ни да произвежда хемоглобин. Това е протеин, намиращ се в червените кръвни клетки, който транспортира кислород от белите дробове до всички останали органи.

Ако нямаме добри нива на желязо, хемоглобинът няма да пренася кислород до органите ни пълноценно. Резултатите от това ще бъдат хронична умора, предизвикана от анемия. Какво може да причини недостиг на желязо в тялото?

  • ако не се храним пълноценно и с храни, които ни го набавят по естествен начин;
  • губене на кръв по една или друга причина;
  • бременните жени имат двойно по-голяма нужда от желязо, за да поддържат развитието на бебето пълноценно.

За да бъдем енергични е хубаво да приемаме минерала по естествен начин. Обикновено хора, страдащи от анемия, приемат хранителна добавка с желязо.

 

4. Витамини и минерали за енергия: Цинк

Цинкът е нужен на тялото за да стартира процеса по усвояването на храна от организма. Без този минерал, нашият стомах не може да произвежда стомашни киселини. Те са отговорни за разграждането на хранителните вещества. Това означава, че елементът е важен за телесния процес, който ни снабдява с енергия през целия ден.

Цинкът отговаря и за регулирането на хормона на глада – грелин.

Той подпомага организма и при настинка, вследствие на което се справяме по-лесно и бързо с нея. Елементът свежда до минимум и неприятните симптоми като хрема или главоболие.

 

Съвети как повдигнем енергията и тонуса си по естествен начин

Хубаво е да се храним разнообразно и да приемаме витамини и минерали за енергия. Но кои са другите начини да се почувстваме бодри и тонизирани?

  • Достатъчно сън

Ако се наспиваме достатъчно, ще се чувстваме по-добре през деня. Около 7 часа са достатъчни на тялото да се презареди с енергия. Добра идея е да не гледаме телевизия преди да си легнем, за да си отпочине по-добре и съзнанието ни.

  • Правилно хранене

Приемането на всички хранителни вещества, от които имаме нужда, ни зарежда с енергия. Хранителният ни режим трябва да е балансиран. В него е добре да има протеини, мазнини и малко въглехидрати. Ако не се храним правилно, няма да снабдяваме организма с нужната енергия и това ще доведе до умора.

  • Хидратация

Добре е да сме винаги хидратирани. Това означава да приемаме поне 1,5 литра вода на ден. Ако сме обезводнени дори малко, това ще ни кара да се чувстваме отпаднали. Дори и да не се чувстваме жадни е хубаво да пием вода бавно, в малки количества.

  • Разходки за тонус

В днешно време хората имаме доста забързано ежедневие. Не трябва обаче да забравяме, че е полезно да излизаме навън и да се движим. Дори една кратка разходка под слънчевите лъчи може да ни накара да се почувстваме ободрени и заредени с енергия.

Комбинацията от всички тези фактори, които  изброихме, както и приемът на витамини и минерали, може да ни зареди с енергия. Идеи за здравословно хранене, което ни тонизира, можете да намерите в нашата статия 7 ефикасни кето храни за енергия в офиса.