Независимо от сезона, обичаме да пътуваме, да се забавляваме, да похапваме (почти) всичко, което поиска душата ни.

Но… цялото това прекрасно изживяване приключва в момента, в който усетим леки или по-остри спазми в долната част на корема си – сигурен признак, че стомахът ни не е понесъл нещо, което сме му поднесли.

В това рекламите винаги са прави – подобно нещо е способно да развали цялата ни почивка. Затова и днес се заехме да систематизираме на едно място методите за бързо справяне с разстроен стомах.

 

 

Симптоми на разстроен стомах

Наглед диагнозата е лесно да се постави: особено при положение, че раздразненият стомах е може би най-честото неразположение, което възниква в храносмилателната система.

Любопитно е обаче, че ако не се обърне внимание на причината, то може да стане хронично. И това се случва много по-често от очакваното – твърди се, че 1 на 6 души страда от системни стомашни раздразнения.

Някои изследвания още твърдят, че в по-голяма степен разстроен стомах се среща при жените. Кои са обаче симптомите, по които да го разпознаем?

Най-често има две основни разграничения – кога се случва и причината за появата.

Ако стомашното неразположение започне непосредствено след хранене, най-честите симптоми са:

  • подуване
  • усещане за натиск в горната част на корема
  • усещане за ситост твърде рано по време на хранене

Ако се случи в друга част на деня, стомашното раздразнение сигнализира по-интензивно за себе си: с болка, парене, гадене, повръщане, киселини.

В зависимост от причината за възникване, към палитрата симптоми бихме могли да добавим и температура, обща отпадналост, диария.

Добрите новини: стомашните раздразнения в повечето случаи отшумяват за няколко дни. Още по-бързо, ако приложите някои от тактиките, за които ще ви разкажем малко по-надолу.

 

Ефективни методи при раздразнен стомах

 

Разстроен стомах. Стомашно-чревни проблеми през лятото. Възпалителни чревни заболявания.Стерилитет. Следродилна гимнастика. Пробиотик за отслабване.

 

В най-общите случаи, когато говорим за разстроен стомах, специалистите препоръчват две неща:

  • приемане на повече течности (вода или чай от мента)
  • приемане само на храни, които не дразнят: сухари, препечен хляб, обикновени бисквити, в най-добрия случай комбинирани с малко масло, кисело мляко и/или сирене (в случай, че нямате непоносимост към лактоза)

Избягвайте мазнините, пърженото и продуктите с фибри и ядки – в този случай няма да си направите услуга. Ако обаче искате по-бърз ефект, сме събрали няколко решения.

 

Медицински ефективни решения

Има много лекарствени продукти в аптечната мрежа, които могат да помогнат при разстроен стомах, в зависимост от симптомите.

Обикновено лекарите и фармацевтите препоръчват таблетки, които се разтварят в устата, прахчета, които можем да разтворим във вода или пък продукти на капки. Така се избягва раздразнение на стомаха от цели, твърди таблетки или пък такива тип капсули, чиято обвивка трябва да се разгради.

При всички положения обаче, преди да подходите към самолечение, консултирайте се с лекар или поне – с фармацевт, за симптомите си.

 

Топ 3 природни ефективни средства

За щастие на всички, живели в миналото, а и на тези, които предпочитат природните методи пред лекарствата днес, природата ни е снабдила с няколко съюзника срещу стомашните раздразнения.

  1. Ментата е едно от тези средства. Тя успокоява раздразнението и цялата нервна система. Действа успокояващо и отпускащо. Освен това, дори причината за раздразнението да е вирус, чаят от мента охлажда тялото и го снабдява с повече течности, така че да не настъпи обезводняване.
  2. Познаваме канелата като друго успокояващо тялото и ума средство, но знаете ли, че тя е полезна и при разстроен стомах? Точно така, защото успокоява и стомашно-чревният тракт. Можете да я приложите като чай или поръсена върху препечена филийка.
  3. Джинджифилът не е за подценяване – независимо с какъв проблем се борим. Мощна подкрепа на имунната система, той също така работи в наша полза и при стомашно-чревни раздразнения. Има противогъбични и антибактериални свойства и това го прави още по-полезен в борбата с различните фактори – причинители на раздразнен стомах.

За превенция на проблема можете периодично да си правите чревно прочистване, за да не се стига до разстроен стомах.

 

Какви са причините за разстроен стомах?

 

Разстроен стомах. Кървене от храносмилателния тракт. Храносмилателни ензими, функции.

 

В около 90% от случаите, когато говорим за раздразнен стомах, причините се крият или във вирусна или бактериална инфекция, или във връзка с храна: натравяне, непоносимост, нетолерантност.

Симптомите са подобни: спазми в корема, подуване, гадене, с малката разлика, че при натравяне е възможно да се появи и температура.

В по-редки случаи разстройването на стомаха може да бъде вследствие на лечение на друго заболяване.

Някои лекарства, и особено антибиотични препарати, унищожават голяма част от добрите бактерии в стомашно-чревният тракт наред с тези, предизвикващи съответното заболяване.

Особено добър пример за това са някои широкоспектърни антибиотици, след приемането на които стомашното неразположение е почти гарантирано.

В тези частни случаи се препоръчва да се приемат и пробиотици, за да се балансира ефектът на лекарствените продукти и да се предотврати разстройване на стомаха.

Когато говорим за храни, разстройващи стомаха, е важно да споменем няколко в частност. Тук не говорим за некачествени и недобре преработени за консумация продукти – те са способни не само да разстроят стомаха ви, но и да ви причинят по-сериозни заболявания и инфекции.

Затова винаги се препоръчва да приготвяте всички продукти, особено ако не сте добре запознати с произхода им, до напълно готово състояние. В този смисъл си заслужава да разберете и кои храни не е хубаво да претопляме – отново, за да не си предизвикаме стомашно неразположение.

Извън тези фактори, храните, които могат да предизвикат разстройване на стомаха, са няколко основни:

  • Боб и бобови култури – имат слабително действие, а при по-чувствителен стомах могат да раздразнят лигавицата.
  • Някои цитрусови плодове – соковете им също биха могли да подразнят стомаха, а някои от тях, като кивито, например, също има слабително действие. Всички те обаче са нережимни, което трябва да имате предвид, ако спазвате кето режим.
  • Пържените храни – много хора имат непоносимост към тях, но ако продуктите са били пържени в застояла мазнина например, стомашното раздразнение е гарантирано.
  • Мляко и млечни продукти – ако имате развита непоносимост, дори в лека форма, към лактозата, ще усещате стомашно раздразнение постоянно след консумацията на тези продукти.

Освен тях, разбира се, съществуват и редица вирусни инфекции, които могат да предизвикат рязко стомашно неразположение. Те се придружават от температура, болки в корема, диария, повръщане и много често се проявяват през лятото.

Предават се бързо от човек на човек, а продължителността им може да варира от 1-2 дни до седмица и половина.

Стресът също е немалък фактор в днешно време при стомашните раздразнения. Повишено количество вълнение, напрежение или стресови ситуации могат да накарат стомаха на нервна основа да реагира и да се предизвикат спазми, болка и други симптоми.