Възможности на постурологията – грижа за стойката и здравето

Обновена: 20.05.2024|
Постурология, грижа за стойката.

Ако работите на компютър по осем часа или повече и не си почивате, ако постоянно се взирате в телефона или таблета си, вие неусетно се прегърбвате. Напрежението, на което подлагате мускулите и ставите си, води до болки във врата и кръста, влошава съня, засилва умората и дори депресията.

Решение на проблемите предлага постурологията – клон от медицината, който се занимава с анализ на симптомите, свързани с телесната позиция. Нека да научим повече за постурологията и нейните подходи за поддържане на правилна стойка.

Какво е постурология?

Този термин идва от латинската дума „postura“ – позиция, положение или стойка. Постурологията изследва равновесието на човешкото тяло в пространството, начините и механизмите за поддържане на здравословен баланс. Тя е изключителен инструмент за диагностика, защото позволява да се открие първопричината за множество болестни състояния.

rejimat kniga 400
bademovo brashno 600
rejimat kniga 400
bademovo brashno 600

 

Постурологията установява компенсаторните възможности на организма и сочи от кой орган или система е най-добре да се започне лечението.

Този метод обединява усилията на много и различни специалисти. Като самостоятелна дисциплина тя се оформя през 20-ти век.

Важни етапи в нейното развитие са:

  • Създаване на Международното постурологично общество през 1969 година
  • Въвеждане на технологии за изследване на двигателните реакции у човека
  • Стандартизация на данните от проучванията

 

През 2018 година е основана Българската асоциация по постурология, което е доказателство за интереса на родните изследователи към тази сравнително млада научна област.

 

Критерии за правилна стойка

 

Постурология, грижа за стойката.

 

Лекари, физиотерапевти, експерти по ергономия, както и специалисти от други, свързани дисциплини, са формулирали 7 основни изисквания за правилна стойка:

  1. Главата трябва да е изправена, с поглед напред, а брадичката – леко издигната.
  2. Вратът е в естествената си позиция, без излишно наклоняване напред или назад.
  3. Гърбът е изправен, като едновременно с това са запазени неговите три естествени кривини. Те образуват „S“ форма, която е характерна за здравия гръбначен стълб.
  4. Раменете са изправени, без да се повдигат нагоре към ушите и едновременно с това са леко отпуснати, без да се навеждат напред.
  5. Мускулите и структурите около поясната област на гръбнака са тонизирани, което гарантира на кръста стабилност и подкрепа.
  6. Бедрата в изправено положение са успоредни едно на друго. При седене задните части на бедрата трябва да заемат цялата седалка, а гърбът да достига облегалката на стола и да има лека подкрепа в областта на кръста.
  7. Краката при стоене са в позиция, при която телесното тегло е равномерно разпределено върху петата и средата на стъпалата. При седене краката са раздалечени на ширината на раменете и в контакт с пода са целите стъпала.

Може да проверите дали вашата стойка е правилна като я анализирате пред огледало или на снимка. Много важно е как усещате своето тяло, докато стоите или седите. Правилната стойка би трябвало да ви позволява да се чувствате стабилни и уравновесени, без да изпитвате дискомфорт, напрежение или болка.

 

Какво се случва при неправилна стойка?

 

Постурология, грижа за стойката.

 

Според т.нар. сензомоторна интеграция – научно виждане, което е основна концепция в постурологията, всички структури, отговорни за изпращането на информация към мозъка относно положението на тялото (очите, краката, кожата и други), си влияят взаимно. При неправилна стойка те не само си взаимодействат, но също се опитват да отстранят някои от разрастващите се неблагоприятни промени.

Първоначално тези дефицити се компенсират с телесни адаптации (по-високо рамо, ротации на таза, гръбначни изкривявания и т.н.), но по-късно, когато един или повече рецептори се оказват напълно декомпенсирани и неефективни, настъпва психофизически стрес, провокиращ множество болестни симптоми.

Както вече отбелязахме, най-често се засягат костната, мускулната и нервната система. Обикновено възникват следните оплаквания:

  • Главоболие, причинено от напрежение в мускулите на врата и главата.
  • Болки в различни отдели на гръбначния стълб, като предимно се атакуват шията и кръста.
  • Слабост на мускулите в областта на гръбнака, раменете и врата.
  • Ставни проблеми – артрит (увреждане на ставите), тендинит (възпаление на сухожилията ) и други.
  • Гръбначни изкривявания. Често настъпват нарушения в естествените кривини на гръбначния стълб, при което се затрудняват поддържането на правилната позиция и нормалното функциониране на тялото.
  • Темпоромандибуларен синдром. Демонстрира се главно с болки в областта на челюстта, лицето, ушите и шията, както и със затруднения при отваряне и затваряне на устата.
  • Психофизически стрес. Той може да отключва безсъние, умствена и телесна умора, намалена работоспособност, понижено самочувствие, депресия и други проблеми на здравето.

 

Това са само част от симптомите, възникващи при неправилна стойка. Разумно е още при ранните сигнали за дискомфорт да се търси професионална помощ и да се коригира стойката, което ще позволи да не се допускат здравословни проблеми или, ако вече ги има – да се овладяват своевременно.

 

Поддържайте правилна стойка

 

Постурология, стойка.

 

Ето 7 полезни стъпки за запазване на здравословна позиция в пространството:

  1. Подреждайте работното си място по начин, който ви гарантира ефективност, удобство и здраве. Когато работите на компютър, гледате телевизия или четете книга, използвайте ергономичен стол. Регулирайте височината на стола и бюрото си, така че краката ви да са стъпили на пода, а лактите да са под ъгъл 90 градуса. За да избегнете прекалено навеждане на главата и врата, поставете монитора на равнището на очите, а клавиатурата и мишката – на нивото на лактите.
  2. Откажете се от навиците, които може да ви навредят, или поне ги ограничете. Не прекарвайте твърде много време с кръстосани крака, защото тази позиция създава условия за намален приток на кръв към крайниците и за мускулна умора. Избягвайте прекомерно дълги периоди в седнало или изправено положение. Правете почивки на всеки 30 или 60 минути. Сменяйте позицията на тялото си.
  3. Отнасяйте се към тежките предмети с предпазливост. Не бива да носите препълнена чанта само на едното рамо. Това води до дисбаланс и проблеми в стойката. Следвайте правилните стъпки при вдигане на тежест. Разпределяйте я равномерно, използвайки колкото е възможно повече мускулни групи, не само на гърба, но и на крайниците. Постарайте се тежестта да се намира близо до тялото, разстоянието между краката да е широко и коленете да са леко свити. Задължително е вдигането на предмета да се извършва плавно и равномерно, без резки движения. При спускане на тежест е разумно да прилагате същата техника като при вдигането.
  4. Движете се. Правете упражнения за подобряване на дишането и укрепване на мускулите, особено на гърба и корема. Практикувайте плуване, йога или пилатес. Отдавна е доказано, че физическата активност, която е редовна и с умерени натоварвания, намалява напрежението и стреса върху целия организъм.
  5. Спете на удобен матрак. Той трябва да гарантира комфорт и подкрепа за гръбнака, като в същото време предотвратява появата на болки и напрежение.
  6. Използвайте ортопедични обувки. Те се проектират и изработват със специални подложки и подметки, които поддържат свода на стъпалото и осигуряват подкрепа за краката и гърба.
  7. Контролирайте телесното си тегло. Всеки излишен килограм намалява гъвкавостта на гръбнака, повишава натоварването върху мускулите, ставите и междупрешленните дискове. Поддържането на правилна стойка може да се стимулира чрез диета, гарантираща здравето на мускулите, костите и ставите. Такъв режим на хранене включва достатъчно белтъчини, калций, магнезий, витамин Д, омега-3 мастни киселини, фибри и много течности.

Спазването на тези препоръки ще ви помогне не само да се отдалечите от проблемите, свързани със стойката, но и да подобрите общото си здравословно състояние.

 

Често задавани въпроси

Какво е постурология?

Постурологията изследва равновесието на човешкото тяло в пространството, начините и механизмите за поддържане на здравословен баланс.

Как постурологията се различава от традиционните методи за справяне с позата?

Постурологията използва холистичен подход, като взема предвид фактори като неврологични данни, мускулна функция и сензорна интеграция, докато традиционните методи често се фокусират единствено върху физически упражнения или скоби.

Kои са някои общи признаци, които показват лоша стойка?

Признаците за лоша стойка включват болка в гърба или врата, главоболие, заоблени рамене и положение на главата напред. Те могат да доведат до дългосрочни проблеми, ако не бъдат решени.

Има ли специфични упражнения или техники, използвани в постурологията?

Да, постурологията използва различни упражнения и техники, съобразени с индивидуалните нужди, включително обучение за баланс, проприоцептивни упражнения, мускулно укрепване и нервно-мускулна преквалификация.

 

Категории: Здраве|Публикувана: 14.05.2024|

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

eb22f0b1122125bc6d566cc1bd539054?s=96&d=mm&r=g

Д-р Ваня Шипочлиева, д.м. е завършила медицина във ВМИ гр. София и журналистика в СУ "Св. Климент Охридски". Специалист е по социална медицина и организация на здравеопазването. Защитила е дисертация за ролята на медиите в процеса на здравната реформа. Автор е на стотици публикации в научни и популярни издания.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 20 май 2024 в 12:23 | Публикувана: 14 май 2024 в 11:23 | Категория: Здраве