Защо да избираме витамини без захар за нашите деца?

Обновена: 08.01.2024|

На прага на есента и с връщането на децата в училище, имунитетът отново е приоритет на родителите  и повечето от тях желаят да дават на децата си витамини без захар. Нямаме контрол върху епидемичната ситуация или есенните настинки и грипове, но можем да предприемем някои стъпки, за да защитим децата си. Освен с добра хигиена и добре балансирана диета, можем да подкрепим здравето на малчуганите и с подходящи витамини. Но какво е най-важното при техния избор? Комбинациите са разнообразни, но това, за което трябва най-много да внимаваме, е да не съдържат захар. Защо? Ще разберете в следващите редове.

 

Как да изберем витамини без захар и да разчитаме правилно състава им?

Може би ще се изненадате, но много хранителни добавки, включително витамини, на масовия пазар съдържат големи количества захари и други не толкова полезни съставки. Без съмнение вие избирате хранителни добавки за вас и вашето семейство, за да подкрепите здравето си. Следователно, вашето очакване е те да ви осигурят основните полезни хранителни вещества и нищо друго. За съжаление, обаче, съдържанието често не се изчерпва само с това. Инертни съставки или помощни вещества също се срещат в хранителните добавки. Те се добавят по време на производствения процес за ускоряване на производството или за подобряване на вкуса или външния вид на таблетката, капсулата или течността. Тези добавки включват свързващи вещества, багрила, консерванти, ароматизатори, изкуствени подсладители и, разбира се, захар.

  • Захарта под различни форми

Когато преглеждате съдържанието на хранителните добавки, е важно да проверите пълния списък на съставките, който по закон трябва да включва всяка съставка в низходящ ред, започвайки от тази, която се съдържа в най-голямо количество. Така може да откриете захарта в много различни форми – глюкоза, захароза, фруктоза, царевичен сироп, тръстиков сироп и много други. Вижте по-долу примерен списък на съставките на популярни хранителни добавки, предназначени за деца. Имайте предвид, че захарта често е първата и следователно с най-голямо съдържание в тях:

Съдържание: глюкозен сироп, захароза, желатин, вода; изкуствени аромати, аскорбинова киселина, пчелен восък, карнаубски восък, лимонена киселина, D-биотин, D-калциев пантотенат, фолиева киселина, калиев йодид , пиридоксин хидрохлорид, растително масло (кокосово или палмово), витамин А ацетат, витамин В12, витамин D3 (холекалциферол), витамин Е ацетат, цинков сулфат.

 

Защо да избираме витамини без захар?

 

Витамини без захар.

 

Дори захарта да е органична (например под формата на тръстикова захар), тя няма място в мултивитамините, най-вече в тези, предназначени за деца. Това е така, защото докато сладкият вкус на захарта може да е апетитен, намаляването на калций, магнезий, хром и мед, до които тя ще доведе, няма особено добри последствия. Витамин С също се влияе отрицателно от захарта.

Поради подобни химични структури, витамин С и глюкозата се конкурират за навлизане в човешките клетки. Дори леко повишените нива на кръвната захар могат да блокират витамин С и да доведат до отслабване на имунната система.

Защо бихте добавили съставка, която пречи на усвояването на 5 други микроелемента във витамините на своите деца? Това е ненужен риск, на който не бива да излагате малчуганите, особено в днешната критична обстановка. Да не забравяме и за пристрастяващия ефект на захарта, от който се възползват много  производители – и не само на мултивитамини. По подробно за вредите от захарта, можете да прочетете и в статията по темата в нашия блог.

 

Още няколко съставки, които нямат място във витамините за деца

За съжаление, не само захарта блокира важни хранителни вещества, от които децата, а и възрастните се нуждаят. Когато преглеждате съдържанието, избягвайте и следните съставки:

  • Желязо

Желязото е жизненоважен минерал, от който тялото се нуждае, за да функционира нормално. Въпреки това твърде много желязо може да причини сериозни здравословни проблеми при децата. Поради това е добре те да приемат не само витамини без захар, но и без желязо. Предозирането с него може да бъде токсично и дори фатално. Това е така, защото излишното желязо може да започне да се съхранява в жизненоважни органи като черния дроб и сърцето. Като цяло добавките с желязо не се препоръчват за възрастни мъже, жени в менопауза и деца. Имайте предвид, че желязото води до лошо усвояване на поне 10 важни микроелемента. Ако все пак се налага вие или детето ви да го приемате, вземете висококачествени витамини без съдържание на желязо и самостоятелна добавка с желязо. Приемайте ги с поне 4 часа разстояние.

  • Мед

Приемането на витамини с мед обикновено също не се препоръчва. Това е така, защото наличието на твърде много мед в тялото може да попречи на способността на тялото да усвоява веществата, които пречат на образуването на плаки в мозъка. Това създава риск от развитие на Алцхаймер. Децата и бременните жени трябва да избягват такива витамини, тъй като нивата на мед могат да се удвоят по време на бременност. Предозирането с мед може да доведе до спазми, коремна болка, повръщане, гадене, диария и увреждане на черния дроб.

  • Синтетичен витамин Е

Има две форми на витамин Е – естествен източник на витамин Е (d-алфа-токоферол), обикновено получен от растителни масла и синтетичен витамин Е (dl-алфа-токоферол), обикновено получен от петролни продукти. Бионаличността е приблизително 2:1 за витамин Е с естествен източник спрямо синтетичен витамин Е. За да компенсира по-ниското задържане на синтетичен витамин Е, човек трябва да приеме двойно по-голямо количество органичен витамин Е, за да съответства бионаличността на естествената форма. Проучванията показват, че съществува реална опасност от негативни последици за здравето, когато продуктите съдържат синтетичната форма, особено при децата. Уверете се, че техните витамини не съдържат dl-алфа-токоферол.

 

Избирайте витамини без захар за вашите деца

 

Витамини без захар.

 

Надяваме се вече да сте по-ориентирани в избора на витамини без захар за децата. Просто вземете под внимание наличието на захарта и другите елементи в черния списък по горе, и ще сте сигурни, че осигурявате най-добрата защита за своите малчугани в предстоящия сезон на настинки и грипове.

А за да не се чудите какво трябва да съдържат витамините за деца, прочетете статията ни Мултивитамини за деца – коя комбинация е най-подходяща.

 

Категории: Здраве|Публикувана: 24.09.2020|

Сподели тази статия, избери платформа!

Avatar of Кристина Тонева
Кристина Агнер е дългогодишен автор - има написани стотици статии в сферата на алтернативната медицина, биохакинг, здравословно хранене и диети. Продължава да впечатлява с умело перо и остър ум.

Блог

Рецепти

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 8 януари 2024 в 00:00 | Публикувана: 24 септември 2020 в 10:19 | Категория: Здраве