Навлизаме в есенно-зимния период, когато настинките и вирусите се разпространяват бързо, а имунната система е подкопана заради хладното време и това, че количеството витамини, които си набавяме от пресни плодове и зеленчуци, намалява.

Когато всички тези фактори се струпат и организмът ни се предаде на настинката, прибягваме до бързодействащи лекарства за облекчаване на болката и температурата, както и до някои бабини хитринки: като това да накараме тялото да се изпоти, например. Ето защо.

 

Нощно изпотяване при настинка – помага ли?

За да отговорим на този въпрос, трябва да знаем какви процеси протичат в тялото, за да започне изпотяването и как точно то помага на организма. Накратко обяснено, вирусът навлиза в организма и започва да атакува клетките. И докато имунната система активно се бори с нарушителя, тялото преживява инфекциите по различни начини.

 

Много симптоми на настинка и грип са резултат от това, че имунната система се опитва да се пребори с инфекцията. Например вещества, отделяни от клетките на тялото, могат да повишат телесната температура и дори да предизвикат треска.

Симптомите на настинка и грип не са само дразнения, които в началото на заболяването ни държат в леглото цял ден. Те всъщност са индикатор за това какво прави имунната ни система, за да се бори с инфекцията.

  • Течащ нос/Назална конгестия/Хрема – помага за отвеждане на микробите от носа и синусите.
  • Кашлица и кихане – в рамките на няколко дни след вирусната инфекция секретът, образуван от хремата, може да промени цвета си от бистър през жълт до зелен.
  • Треска – при това състояние тялото ни се бори с вируса. Тъй като вирусите са чувствителни към температурните промени и не могат да оцелеят над нормалната телесна температура, тялото ни я повишава, за да ги унищожи.
  • Мускулни болки – може да изпитате възпалени мускули при грип и настинка, тъй като това също е индикатор на имунния отговор на тялото. Имунната система изтегля протеините от мускулите, което предизвиква болка и дискомфорт.

Добрите новини обаче са, че в днешно време разполагаме с редица средства за сваляне на температурата и подкрепа на имунната система, които ни помагат максимално бързо да се изправим на крака и да се впуснем отново в динамиката на ежедневието си.

Тук идва и моментът, в който да говорим за изпотяването. Тази функция на тялото ни се активира, когато е нужна телесна терморегулация. Когато настинем и вдигнем температура, тялото ни търси начини да се охлажда. Течностите, които приемаме, работят в полза на това – повишените градуси обаче бързо ги използват. Заедно с това се потим и този процес е съвсем естествен от една страна и лечебен от друга. Защо?

Потенето е една от най-интересните функции в човешкото тяло. Чрез нея, както споменахме, то се охлажда. Това е от особено значение, когато се движим повече или температурата на околната среда е по-висока от телесната. И особено когато сме болни и трябва да се преборим с инфекциите, които повишават вътрешната ни телесна температура. Потенето може да означава, че тялото ни се лекува и сме на път да оздравеем.

Чрез потенето изхвърляме токсините и вредните вещества от организма в най-активната и агресивната фаза на заболяването.

От друга страна, тялото се възстановява най-активно, когато спим. Затова и тук се крие отговорът на въпроса полезно ли е нощното изпотяване при настинка. Естественото такова, което съпровожда борбата на тялото с инфекцията, е не само полезно, но и необходимо. Но няма доказателства, че допълнителните действия за предизвикване на по-интензивно изпотяване помагат, обратно на логиката, която повечето хора прилагат при лечение.

Ако все пак решите, че организмът ви има нужда от допълнителен стимул в борбата с настинката, споделяме някои от най-честите практики за повишаване на изпотяването.

 

Повишаване на нощното изпотяване и някои потенциални странични ефекти, за които да внимаваме

 

Нощно изпотяване при настинка. Настинка и грип. Телесна температура, ниска и висока.

 

В обичаен ден движението е най-лесният начин, наред с посещението на сауна или парна баня, например. Когато сме болни обаче, нямаме желание за тези активности. Освен това в тази ситуация това не би било полезно.

Има и по-лесни начини – на първо място, голяма част от лекарствените продукти, които пием при настинка, имат за цел както да свалят температурата ни, така и да ни накарат да приемаме повече течности, както и да се потим. Всичко това – с цел да изхвърлим по-бързо вредните вещества от организма си.

Друг начин да накараме тялото си да се поти по-интензивно, е чрез приемането на големи количества топли течности. За предпочитане е да пием чай, тъй като кафето е силен диуретик и при настинка или грип по-скоро ще ни накара да изхвърляме повече течности, отколкото задържаме в тялото и изпотяваме. Чайовете, които са препоръчителни в този случай, са:

  • Чай от джинджифил: силен имуностимулатор, джинджифилът е незаменим помощник за имунната система при всяка настинка. В допълнение той действа и пряко срещу вирусите и така ни помага да се преборим по-бързо с тях.
  • Чай от бъз: тази билка има противовирусни и противовъзпалителни свойства и е перфектен избор при настинка.
  • Чай от ехинацея: този вид чай е един от най-силните имуностимулатори – доказано през вековете и от модерната медицина.
  • Чай от мента: той има антивирусни, успокояващи и антибактериални действия в комбинация с приятен и свеж аромат.

В допълнение всеки от тези чайове подкрепя имунната ни система и намалява вероятността да се разболеем, ако ги приемаме като превантивна мярка преди началото на есенно-зимния сезон. Можем да направим и още нещо: отвара от комбинация от билките, която смесваме с топла вана така, че тялото ни да се загрее добре.

За ефективно нощно изпотяване чайовете и лекарствата за настинка е добре да се приемат непосредствено преди лягане. Може да се комбинират с топли компреси и увиване в топли одеала и дрехи, така че да се усили ефектът.

Не бива да забравяме и чудотворните свойства на супите с пиле и зеленчуци, например. Те са затоплящи, пълни с витамини и минерали, засищащи. Помагат и за възстановяването – дори да нямаме апетит.

 

Странични ефекти

 

Настинка или грип. Изпотяване при настинка.

 

Възможни са някои потенциални странични ефекти от предизвикването на интензивно изпотяване, за които трябва да се внимава:

  • Повишаване на температурата. Ако температурата ви вече е висока, изпотяването може всъщност да я повиши, тъй като губите топлина през кожата си.
  • Загуба на течности. Дори ако просто лежите в леглото, потенето, предизвикано от треска, може да ви дехидратира. Ето защо стандартният съвет за треска е да пиете много течности. Опитите да се потите по-интензивно може да повиши риска от дехидратация.
  • Умора и слабост. Борбата с инфекцията и по-високата телесна температура отнема от силата на тялото. Упражненията за увеличаване на изпотяването само могат да ви накарат да се почувствате по-слаби.

 

Кога е опасно да предизвикваме изпотяване при настинка?

 

Нощно изпотяване при настинка. Грип. Инфекция на горните и долните дихателни пътища.

 

На първо място е важно да знаете, че при температура над 38 градуса интензивното движение, сауната или натоплянето в баня или вана може да предизвика замайване, прилошаване и като цяло – влошаване на състоянието на пациента.

Освен това има няколко състояния, при които предизвикването на изпотяване е много противопоказно и дори опасно. Едно от най-често срещаните сред тях е гнойно възпаление от типа на синузит или отит, например.

Някои от най-често срещаните белодробни заболявания също не допускат предизвикването на прекомерно изпотяване – бронхит и пневмония. Опасно е и ако имате ниско кръвно налягане, тъй като топлината и изхвърлянето на твърде голямо количество течности могат да доведат до замайване и дори припадъци, заради понижаване на кръвното налягане.

Не е добре да предизвикваме изпотяване и ако нямаме подходящи, контролирани условия – например, ако сме изложени на течение. Ако сме изпотени, това може да доведе до влошаване на състоянието ни.

Затова и се препоръчва, когато сме с настинка, да си почиваме, да „топлим“ леглото и да приемаме достатъчно витамини и минерали чрез храната или под формата на хранителни добавки.