В борбата с микроскопичния агресор SARS-CoV-2, който днес е най-масовият невидим враг, се нуждаем от силна отбрана, а два микроелемента – цинк и селен, предлагат добра възможност да повишим имунната си защита. Ето какви са научните основания за това.

 

Цинкът и ролята му при активирането на имунната система

Той е вторият най-разпространен микроелемент в човешкото тяло след желязото. Необходим е, за да функционират правилно огромен брой ензими (молекули, които ускоряват биохимичните процеси в клетките). Полезен е за целостта на епителната тъкан, тъй като гарантира компактност на нейните структурни елементи. А те пазят организма от вредни въздействия.

Много съществена е ролята на този микроелемент при растежа, развитието и активирането на имунната система. Той е от особено значение за функционирането на белите и червените кръвни клетки.

Независимо от посочените ползи, „приблизително една трета от населението на света страда от дефицитът на цинк“, се казва в доклад на Световната здравна организация (СЗО). Според същия документ това е глобален хранителен проблем, засягащ групи от населението както в развитите, така и в развиващите се страни.

Изчислено е, че всяка година около 1,4 процента от смъртните случаи на земята са резултат от недоимък на цинк. В световен мащаб около 16 на сто от инфекциите на долните дихателни пътища се дължат на недохранване, довело до липса на цинк. Това повишава риска от инфекции, включително с SARS-CoV-2 и тежко развитие на COVID-19, сочат изчисленията на експерти на СЗО.

Според други епидемиологични проучвания, при сегашната пандемия най-често умират възрастни хора. Причина за това са не само съпътстващите ги хронични заболявания (хипертония, диабет, затлъстяване и пр.), но и установеното у тези пациенти ниско кръвно ниво на цинк.

 

Най-важното за приема на цинк

Цинк и селен.

Според клинични наблюдения от последните месеци, цинкът е съществен фактор по време цитокинова буря. Това е реакция на имунната система, характеризираща се с високи нива на противовъзпалителни вещества. Тяхната свръхпродукция води до тежък дихателен проблем и недостатъчност на редица органи и системи в човешкото тяло.

Изследователи от Китай твърдят, че цинкът допринася за овладяване на въпросната буря. Доказват също, че ограниченият му прием е условие, при което се влошава активността на различни видове имунни клетки, участващи в унищожаването на вируси, бактерии и туморни образувания.

Този микроелемент проявява и пряка антивирусна активност.

Когато е висока вътреклетъчната концентрация на цинк, той се превръща в бариера пред възпроизводството на попаднали в човека вируси, съдържащи РНК, какъвто е SARS-CoV-2.

Изследователите са убедени, че допълнителният прием на полезния микроелемент е начин да се овладее настъпило стомашно-чревно разстройство в резултат от вирусна инфекция. Този подход се препоръчва от СЗО при лечението на деца с остра диария. Така се ограничава нейната продължителност и тежкото й протичане.

Според неотдавнашни проучвания, добавките с цинк намаляват с около 41% развитието на пневмония у малките пациенти при инфекция на долните дихателни пътища. Показателни са и данните от изследване, обхванало 48 доброволци с възпаление от банални респираторни вируси.

При участниците в наблюдението, които са приемали добавки с цинк, за разлика от контролната група, е установена значително намалена продължителност на оплакванията. Включително хрема, кашлица, повишена температура, болки в мускулите и общ дискомфорт.

 

Богати източници на цинк

Много богати на цинк са морските дарове (стриди, змиорки и др.), както и месото (телешко, пуешко, агнешко, говежди черен дроб). В сравнително по-големи количества, цинк присъства в: яйчен жълтък, гъби, спанак, цвекло, тиквени семки, сусам и др.

 

Селен – ключов метаболитен фактор

Този микроелемент е ключов метаболитен фактор, осигуряващ нормалната функция на имунната система. Селенът има способността да активира някои от нейните клетки, които откриват и елиминират заразените структури в системата. Той действа като антиоксидант, защото унищожава свободните радикали – увредени молекули с един липсващ електрон, имащи силата да атакуват здравите клетки и да предизвикват тяхното разрушаване.

Селенът е своеобразен щит срещу свободните радикали. Установено е, че се комбинира с някои белтъчни вещества и образува селенопротеини. Проучени са два вида селенопротеин (глутатион пероксидаза и тиоредоксин редуктаза), които са антиоксиданти.

Според клинични наблюдения селенът оптимизира работата на щитовидната жлеза. Това носи ползи на пациенти с тиреоидни нарушения, протичащи с тежка умора и честа сънливост. Може да участва в реакциите на организма, нормализиращи функцията на панкреаса (задстомашната жлеза).

Селенът се включва и в детоксикацията на черния дроб, намалява риска от сърдечно-съдови заболявания. Блокира и подпомага самоелиминирането на раковите клетки, когато се появяват в тялото.

Според две отделни проучвания хората с високи нива на селен в кръвта са имали между 48 и 51 процента по-нисък риск от рак на простатата. При злокачествени заболявания на белия дроб обаче данните са противоречиви и неубедителни.

Въпреки това, досегашните резултати утвърждават позитивен факт: по-високият прием на този микроелемент може да бъде от полза за пациенти с недостиг на селен. Отдавна е известно, че той е способен да се свързва с живак и да го неутрализира.

И още – може да повишава устойчивостта на организма към вируса на хепатит С и Коксаки вируси, които причиняват грипоподобна пневмония или водят до заболявания на храносмилателната система, кожата, мускулите, сърцето и други органи.

Проведени са проучвания за връзката между селена и заразата с човешкия имунодефицитен вирус (ХИВ). Той има потенциал да помогне за потискане прогресията на ХИВ, допускат изследователи.

 

Как селенът ни помага в защитата от Covid-19?

Вече се знае, че количеството на селен в храната зависи от концентрацията му в почвата. Показателни за това са данни от проучване в Китай, обхванало региони с най-високи и с най-ниски нива на селен в почвата. Според резултатите, публикувани в „The American Journal of Clinical Nutrition“, процентите на възстановяване след преболедуване от Covid-19 са най-високи в Енши, провинция Хубей. Това е градът с най-голям прием на селен в Китай. Броят на бързо възстановяващите се пациенти в Енши е три пъти повече в сравнение с останалите населените места в Хубей.

В друга провинция – Хейлунжанедин, която е сред регионите с най-нисък прием на селен, е отчетена смъртност, пет пъти по-висока от тази в останалите области на Китай.

Корелация между приетия селен и степента на смъртност са установили и експерти от университета в Гилдфорд, Англия, както и от Първи московски държавен медицински университет. Открита е ясна връзка – колкото по-ниско е нивото на цинк и селен, толкова по-тежко протича коронавирусната инфекция.

Но направената констатация не бива да се преувеличава, категорични са изследователите. Руските учени предлагат комбинацията от цинк, селен и витамин D за ефективно укрепване на човешкия имунитет.

 

Източници на селен

 

Цинк и селен. Ядки на бразислки орех, готови за консумация. На дървен плот, събрани в чиния.

Една ядка бразилски орех съдържа между 68-91 мкг селен.

 

Богати на селен са следните храни:

  • сурови слънчогледови ядки;
  • зърнени продукти;
  • пресни зеленчуци;
  • риба и някои морски дарове;
  • месо и млечни произведения.

Но най-много селен се съдържа в ядките на бразилския орех. Само с 1-2 ядки човек може да си набави необходимото количество селен, тъй като с всяка една се приемат 70 мкг до 90 мкг от полезния микроелемент.

 

За какво да внимаваме при прием на цинк и селен?

Естествено, селенът не бива да се предозира, за да не настъпят странични ефекти като гадене, повръщане, световъртеж и други. Същият подход се препоръчва и за цинка, чиято максимална дневна доза не трябва да надхвърля 150 мг. Ако се надвиши, това може да промени баланса на други полезни вещества в организма, като желязо и мед. Което да доведе до проблеми – храносмилателни, кръвни и пр.

Правилно е да се следват препоръчителните количества (по-ниски от максималните), означени върху опаковката на всеки отделен продукт. И да се помни: добавките не са бонбони! Микроелементи като цинк и селен могат да са изключително полезни, стига да се приемат разумно и навреме.