Готвим за вечеря, остава храна и на следващия ден я претопляме за обяд. Познато, нали? Но дали е полезно? Претопляне на храната е често срещана практика. Разглеждаме този така любопитен въпрос, над който рядко се замисляме, в следващите редове.

 

Претопляне на храната – вредно или здравословно?

От няколко години насам в публичното пространство се разисква широко темата на нашата статия – за това дали претоплянето на храната е вредно или не. В центъра на тази дискусия са различни специалисти по хранене, които достигат до един много съществен извод. А именно:

Има храни, които е изключително вредно, дори токсично, да се претоплят!

Шокирани сте? Нормално е, особено ако сте свикнали да претопляте храната набързо в микровълновата печка ежедневно, например. Друг вариант е да сте от хората, които готвят за няколко дни напред, за да спестят време, което често ни бяга.

Противници на твърдението, естествено, са мнозина, които твърдят, че яденето на студена храна пък е вредно за стомаха. Заедно днес търсим златната среда.

Само по себе си претопляне на храна може да бъде:

  1. затопляне в следствие на топлина и/или въздух в стандартна фурна или на котлон;
  2. затопляне на храната в микровълнова фурна в следствие облъчване с вълни, които карат молекулите на храната да предизвикат затопляне.

Звучи безобидно, нали? Оказва се, че това не е точно така.

 

Защо честото претопляне на храната може да е опасно за организма

 

Пай със свинско месо. Претопляне на храната.

 

На първо място е важно да уточним, че в този случай вредно няма значението на „животозастрашаващо“ в смисъла на вируси и натравяния, например.

В по-голямата част от случаите, когато си говорим за вреда от претопляне на храната, имаме предвид това, че когато е студена, това не спира развитието на микроорганизми в нея.  Дори при съхранение в хладилник. Повечето от тези микроорганизми обаче не умират при претопляне на храната – дори напротив, за някои от тях това се оказва още по-благоприятна среда за развитие и размножаване. Това е така, тъй като обикновено температурата на храната не достига толкова високи стойности, колкото при готвене и така те остават живи. А това е много по-различно състояние от очевидното разваляне на храната.

При този случай имаме специфичен вид или мирис на продуктите, които ни сигнализират за негодност на употреба. За съжаление някои плесени нито се виждат, нито се усещат като вкус или аромат, но виреят прекрасно при претопляне. Нещо повече – те проникват дълбоко в храната. Така, ако имате цяла тенджера или тава с ядене и я топлите цялата няколко дни поред, бъдете сигурни, че това не е добре за здравето ви.

В този смисъл запомнете, че е желателно сготвена храна да бъде съхранявана най-много едно денонощие в хладилник. Разбира се, на теория тя търпи и по-дълъг престой там, но се счита, че вече не е толкова полезна за нас и след 3 до 5 дни вече започва да става вредна и дори – опасна за здравето на храносмилателната система.

 

Кои храни не бива да претопляме

Както вече споменахме, препоръчително е да изконсумираме непосредствено след приготвяне храната, която сме определили за съответното хранене. Особено, ако съдържа някои от следните продукти:

  • Цвеклото не бива да бъде претопляно в никакъв случай. Дори е желателно да не минава термична обработка, ако може да бъде избегнато, защото губи по-голямата част от полезните си вещества.
  • Почти същото важи и за картофите, но с малката разлика, че те действително стават канцерогенни след многократно претопляне. И още: избягвайте да ги пържите – специалисти са доказали, че най-полезни са варени, но и охладени!
  • Колко често добавяте гъби към ястията, които готвите? Те е добре да се хапват много скоро след приготвяне. Престояването и претоплянето ги кара да развиват микроорганизми, от които стомаха ни сериозно може да се разбунтува впоследствие. Ако ви останат гъби от сготвено ядене – по-добре ги изяжте студени, отколкото да ги топлите.

За съжаление, в много от съвременните зеленчуци откриваме и високи съдържания на нитрати. Затова и е желателно всички подобни – спанак, целина, ряпа, домати, краставици, например, да не минават термична обработка или поне да не се претоплят в последствие, защото има опасност да изпуснат тези нитрати в ястието. Оттам пътят до стомаха ни е кратък, а неразположенията – гарантирани.

Яйцата са друг продукт, на който е важно да обърнем внимание. Те трябва да се консумират веднага след приготвяне, независимо как сте избрали да се случи това. Не е добре да престояват дори ден в хладилника и в никакъв случай не бива да ги топлите в микровълнова фурна.

Пилешкото е един от продуктите, които често присъстват на масата ни. Хубаво е да знаем за него обаче, че е желателно да го консумираме до 2 дни след приготвянето му. След това, дори с претопляне, може да предизвика стомашни реакции и дискомфорт. Ако решите все пак да го претопляте, се препоръчва това да се случва на ниска температура.

 

Правила при претопляне на храната

 

Претопляне на храната. Пилешка супа с бекон. Супа от гъби шийтаке. Сушени гъби шийтаке. Хранене при Хашимото.

 

Макар че от предната точка нещата може да изглеждат леко безнадеждни и определено против практиката на претопляне на храна, има няколко правила, които искаме да ви споделим. Ако ги следвате, то си гарантирате по-здравословни храни и по-малко проблеми с храносмилателната система. Ето ги и тях.

  1. Винаги топлете само толкова ядене, колкото ще изядете! Повече бактерии се развиват ако претопляте цялото ядене и то се охлажда и претопля отново впоследствие.
  2. Храната трябва да се нагрява до вътрешна температура от 70° C и трябва да престои при тази температура поне две минути. Готвенето води до разпадане на протеините във всякакви бактерии и микробите започват да умират при около 60°C.
  3. След като приготвите яденето, то може да престои най-много час, до час и половина, на котлона или във фурната, за да бъде безопасна консумацията му.
  4. При претопляне на супи и яхнии те трябва да кипнат. Друг тип ядене трябва да бъде топлено поне 10 минути във фурната.
  5. Когато топлим супа или яхния, е добре да извадим от нея зеленчуците и месото и да бъде стоплена само течността.
  6. Добър начин за затопляне на месо, риба, зеленчуци е преварена, вряла вода. Температурата й затопля без да се образуват вредни вещества в тях.
  7. Топлете течни ястия в микровълновата фурна, но твърди – на котлон или печка.
  8. Не смесвайте готвени и сурови храни при претопляне на храната, за да избегнете прехвърляне на микроорганизми.

В нашия кулинарен блог ще откриете рецепти за ястия, които без проблем могат да се консумират студени, като кето парфе в чаша, кето руладини с песто и много други.