Питали ли сте се какви точно ползи от мултивитамини може да извлече нашето тяло? Вероятно да, защото почти всеки човек, който се грижи за здравето си, има по една опаковка в домашната си аптечка. Ефикасната комбинация на различни витамини и минерали често е всичко, от което тялото ни се нуждае на дневна база, ако вече водим здравословен начин на живот. Днес ще разгледаме по-отблизо за конкретните ползи от мултивитамини и техния ефект.

 

Какво представляват мултивитамините?

С понятието мултивитамини се означава формула, която комбинира в една таблетка или капсула основни витамини и минерали със сравнително ниски нива, от които нормално организмът има нужда. Те съдържат комбинация от над 20 витамини и минерали, които попълват дневните нужди на тялото ни, необходими за добро здраве.

Приемът им е препоръчителен като превенция срещу различни заболявания вследствие на подсилване и заздравяване на имунната система. Различните ползи от мултивитамини и техния прием сe дължат на запълване на потенциалните пропуски в хранителния ни режим.

Мултивитамините са най-приеманите добавки във Великобритания и САЩ. Много хора се обръщат към тази ежедневна превенция, когато става въпрос за силен имунитет и набавянето на основни хранителни вещества, които често липсват в диетата ни.

 

Ползи от мултивитамини и приема им: как да изберем правилните?

 

Ползи от мултивитамини.

 

Ползи от мултивитамини и техния прием може да извлече почти всеки човек. Това, което е важно при избора на мултивитамини, е те да съдържат есенциалните витамини и минерали, които се нуждаем. Останалите вещества, включени във формулата на мултивитамините, са допълнителен плюс за здравето на организма. Често различните съставки във формулата на мултивитамините подпомагат действието и усвояването помежду си в организма. Което прави избраните от нас мултивитамини още по-ефективни.

Според различни специалисти по хранене и диетолози, има няколко основни витамини и минерали, които задължително трябва да присъстват в една дневна доза от мултивитамините, на които сме се спрели. Тези задължителни елементи са:

  1. Витамин Д

Той помага на тялото ни да абсорбира калций, който е важен за здравето на костите. Недостигът на този витамин може да увеличи:

  • Вероятността от разболяване
  • Болките в костите и гърба
  • Разпад на кости и загуба на коса

Макар, на практика, да можем да си набавяме дневната доза от този елемент, като се излагаме на слънце за 20 минути на ден, статистиката показва, че малко хора успяват реално да го постигнат. А и спрямо метеорологичните условия това не е възможно във всеки един ден. В САЩ около 40% от хората не си набавят почти никаква слънчева светлина. Животът в по-заснежени територии, 9-часова работа в офис, прилагането на слънцезащитен крем (който блокира синтеза на витамина) затруднява набавянето му. Витамин Д е труден за набавяне и чрез храната. По тази причина приемът му чрез мултивитамини може да е нашият отговор на дефицита му.

  1. Магнезий

Важно хранително вещество за здравето на костите и производството на енергия. Магнезият може, също така, да:

  • Успокои нервната ни система и да намали стреса след 90-дневен прием
  • Облекчи проблемите със съня
  • Регулира работата на мускулите и нервите
  • Балансира нивата на кръвната захар
  • Помага при производството на протеин

Храни, като спанак, артишок, ядки съдържат магнезий, но въпреки това отново немалка част от хората страдат от дефицита му. Затова е важно той да присъства в листата на витамини и минерали в нашите мултивитамини.

  1. Калций и Цинк

Хора, които имат проблеми с костите и зъбите, е много вероятно да не си набавят достатъчно калций. А той е важна превенция срещу загуба на зъби и разпадане на костната плътност. Цинкът, от своя страна, е често срещано дефицитно вещество при възрастни хора и хора, подложени на силен стрес. Той поддържа имунната система и помага на тялото ни да използва въглехидрати, протеини и мазнини за енергия. Освен това помага и за заздравяването на рани.

  1. Желязо

Предимствата на желязото включват:

  • Повишаване на енергията
  • Подобряване на мозъчната функция
  • Заздравяване на червените кръвни клетки

Хората, които ядат червено месо, обикновено получават достатъчно желязо, но при определени обстоятелства, като менструален цикъл, преминаване през пубертета или бременност могат да увеличат необходимостта му. Това е така, защото желязото е от съществено значение за бързия растеж и развитие.

  1. Фолиева киселина и В-12

Фолатът (известен и като фолиева киселина) е познат с подпомагане на развитието на плода и предотвратяването на вродени дефекти. Но ако желаем да имаме здрави нокти, борим се с депресията или с възпаления, тази съставка също е важна.

Витамин В-12 работи за поддържането на нервните и кръвните клетки на тялото и помага за образуването на ДНК, генетичният материал във всички клетки. Препоръчителната доза от него при мултивитамините е по-малко от 3 мкгр, тялото изхвърля излишния В-12 чрез урината.

Съществуват формули, които съчетават действието на отделните витамини. Например витамин А и Цинк. Витамин А подкрепя зрението, кожата и имунната система. Цинкът подпомага обмяната на веществата, когнитивната функция, протеиновия синтез, поддържането на костите, но и метаболизирането на витамин А. Именно това е една от причините мултивитамините да са широко предпочитани като хранителна добавка в ежедневието. Винаги, когато избираме производител и желаем да извлечем ползи от мултивитамини, приемайки ги ежедневно, е важно да следим за наличието на изброените по-горе елементи.

Ползи от мултивитамини и приема им: разликата между опаковките

 

Ползи от мултивитамини. Билки против целулит.

 

Макар и мултивитамини като название да е някак еднозначно – комбинация от витамини, важно е и как и за каква цел са комбинирани. От там идва и разликата между различните предложения на пазара основно, като изключим различните производители.

Няколко са основните групи, за които се произвеждат мултивитамини и в съответствие с това комбинацията в тях варира във вида и количеството на витамините в таблетката/капсулата.

Мултивитамини за ежедневен прием

При ежедневните витамини намираме изброените по-горе задължителни елементи, както и други широко познати и полезни такива – като витамин С, йод, витамин Е и други. Комбинацията при тях е насочена основно към поддържане на имунната система и балансиране на хранителния ни режим. По тази причина и дозите на препоръчителния дневен прием (RDA – recommended dietary allowance) на отделните витамини са по-ниски.

Когато имаме балансирана диета и физическа активност, мултивитамините са едно чудесно допълнение за нашето здраве. Те набавят и запълват дефицитните пукнатини в организма, помагайки му да функционира пълноценно. Могат да се приемат продължително и без прекъсване.

Ползи от мултивитамини и приема им: за мъже и за жени

Разликата при витамините за мъже и жени е не толкова в самите витамини, колкото в дневната препоръчителна доза в опаковката. Витамините в повечето случаи се припокриват, но в опаковките за жени ще видим повече калций, желязо, биотин. При мъжете водещите дози са на витамин Е, магнезий, L-аргинин, L-глутанин. Антиоксидантите и за двете групи са общи – витамин А, С, Е, Цинк и Селен. Както и тези за поддържане на сърдечното здраве, като витамин Е, ниацин и калий.

Тук можем да споменем и витамините за бременни. По време на бременност нуждата на организма от хранителни вещества се увеличава. Елементи като фолиева киселина и витамин С са с голямо значение за развитието на плода. По тази причина при бременност винаги е препоръчителна предварителна консултация за избора на витамини и минерали.

Мултивитамини за спортисти

Тъй като спортистите имат високи темпове на енергиен метаболизъм и телата им функционират на интензивни нива, те имат нужда от по-високи нива на микроелементи от останалите хора. Рутинните упражнения също могат да ускорят оборота и загубата на витамини и минерали от организма.

В тези формули е заложено на витамини от група Б, тъй като те са важни за освобождаване на енергия в организма и подпомагат метаболизма на въглехидрати, мазнини и протеини. Дефицитът на желязо е често срещан сред спортистите. В мултивитамините за спортисти се съдържат още калций и витамин D, коензим Q10, креатин (подпомага доставянето на енергия към мускулите и нервите).

Ползи от мултивитамини във формулите за деца

Докато децата растат, е важно да получават достатъчно витамини и минерали за оптимално здраве. Повечето я получават от балансирана диета, но при определени обстоятелства може да се наложи допълване с хранителни вещества.

Във формулите на мултивитамини за деца отново са много важни дозировките за препоръчителния дневен прием, тъй като самите витамини не се различават от тези за възрастни. Разликата е в дозировката. Но хранителни вещества, които помагат за изграждането на костите и насърчават развитието на мозъка, са от голямо значение. Това са калций и витамин D за здрави кости и желязо, цинк, йод, витамин А, фолиева киселина, холин  витамин В12 за развитие на мозъчната функция.

Ползи от мултивитамини и редовния им прием

Приемът на мултивитамини на дневна база е по-скоро като превантивна мярка, отколкото като средство за третиране на вече съществуващи заболявания. Предпазната мярка обогатява и набавя липсващите елементи в диетата ни и по този начин поддържа имунитета ни здрав. Служи и за превенция на вероятни здравословни усложнения, прави ни устойчиви на грип и вируси, поддържа ни в добро здраве, като цяло.

Какви ползи от мултивитамини и приема им можем да извлечем?

Ежедневният прием на мултивитамини може да послужи за:

  • Превенция на сърдечни заболявания – някои наблюдателни проучвания показват, че хората, които приемат мултивитамини, имат по-малък риск от сърдечни заболявания. Доказателствата, за момента, са смесени.
  • Подобряване на паметта при напреднала възраст.
  • Подобряване на настроението и намаляване на нивата на депресия.
  • Забавят развитието на болести, водещи до слепота и поддържат зрението в добра форма.
  • Поддържа силата на мускулите.
  • Подобряване на здравината на косата и еластичността на кожата.

Съчетани с подходящ и здравословен хранителен режим, мултивитамините мога да поддържат организма ни в чудесно здраве, запълвайки празнините от необходимите микроелементи.

Кой трябва да приема мултивитамини?

Съществуват няколко групи хора, за които приемът на мултивитамини е препоръчителен. Нека разгледаме кои са те:

Хора, пропускащи цели групи храни

Важно е да сме запознати с четирите основни групи храни: плодове и зеленчуци, месо, зърнени продукти и млечни. Те се препоръчват от повечето здравни организации.  Те са създадени по такъв начин, че да бъдат групирани в категории въз основа на хранителните си качества. Ако ни липсва или ограничаваме някоя от тези групи, това е индикатор, че ни липсват едно или повече хранителни вещества. Това ни излага на дефицит на важни хранителни вещества и съответно можем да се обърнем към извличането на ползи от мултивитамини, като ги добавим в ежедневния си прием.

Вегетарианци и вегани

Ако сте вегетарианец или веган, приемът на някои хранителни вещества, включително калций, витамин D, В12, цинк и желязо може да е от съществено значение.

Следването на диета на растителна основа не означава непременно, че ще ни липсват хранителни вещества, но може да се наложи да работим по-усилено върху диетата си, за да си набавим спектъра от хранителни вещества, от които се нуждае тялото ни. Понякога извличането на ползи от мултивитамини и техния прием може да гарантира, че хранителните ни дефицити са покрити, в случай, че несъзнателно пропускаме някои липси.

Ползи от мултивитамини за възрастни хора над 50

Дори и с добре балансирана диета, хората над 50-годишна възраст се нуждаят от допълнителен прием на витамини, като витамин Д и В12. С възрастта способността на организма да обработва тези витамини намалява, като се увеличава риска от дефицит.

Бременни и кърмещи жени

Ползи от мултивитамини. Жена в напреднала бременност.

Нуждите за хранителни вещества се увеличават по време на бременност и при кърмене, за да спомогнат развиващия се плод или бебе. Приемането на пренатални мултивитамини може да помогне за здрава бременност и набавяне на необходимите вещества чрез кърмата на бебето.

Жени в детеродна възраст

Съществуват дефекти, които могат да се появят доста рано в периода на бременност (често преди още да е известна), като дефекти в невралната тръба на зародиша. За предотвратяването им тук ключова роля играе фолиевата киселина. Препоръчителният прием на жените в детеродна възраст е 400 мкгр дневно. Ако бременната жена приема добавката във формула на мултивитамини, това ще й осигури също и важните витамин D и желязо.

Кои мултивитамини да изберем?

Добрите мултивитамини в повечето случаи съдържат 24 витамина и минерала общо, които са жизненонеобходими на организма на всеки човек. Ако попадаме в групата на спортистите, бременните жени или търсим мултивитамини за децата си, е важно да изберем и конкретни витамини за съответната група, които се предлагат на пазара.

За ежедневни мултивитамини – тук вече вариациите са от цената до количеството в опаковка и за какъв период от време ще е достатъчен. Тъй като мултивитамините могат да се приемат ежедневно и без прекъсване, опаковка, която е за по-дълъг период от време, ще е и по-изгодна и удобна.

Нашата препоръка

Мултивитамините на английския производител Nu U Nutrition съдържат необходимите 24 витамина и минерала за поддържане на добро здраве и балансирана диета. Опаковката съдържа 365 таблетки, което е изключително удобно за ежедневна добавка, която се приема без прекъсване.

Пример за това как е използвана науката за комбиниране на тези витамини и минерали може да бъде идентифициран във взаимоотношенията между цинка и витамин А. Витамин А подкрепя зрението, кожата и имунната система. Цинкът подпомага обмяната на веществата, когнитивната функция, протеиновия синтез, поддържането на костите, но и метаболизирането на витамин А. Извличането на ползи от мултивитамини и приема им е важно за общото здраве на организма, имунитета и превенцията на различни здравословни проблеми.