Как редовната медитация въздейства върху биохимията в тялото?

Обновена: 01.02.2024|

Будистите казват, че медитацията е способността „да пребиваваш без усилия в това, което е“. Етимологията на думата медитация произлиза от латинското meditatio и глагола meditari, който означава „да съзерцавам“.

Да медитираш означава да поддържаш повишено внимание и концентрация, което е едно по-дълбоко ниво на съзерцание. Това не е просто хилядолетна практика, а изкуството да живееш осъзнато и в мир със себе си и света.

 

Какво представлява медитацията?

Медитацията се практикува на Изток преди повече от 5000 хиляди години, като най-ранни сведения за нея се откриват в едни от най-древните писания – Упанишадите и Махабхарата (санскритски епос от 18 книги).

В Упанишадите се казва, че само когато човек стане спокоен и концентриран, може да открие своето истинско аз – атман.

В будизма е известно, че Сидхарда Гуатама е станал Буда (първото пробудено същество за една ера), като е медитирал под едно смокиново дърво, известно като дървото Бодхи. Буда идентифицира две първостепенни умствени качества, които произтичат от здравословна медитативна практика – бхавана (спокойствие) и випасана (прозрение).

Различни медитативни практики се срещат в хиндуизма, джайнизма, будизма, таоизма, юдаизма, християнството и суфизма.

Свами Сатянанда, основател на Бихарската школа по йога, казва, че има две основни форми на медитация – активна и пасивна.

Една форма на активна медитация е невероятно красивият танц на дервишите. Те се въртят около собствената си ос, като така изпадат в транс и общение с Бога.

На 28 април, 2021 г. папа Франциск, в обръщение на генералната аудиенция, каза, че медитацията е необходима на всеки.

Той отбеляза, че терминът „медитация“ е имал много значения през цялата история и „всички методи на медитация са достойни да бъдат практикувани“.

 

Какви са ползите от редовната медитация?

 

хранене според Аюрведа, медитация

 

С една дума ползите от редовна медитативна практика са безброй. Тя е преди всички метод, чрез който човек да опознае по-добре себе си и да намери вътрешния мир.

В днешно време все повече навлиза в нашето западно общество и привлича вниманието на много учени.

Изследванията показват, че тази проста техника може да има огромен положителен ефект върху справянето със симптомите на тревожност, депресия и намаляването на стреса.

Сред многобройните ползи, които носи, са:

  • Намалява стреса и симптоми на тревожност
  • Увеличава способността на метакогниция
  • Подобрява умствения капацитет и невропластичността
  • Променя обема на мозъка и много негови зони и механизми
  • Допринася за релаксацията, като активира парасимпатиковия дял

Множество проведени клинични проучвания безспорно доказват, че медитацията е изключително полезна не само за психиката, но и за тялото.

Други състояния, които могат да се подобрят чрез нея, включват хронична болка, безсъние, високо кръвно налягане.

И докато експертите все още не са разбрали напълно как работи медитацията, изследванията ясно демонстрират холистичното въздействие, което има върху здравето и благосъстоянието на човека.

 

Как медитацията въздейства върху биохимията в тялото?

 

как медитацията променя биохимията в тялото

 

Резултатите от проведени клинични изследвания показват, че повлиява на хормоните и невротрансмитерите като кортизол, дехидроепиандрострон, серотонин, мелатонин и епинефрин.

Медитацията активира префронталния кортекс и повишава нивата на свободен глутамат в мозъка, което стимулира хипоталамуса да освобождава бета-ендорфини.

Ендорфинът притежава обезболяващи свойства, като го наричат още ендогенен морфин.

Бета-ендорфинът притежава 80 пъти по-силни обезболяващи ефекти от морфина.

Медитативните практики увеличават и серотониновите нива. Серотонинът е мощен невротрансмитер и играе основна роля в регулирането на настроението, като дефицитът му се свързва с депресия.

Скорошни проучвания доказват, че редовното практикуване увеличава дебелината на мозъчната кора, хипокампа и плътността на сивото вещество.

Тя въздейства дори и на нашите гени. Учени от Харвард доказват, че медитирането, дори само по 15 минути на ден, в период на 8 седмици, може да промени ескпресията на цели 172 гена.

Те са свързани с контрола на циркадните ритми, метаболизма на глюкозата и възпалението.

Д-р Хенри Бейсън (кардиолог от Харварското медицинско училище и основател на Mind/Body Medical Institute в Масачузетс) казва, че „това е една проста интервенция, насочена към изпразване на ума от постоянния поток на натрапчиви мисли, която може да има изключителни ползи за здравето“.

Други изследвания пък доказват, че редовната медитативна практика влияе положително на чревната флора и за силна имунна система.

Тибетски монаси имат много по-богата флора и здрави черва, тъй като редовно практикуват медитация в продължение на години, се казва в списание The Times.

 

Видове медитация

 

Как редовната медитация въздейства върху биохимията в тялото

 

Медитацията е общ термин за многото начини за постигане на спокойствие и контрол на мисловния поток и емоциите. Има много видове техники, които имат компоненти на медитация. Всички споделят една и съща цел и тя е постигането на вътрешен мир.

Начините за медитация могат да включват следните практики.

Гонг медитация

Чрез нея се използва специален инструмент, наречен гонг, чрез който да се навлезе в медитативно състояние.

Водена медитация

Понякога се нарича и визуализация, като с този метод на медитативна практика се формират мислени образи на места или ситуации, които намирате за релаксиращи.

Опитайте се да използвате възможно най-много сетива, като миризми, гледки, звуци и текстури. Може да бъдете водени през този процес от водач или учител.

Медитация на вниманието

Този тип медитация се основава на осъзнатост или повишено осъзнаване и приемане на живота в настоящия момент.

При нея вие разширявате съзнателното си съзнание. Фокусирате се върху това, което преживявате по време на медитация, като например потока на дъха ви.

Можете да наблюдавате мислите и емоциите си, но не се отъждествявайте с тях. Те ще си идват и отиват, като вълните в морето.

Чи гун

Тази практика обикновено съчетава медитативна практика от релаксация, физическо движение и дихателни упражнения за възстановяване и поддържане на баланса. Чи гун е част от традиционната китайска медицина.

Тай чи

Това е форма на обучение по китайски бойни изкуства. В тай чи се изпълняват поредица от пози или движения бавно, докато се практикува дълбоко дишане.

Трансцендентална медитация

В тази форма на медитация мълчаливо повтаряте лично зададена мантра, като дума, звук или фраза, по специфичен начин.

Тя може да позволи на тялото ви да се установи в състояние на дълбока почивка и релаксация, а на ума ви да постигне състояние на вътрешен мир, без да е необходимо да използвате концентрация или усилия.

Йога

 

лечебният ефект на медитацията

 

Изпълняват се серия от пози и контролирани дихателни упражнения, за по-гъвкаво тяло и спокоен ум. Докато се движите през пози, които изискват баланс и концентрация, се насърчавате да се фокусирате по-малко върху натоварения си ден и повече върху настоящия момент.

Динамична медитация

За западния човек Ошо (духовен учител и философ) препоръчвал динамична медитация, заради активния начин на живот, който водим тук. Той казвал, че това е медитация, при която независимо какво правим, трябва да останем бдителни и осъзнати.

Ето техниката, която той ни дава.

Първи етап: 10 минути

Дишайте през носа, като дишането е дълбоко, интензивно, бързо, без ритъм, без модел и винаги се концентрирайте върху издишването. Тялото ще се погрижи за вдишването.

Дъхът трябва да се движи дълбоко в белите дробове. Направете това толкова бързо и толкова силно, колкото е възможно, докато буквално не се превърнете в самото дишане. Използвайте естествените си движения на тялото, за да ви помогнат да изградите енергията си.

Почувствайте как се натрупва, но не го пускайте по време на първия етап.

Втори етап: 10 минути

Пуснете всичко, което трябва да бъде изхвърлено. Следвайте тялото си. Дайте му свободата да изрази каквото има. Дайте израз на емоциите си и не задържайте нищо. Никога не позволявайте на ума си да се намесва в случващото се. „Полудейте“ съзнателно и бъдете тотални.

Трети етап: 10 минути

С ръце, вдигнати високо над главата си, скачайте нагоре и надолу, крещейки мантрата „Ху! Хуу! Хуа!“ възможно най-дълбоко. Всеки път, когато се приземите на крака, оставете звука да се забие дълбоко в сексуалния център. Дайте всичко, което имате.

Четвърти етап: 15 минути

Бъдете напълно там, където и да сте, в каквато и позиция да се намирате. Не подреждайте тялото по никакъв начин. Бъдете свидетел на всичко, което ви се случва.

Пети етап: 15 минути

Празнувайте! С музика и танц изразете каквото има. Носете жизнеността си със себе си през целия ден.

 

Медитация за начинаещи

 

лечебният ефект на медитацията

 

Първо се настанете удобно. Намерете място, където да седнете с изправен гръб и с кръстосани крака, вместо да легнете, тъй като в началото е възможно да заспите.

Може да започнете с водена медитация, като в платформите за споделяне на видеа има много безплатни такива.

Удобството обаче е от ключово значение за медитацията, така че избягвайте пози, които може да се окажат неудобни след няколко минути.

Започнете с по 5 до 10 минути на ден. Планирането на конкретно време от деня за медитация също може да помогне за последователност.

Съсредоточете се върху дишането. Това може да бъде лесен начин да влезете в потока на медитацията. Докато дишате, наблюдавайте какво е усещането, когато въздухът влиза в тялото ви и след това го напуска.

Бъдете непредубедени. Като ново преживяване е трудно да изпразните ума. Може да възникнат емоции и чувства, които може да са неудобни или нелогични, но ги оставете. Признайте ги и бавно върнете фокуса си към дишането.

Не се отказвайте. Също така е важно да знаете, че ще отнеме време и практика, за да се изгради като навик и твърде бързото очакване може да доведе до разочарование. Но повярвайте, тя променя живота!

Няма „правилен начин“ за медитация — това е практика, предназначена да бъде индивидуална за всеки.  Тя е подходяща за тези, които искат да станат по-съзнателни, самоосъзнати и да придобият по-добър контрол върху чувства като тревожност и стрес.

 

Заключение

Медитацията е нещо много по-дълбоко от това да седим в поза „лотос“ и да се опитваме да изключим мислите си. Тя е влизане в потока на живота и ставане едно с него.

В началото може да е трудно, но с времето това се превръща в естественото ни състояние. Защото всъщност винаги е било, но просто сме го забравили!

Какво е медитация?

Будистите казват, че медитацията е способността „да пребиваваш без усилия в това, което е“. Да медитираш означава да поддържаш повишено внимание и концентрация, което е едно по-дълбоко ниво на съзерцание.

Какви са ползите от редовната медитация?

Изследванията показват, че тази проста техника може да има огромен положителен ефект върху справянето със симптомите на тревожност, депресия и намаляването на стреса.

Как медитацията въздейства върху биохимията?

Резултатите от проведени клинични изследвания показват, че повлиява на хормоните и невротрансмитерите като кортизол, дехидроепиандрострон, серотонин, мелатонин и епинефрин.

Какви видове медитация съществуват?

Има много видове техники, а най-честите включват гонг медитация, водена, на вниманието, чи гун, тай чи, трансцендентална, йога.

Категории: Биохакинг, Психология|Публикувана: 09.02.2023|

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Калина Петкова
Калина Петкова притежава специализирани познания в сферата на медицината, фармацията и ботаниката. Има интереси в холистичните методи на лечение, аюрведа и билколечението.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 1 февруари 2024 в 00:00 | Публикувана: 9 февруари 2023 в 11:11 | Категория: Биохакинг, Психология