На какво ви напомня наименованието родопсин? Може би на екзотична билка или пък забравена съставка от народната медицина? Всъщност, истината е много по-различна.

 

Родопсин – същност и функции

Въпреки че името подвежда, родопсинът всъщност е светлочувствителен рецепторен протеин. Ако трябва да бъдем още по-точни, той е основният зрителен пигмент при човека и по-голямата част от останалите гръбначни животни.

Той участва в процесите, чрез които тялото ни възприема това, което вижда и начинът, по който прехвърля информацията на нашите неврони. Те, от своя страна, предават информацията за части от милисекундите до мозъка ни и водят до реакция – като движение, например.

 

Фоточувствителност на родопсина

Веществото е много чувствително към светлината до степен, която определя начина, по който виждаме през деня и през нощта. Затова и още се смята, че е отговорно за така нареченото “зрение при здрач” (при слаба осветеност).

Причината се крие в това, че намалено количество родопсин се асоциира с по-добро нощно виждане, тъй като, заради фоточувствителността си, той се разлага през деня и води до виждане на тонове в цветния спектър и по-специално: по-синия спектър. Затова и родопсинът още е познат като “визуално лилаво”. 

Какво значи това, че родопсинът се разлага на светлина? Ако например сте в тъмна стая и внезапно бъде включена светлината, вие сте заслепени. Следствието протича заради разпадането на родопсина твърде бързо, за да може да се адаптира окото. Отнема около 30 минути то да се възстанови напълно след подобна случка.

Друг е случаят обаче, ако излизате от тъмно към светло постепенно, като от тунел. В този случай разпадът на родопсина и взаимодействието му с останалите елементи в окото протича далеч по-плавно. Затова и не губим изцяло зрението си при излизане от тунел, например.

 

Родопсин и витамин А – зависимостта между тях

 

Родопсин. Зелен чай матча. Кръвоизлив в окото. Домашни компреси за очи. Уморени очи.

 

Много пъти сме си говорили за витамин А и положителното му влияние върху организма.

Витамин А е изключително интересен елемент, а една от най-важните му функции е поддържането на доброто състояние и изграждането на епителната тъкан.

Има два основни вида витамин А: ретинол и каротин (провитамин А). Дефицитът на витамин А в тялото може да доведе до много лоши последици: по-суха и податлива на инфекции кожа от една страна, а от друга – постепенна загуба на зрението във времето.

Затова и е важно да поддържаме нивата на елемента в организма и да си го набавяме от продукти като риба, месо, черен дроб, яйца, спанак, чушки, жълти плодове и други.

Важно е да отбележим, че витамин А не се синтезира естествено и единствено може да бъде внесен в тялото от външен източник.

Именно поради голямата роля на витамин А за зрението той има връзка и с главния герой на статията ни – родопсинът.

Родопсинът, като основен фотоелемент в окото, складира витамин А и подпомага зрението ни. Ниските нива на витамин А в окото могат да доведат до т.нар. кокоша слепота.

При нея установяваме нарушаване на нормалната функция на пръчиците на ретината – част от които са зрителни рецептори, чувствителни към слаба светлина. Към тях спада и родопсинът. Затова и взаимовръзката между витамин А и родопсин е много по-важна, отколкото на пръв поглед.

 

Хранене и здраве на очите

Както вече споменахме, витамин А е основен елемент, от който зависи зрението ни в много отношения, включително и функцията на родопсинът.Оттам – и способностите ни да виждаме в по-слабо осветени стаи или нощем. В кои храни обаче се съдържа този така важен витамин?

Най-високо съдържание на витамин А откриваме в няколко основни групи храни – всички те с животински произход. Ето кои са те:

  • Черен дроб – в зависимост от животното се осигуряват различни нива на витамина. Най-много от него откриваме в пуешкия черен дроб, а след него се нарежда телешкият.
  • Прясно мляко – кравето съдържа най-високи нива на витамин А. Освен него там откриваме и високи нива на калций и витамин D – все незаменими съставки за правилното функциониране на организма (не е препоръчително, ако спазвате кето режим на хранене)
  • Риба – сьомга, скумрия, риба тон, която и да изберете, имате гаранция, че ще получите от нея високи нива на витамина А и оттам – по-добро зрение в дългосрочен план.
  • Млечни продукти и яйца – киселото мляко, яйцата и маслото също са незаменими за тези, които изпитват проблеми със зрението, породени от дефицит на витамин А.

Извън тях обаче имаме и няколко природни продукта, които ни помагат с принос на по-малки, но все пак качествени и свежи дози витамин А. Сред тях са сушен босилек, салата айсберг, спанак, кейл, моркови, червен пипер, домати, както и редица нережимни продукти като тиква, череши, цитрусови плодове, праскови и други.

 

За какво да внимаваме

 

Родопсин. Диабетна ретинопатия. Очни проблеми.

 

Важно е да знаем колко е препоръчителното количество витамин А, което е добре да приемаме и съответно – да не прекаляваме, тъй като има известни случаи на натравяне с вида витамин А, наричан ретинол. Приеман в големи количества, той е токсичен.

Препоръчителната дневна доза, която организмът ни може да усвои, варира от тялото и запасите, които имаме. В най-общият случай говорим за около 900 мкг за мъже. Това количество при жените е 700 мкг.

Малко по-високо количество е нужно при бременни, заради плода и захранването му: около 770 мкг. Това количество рязко се покачва до 1300 мкг за кърмачки – отново поради прехвърлянето на полезните вещества чрез кърмата към бебето.

Децата също имат нужда от витамин А, но при тях стойностите са доста по-ниски. Препоръчва се, докато а между 1 и 3 години, около 300 мкг на ден. Те се увеличават до 400 мкг, докато са на възраст 4-8 години, и 600 мкг при подрастващи между 9-13 години. След това се следят дозите за възрастни.