Едва ли има жена, която не си мечтае за здрава, блестяща и лесна за третиране коса. Това понякога обаче се оказва предизвикателство. Гените, разбира се, играят важна роля, когато става дума за типа коса, здраве и обем. Но това не означава, че нямате никакъв контрол върху косата си. В тази статия ще разгледаме няколко лесни неща, които можете да направите, за да укрепите косата си, да засилите растежа й и да разкриете красотата й, което е особено важно във вече студеното време.

  1. Увеличете приема на витамини

Подобно на всяка част от тялото, косата също се нуждае от специфични витамини и минерали, за да бъде силна и здрава. Витамините и минералите, които са най-важни за растежа и здравината на косата са:

  • Витамин А: съдържа се в спанака, яйцата и киселото мляко.
  • Витамини от група В, особено биотин: съдържа се в яйчния жълтък, черния дроб, сьомгата, авокадото, ядките и млечните продукти.
  • Витамин С: добрите кето източници включват ягоди и чушки.
  • Витамин D: намира се в мазната риба, яйчния жълтък.
  • Витамин Е: добрите източници включват бадеми, спанак и авокадо
  • Желязо: намира се в стриди, миди, яйца, червено месо и спанак
  • Цинк: добрите източници включват стриди, говеждо месо

Ако е трудно да получите необходимите хранителни вещества от храните, които консумирате, можете да помислите за прием на добавки.

  1. Увеличете приема на протеини

Получаването на достатъчно протеин в диетата е важно за растежа на косата, тъй като космените фоликули се състоят предимно от протеин. Недостигът на протеини може да доведе до изтъняване на косата и косопад. Храните, богати на протеини, които могат да помогнат за подобряване на здравето на косата, включват: яйца, мазна, риба, като скумрия и сьомга, ядки, спанак и къдраво зеле.

  1. Масажирайте скалпа

Възстановяването на кръвообращението в скалпа може да помогне за подобряване здравето и състоянието му, а също и да увеличи притока на кръв към космените фоликули. 4-минутният ежедневен масаж на скалпа може да увеличи дебелината и здравината на косата с течение на времето. Можете да масажирате скалпа си, като прилагате натиск с кръгови движения с върха на пръстите си в продължение на няколко минути. Можете да направите това на суха коса или когато косата ви е мокра, точно преди да нанесете шампоана. Можете също да използвате и масажор за скалп.

  1. Използвайте алое вера

Aloe Vera leaves on wooden background

Алоето е богато на витамини A, C и E. Тези витамини могат да помогнат за насърчаване на здравия растеж на клетките, включително клетките в косата. В допълнение, алое вера съдържа също витамин В-12 и фолиева киселина, като и двата могат да бъдат полезни за насърчаване на растежа на косата. Можете да нанесете чистия гел от растението върху косата и скалпа си или да потърсите продукти за коса, които съдържат алое вера. Още за ползите от него можете да прочетете тук.

  1. Маска с жълтък

Яйчният жълтък съдържа същите протеини, които изграждат космения фоликул. Полипептидите в яйчния жълтък могат да помогнат за стимулиране растежа на косата. Яйчният жълтък също съдържа няколко основни хранителни вещества, които са свързани с растежа на косата и здравата коса, включително витамини А и D, биотин и фолати. Можете да си направите маска от яйчен жълтък, като следвате тези стъпки:

  • Използвайте 3 жълтъка и 3–4 с.л. от леко топло кокосово масло.
  • Смесете добре двете съставки заедно.
  • След като сместа е вече хомогенна, нанесете върху скалпа и корените.
  • Оставете за 10–15 минути.
  • Изплакнете с хладна вода.

Още идеи за полезни маски за красива коса можете да вземете тук.

  1. Терапия с горещо кокосово масло и авокадо

Лечението с горещо масло е популярен избор за подпомагане хидратирането на суха или повредена коса. Третирането с кокосово масло и авокадо може да бъде особено полезно. Кокосовото масло има способността да намалява загубата на протеини както в повредена, така и в нормална коса. Подобно на кокосовото масло, авокадото също съдържа есенциални мастни киселини, както и витамини А, В-5 и Е. За да направите терапията с горещо масло, изпълнете следните стъпки:

Кокосов орех и буркан с кокосово масло, поставени върху палмово листо.

  • Смесете заедно 1–2 с.л. необработено кокосово масло (стайна температура) и 1–2 супени лъжици масло от авокадо. Можете да използвате повече или по-малко, в зависимост от това колко дълга е косата ви, но поддържайте съотношението и на двете масла приблизително равно.
  • Сложете маслената смес в стъклен буркан и внимателно я пуснете в съд с гореща вода.
  • Оставете маслото да се разтопи заедно и затоплете вътре в буркана за около 2 минути. Внимавайте да не стане прекалено горещо. Трябва да се получи леко затоплена и добре хомогенна смес.Тествайте температурата на гърба на китката си.
  • След като маслената смес е на безопасна температура, нанесете върху скалпа, корените на косата и краищата.
  • Оставете маслото да проникне в косата за 20 минути.
  • Изплакнете добре с хладка вода.
  1. Намалете употребата на шампоан

Поддържането на косата чиста е важно, но повечето шампоани съдържат съставки, които премахват естествените масла на косата, за да намалят омазняването и премахват замърсяванията. Освен ако косата ви не е изключително мазна, можете да се ограничите до измиване с шампоан два до три пъти седмично, вместо всеки ден. Измиването на косата твърде често може да я изсуши и да отслаби косъма. Също така, не използвайте твърде много шампоан. За почистване на косата ви е необходима само една четвърт от това, което обикновено използвате и то нанесен предимно по скалпа.

Както се убедихте, постигането на здрава и силна коса изисква работа на всички фронтове. Балансираната диета, която включва голямо разнообразие от витамини, минерали и източници на протеини, може да помогне за укрепване на здравето на косата и скалпа. Ако забележите, че косата ви е станала предразположена към накъсване или че губите повече коса от обикновено, си струва да пробвате терапия с маска и някои от съветите по-горе. Ако обаче и те нямат ефект, се обърнете към дерматолог. Косопадът е нормален за много мъже и жени, но понякога може да е признак и на заболяване.

Автор: Кристина Тонева