Много хора са преживявали напрегнатото усещане за неспособност да се движат непосредствено преди заспиване или събуждане.

Тялото сякаш е „затиснато“ от необяснима сила, а съзнанието, напротив – работи на пълни обороти. Това състояние се нарича сънна парализа и често е придружено със силен страх и дори халюцинации.

Въпреки това, то не е животозастрашаващо, но може да причини безпокойство. В днешната статия ще ви разкажем какво точно представлява сънната парализа, сигнал ли е за здравословни проблеми и как можем да облекчим симптомите й.

 

Що е то сънна парализа?

Сънната парализа е парасомния или нежелано събитие, свързано със съня. Както казахме, случва се веднага след заспиване или събуждане. Епизодите често са придружени от визуални, слухови и сензорни халюцинации.

Те се появяват по време на прехода между сън и бодърстване и попадат в една от трите категории:

  • Нарушител

Чуват се звуци от отваряне на дръжки, въртеливи стъпки, човек в сянка или усещане за заплашително присъствие в стаята.

  • Инкуб

Чувство за натиск върху гърдите, затруднено дишане с усещане за задушаване. Индивидът вярва, че е на път да умре.

  • Вестибуларен двигател

Усещане за въртене, падане, плаване, летене или тип изживяване извън тялото.

Случаи на сънна парализа се документират от векове. Хората от различни култури имат подобен опит. До четирима от всеки 10 човека страдат от сънна парализа.

Често първите епизоди се наблюдават през юношеството и могат да се засилят през 20-те и 30-те години на човек.

 

Причини за сънна парализа

 

Сънна парализа. Хормон естроген. Мигрена. Коензим q10, невродегенеративни заболявания.

 

По време на сън тялото се отпуска, а мускулите не се движат. Това не позволява на хората да се наранят неволно, докато спят. Парализата на съня включва прекъсване или фрагментиране на цикъла на съня с бързо движение на очите (REM).

Редуват се бързо движение на очите (REM) с бавно движение на очите (NREM). Един цикъл REM-NREM продължава около 90 минути, а по-голямата част от времето, прекарано в сън, е в NREM – около 75%.

По време на NREM тялото започва да се отпуска. По време на REM очите се движат бързо, но тялото вече е напълно отпуснато. Сънищата се появяват именно в този момент.

При сънна парализа преходът на тялото към или от REM сън не е синхронизиран с мозъка. Съзнанието на човека е будно, но тялото му остава в състояние на сън. В резултат областите на мозъка, които откриват заплахи, са в повишено състояние и са прекалено чувствителни.

Допълнителни фактори, които могат да предизвикат сънна парализа:

  • нарколепсия –  състояние на мозъка, което кара човек да заспи внезапно в неподходящи моменти
  • нередовни модели на сън (например работа на смени)
  • спането по гръб
  • някои медикаменти
  • семейна анамнеза за сънна парализа

Парализата на съня може да бъде симптом на медицински проблеми като клинична депресия, мигрена, обструктивна сънна апнея, хипертония и тревожни разстройства.

 

„Демонът на съня“ – фолклорните мотиви зад сънната парализа

Така нареченият „демон на съня“ е приел много форми през хилядолетията. Тези кошмарни привидения, които хората виждат под форма на халюцинации по време на сънна парализа, обикновено се влияят от културата на спящия, така че те изглеждат различно, в отделните епохи и държави.

В Източна Азия хората често „виждали“ призрак. Християните през Средновековието виждали демон или сукуб. В Занзибар пък били „нападани“ от гигантска черна бухалка, наречена „попобова“.

Няколко мита около демона на съня предлагат някакъв стимул за спящия да се движи. Например в някои култури от Близкия Изток създанието е джин, носещ шапка. Ако спящият може да се събуди и да грабне шапката му, той или тя ще спечели някаква награда.

Постепенно подобни образи се налагат и в съвременната култура. Но всичко до голяма степен продължава да зависи от убежденията на сънуващия и до колко е склонен да вярва в паранормалното.

 

Как да третирате сънната парализа, за да си осигурите спокоен сън?

 

Сънна парализа. Симптоми на менопаузата. Жена, страдаща от безсъние. Пременопауза, перименопауза.

 

Няма специфично лечение за сънна парализа, но не се поддавайте на страха от демони или извънземни, защото можете да предприемете стъпки у дома, за да контролирате това разстройство.

Някои от тях са управлението на стреса, поддържането на редовен график на съня и спазването на добри хранителни навици, особено преди лягане.

Всичко това може да намали вероятността от появата му. Винаги е добра идея и да си помогнете с домашни средства под формата на билки.

Следните допълнителни мерки също могат да имат благоприятен ефект:

  • управление на депресия или тревожното разстройство
  • намаляване на приема на стимуланти
  • практикуване на медитация

Избягвайте да спите по гръб, това също може да е причина за сънна парализа.

 

Кога състоянието е притеснително и трябва да потърсите лекар?

Сънната парализа обикновено не се счита за медицинска диагноза, но ако симптомите ви безпокоят, може би е добра идея да посетите лекар.

Това се налага особено когато комбинирате повече от 2 от тези симптоми:

  • изпитвате пристъпи на сънна парализа редовно
  • заспивате трудно
  • заспивате внезапно или се чувства необичайно сънен през деня

Внезапното заспиване през деня може да е знак за нарколепсия – рядко разстройство на мозъка, което кара човек да заспи или да загуби мускулен контрол в неочаквани или неподходящи моменти.

Разбирането на физиологията на съня и механизма на сънната парализа са  важни стъпки за преодоляването на състоянието.

Запомнете, че постоянният стрес и нарушенията в цикъла на съня могат да имат сериозни последици за здравето.

Здравословните навици за сън не са необходими само за управление на сънната парализа, а за цялостното здраве на организма.