За да може имунната ни система да работи възможно най-добре, трябва да й осигурим подходяща комбинация от витамини. Това е особено важно по време на грипните и вирусни епидемии, когато тя е най-застрашена. Основните витамини, като витамин С, могат да помогнат за производството на достатъчно имунни клетки (антитела и бели кръвни клетки). Други могат да унищожат вредните микроорганизми и да помогнат за по-бързо възстановяване от болестта.

Днес ще си говорим именно за основните витамини, от които се нуждаем, за да поддържаме тази сложна система от клетки, които се борят с болестотворните бактерии и вируси. Продължете да четете, за да научите коя комбинация е най-подходяща за силен и здрав имунитет.

 

  1. Витамин B6

Витамин В6 е първият в списъка, защото е необходим, за да създава едни от най-жизненоважните клетки на имунната система, които помагат на тялото да се бори срещу вредните организми – Т-клетките. Това са вид имунни клетки, които помагат да се убият заразените клетки в тялото и да се активира реакцията на имунната система. Витамин B6 е необходим и за производството на B-клеткитете създават антитела, които след това се прикрепват към чужди нашественици, като бактерии или вируси, и ги унищожават.

Жените трябва да се стремят да приемат около 1,2 мг витамин B6 на ден, докато мъжете – 1,4 мг.

Внимание! Не трябва да се приемат повече от 10 мг витамин B6 на ден, освен ако това не е предписано от лекар.

Дефицитът на витамин В6 обикновено се съчетава с недостиг на други витамини от група В, като фолиева киселина (витамин В9) и витамин В12. Подобни дефицити са рядкост и повечето хора могат да получават достатъчно витамин В6 естествено, чрез диетата си. Някои добри източници на витамин В6 са: сьомга, пилешко, кейл, тофу, авокадо, шам фъстък. Ако все пак някой витамин от групата ви липсва, най-добре се подсигурете с B-комплекс.

 

  1. Комбинация от витамини: Витамин C

 

Лека храна за лятото. Комбинация от витамини.

 

Всеизвестно е, че витамин С също е от огромно значение за здравата имунна функция. Това е така, защото той може да помогне за унищожаването на вредни организми (бактерии и вируси). Да помогне при обикновена настинка и дори при лечението на пневмония. Витамин С също така увеличава производството на имунни клетки в тялото ви, включително бели кръвни клетки и фагоцити – клетки, които убиват бактериите, като ги абсорбират.

Проучванията показват, че приемането на високи дози витамин C на ден – 6 до 8 гр. може да помогне за съкращаване на продължителността на настинката. Приемът на витамин С след започване на болестта също може да направи симптомите по-малко тежки. Възрастните трябва да получават между 65 и 90 мг. витамин С на ден и не повече от 2000 мг. Можете да го приемате с цинк за още по-добри резултати. Прочетете и статията Защо комбинацията на витамин С и цинк е толкова важна?.

Що се отнася до борбата с инфекциите, способностите за повишаване на имунитета на витамин С са свързани с неговите антиоксидантни свойства. Витамин С (който сам по себе си е антиоксидант) помага за регенерирането на други антиоксиданти (като витамин Е) в организма. По този начин той намалява броя на вредните свободни радикали, които могат да подсилят инфекциите.

Трябва да хапвате храни, богати на витамин С всеки ден, тъй като човешкото тяло не може да го съхранява или произвежда самостоятелно. Сред кето храните, богати на витамин С, са: чушки, спанак, броколи, брюкселско зеле, магданоз, ягоди.

Винаги правете такава комбинация от витамини, че да приемате достатъчно витамин С на дневна база.

 

  1. Витамин D

Има два типа имунна система, и двата – еднакво важни в борбата с инфекциите. Първата е вродената (отговорна за бърза борба с инфекциите). Другата е адаптивната система (която произвежда по-бавен отговор, но е силно специализирана, например отговорна за производството на антитела). Витамин D има отношение и към двете системи, което обяснява защо този хормон има толкова широк ефект върху имунната система като цяло. Витаминът е известен и с това, че играе огромна роля в автоимунитета.

Известен факт е, че хората с дефицит на витамин D са по-склонни към респираторни инфекции като пневмония и бронхит. Това отчасти се дължи на факта, че витамин D увеличава броя на макрофагитеимунни клетки, които помагат да се убият нахлуващите болестотворни клетки. Витамин D може също да помогне за балансиране на имунната система, като намали производството на химикалите, наречени възпалителни цитокини, които могат да влошат симптомите, когато се произвеждат твърде усилено.

Човешкото тяло произвежда голяма част от витамин D, когато кожата е изложена на ултравиолетови лъчи. Така че ако не можете да си осигурите достатъчно слънчева светлина (както е в по-студените месеци), помислете за прием на добавка. Трябва да се стремите да получавате между 600 и 800 IU на ден. Никога не надвишавайте над 4000 IU, освен ако това не е препоръчано от лекар. Не пропускайте да разберете и каква е ролята по-специално на витамин D3 при грип и вируси в статията по темата.

Хубаво е да го набавяте и чрез диетата си. Някои добри хранителни източници на витамин D са: риба тон, сардини, яйчен жълтък, гъби, мляко.

 

  1. Комбинация от витамини, включваща витамин Е

 

Комбинация от витамини. Артишок за отслабване. Пробиотик за отслабване. Липса на магнезий. Магнезий комплекс. Мултивитамини и минерали, ползи - млада жена, която изучава ползите от опаковката на витамини

 

Витамин Е има антиоксидантни свойства, които могат да помогнат на тялото да се бори с инфекциите. Антиоксидантите са вещества, които помагат да защитите клетките си срещу токсичните молекули на свободните радикали, които могат да повишат риска от сърдечни заболявания, рак и други (повече за тях разберете в статията Каква е ролята на антиоксидантите в организма). Същевременно витамин Е помага на имунната система да генерира увеличен брой Т-клетки за борба с болестите.

Количеството витамин Е, препоръчано за възрастни, е 15 мг. на ден. Повечето от нас трябва да приемат достатъчно витамин Е чрез балансирана диета. Експертите обясняват, че тялото може да се възползва от повече антиоксидантни свойства чрез храни, богати на витамин Е, отколкото чрез добавки. Единствените установени ползи от добавките с витамин Е са при хора, които имат действително изразен дефицит. Недостигът на витамин Е е рядък. Той е по-вероятен при хора, които имат храносмилателни проблеми и муковисцидоза (кистозна фиброза). Хората на диети с много ниско съдържание на мазнини също могат да имат ниски нива на витамин Е. Някои добри  хранителни източници на витамин Е са: бадеми, лешници, авокадо, червени чушки, охлюви, омар.

Здравословното хранене и наблягането на комбинация от витамини, като тези 4 предложения, в менюто ви, може да помогне за поддържането на имунната система. Но това е само една част от цялостната картина. Осигуряването на достатъчно сън, редовните тренировки и минимизирането на стреса също са от ключово значение за имунното здраве. Вижте повече за останалите методи за поддържане на имунитета в статията 7 начина да поддържаме имунната си система на ниво. Бъдете здрави!