Лоши навици, които забавят метаболизма

Обновена: 06.03.2024|
Памет и концентрация. Мелатонин: ползи и вреди. Младо момиче, което се протяга в леглото след дълъг сън.

Често се фокусираме толкова много върху изгарянето на калории чрез упражнения и специални тренировки, че забравяме колко невероятно е нашето тяло и как е напълно способно да изгаря калории самостоятелно!

Всяка малка клетка играе роля, когато става въпрос за метаболизма – процеса на превръщане на храната в енергия. Колкото по-бърз е метаболизма, толкова повече калории изгаря тялото. Затова балансирането му е от решаващо значение за отслабването и поддържането на нормално тегло.

Въпреки това, някои лоши навици, които забавят метаболизма, могат да създадат проблеми. Ето кои са те и как ни влияят.

 

  1. Заседнал начин живот

stev tabletki 400
chrevno 600
stev tabletki 400
chrevno 600

 

Лоши навици, които забавят метаболизма. Млада жена, страдаща от болки в кръста. Преведена напред, в работен офис.

 

Липсата на движение може да доведе до значително намаляване на броя на калориите, които изгаряте всеки ден. Много хора имат начин на живот, който включва главно седене по 8 часа на работа, което може да има отрицателни ефекти върху метаболизма и цялостното здраве.

Въпреки че тренировките или заниманията със спорт могат да окажат голямо влияние върху броя на изгорените калории, дори и основни видове физическа активност, като ходене и изкачване на стълбите, може да ви помогне да изгорите калории. Този вид дейност се нарича термогенеза без упражнения. Вкарайте повече движение в ежедневието си като започнете от ходенето пеша, така метаболизмът ви няма да пострада.

 

  1. Недостиг на сън

Сънят е изключително важен за доброто здраве. Недостигът на сън може да увеличи риска от редица заболявания, включително сърдечни заболявания, диабет и депресия, както и да понижи метаболизма и да увеличи вероятността от повишаване на теглото. Здрав възрастен, който спи по 4 часа на нощ в продължение на 5 вечери подред, преживява средно 2,6% спад в метаболизма в покой. Скоростта му се нормализира след 12 часа непрекъснат сън.

Липсата на сън се влошава, ако спите през деня, а не през нощта. Това е може би сред най-вредните навици. Този модел на сън нарушава циркадните ритми на тялото или така нареченият вътрешен часовник. Метаболизмът пък може да се забави с около 8%.

 

  1. Лоши навици, които забавят метаболизма: Поемане на твърде малко калории

Усвояването на твърде малко калории може да доведе до значително забавяне на метаболизма. Когато драстично намалите приема на калории, тялото ви усеща, че храната е оскъдна и намалява скоростта, с която ги изгаря. Дори когато ограничаването на калории е по-умерено, то все още може да забави метаболизма. Ако ще отслабнете чрез ограничаване на калориите, не ограничавайте приема на калории прекалено много – или твърде дълго. Гладът не е полезен навик, с който заблудено си мислите, че ще достигнете до желаните цифри на кантара. Той няма да доведе до нищо добро, а напротив най-вероятно ще се „насладите“ на популярния йо-йо ефект след време.

 

  1. Недостиг на протеини

Храненето, богато на протеини е изключително важно за постигане и поддържане на здравословно тегло. Освен, че ви помага да се чувствате сити, високият прием на протеини може значително да увеличи скоростта, с която тялото ви изгаря калории. Така че не пренебрегвайте протеините.

Забързването на метаболизма, което се случва след храносмилането, се нарича термичен ефект на храната. Термичният ефект на протеина е много по-висок от този на въглехидратите или мазнините.

Консумацията на протеини повишава метаболизма с около 20–30% в сравнение с 5–10% за въглехидратите и 3% или по-малко за мазнините. Въпреки че скоростта на метаболизма неизбежно се забавя по време на отслабването и продължава да е по-бавна по време на поддържането на теглото, по-високият прием на протеини може да сведе този ефект до минимум.

 

  1. Напитки с високо съдържание на захар

 

Лоши навици, които забавят метаболизма. Малки шотчета от вода, лед, краствавици и лимон. Гарнирани са с мента и напълно подходящи за период на детоксикация. Засилващи метаболизма.

 

Ще повторим за пореден път, че подсладените със захар напитки са вредни за здравето, но са един от най-честите лоши навици при хората. Високата консумация е свързана с различни заболявания, включително инсулинова резистентност, диабет и затлъстяване.

Много от отрицателните ефекти на подсладените със захар напитки могат да бъдат причислени към фруктозата, която може да забави метаболизма. Да не забравяме и, че прекомерната консумация на фруктоза насърчава повишеното съхранение на мазнини в корема и черния дроб.

Забравете за фруктозните продукти. Насочете се към фрешовете и здравословните смутита. Не забравяйте и водата. Всеки процес в нашето тяло зависи от нея. Ако сте дехидратирани, нищо няма да работи добре.

Редовното пиене на вода може да увеличи скоростта на метаболизма с до 30%.

Ето това би бил един добър и полезен навик.

 

  1. Липса на силова тренировка

Доказано е, че силовите тренировки увеличават метаболитната честота при здрави хора, както и при тези, които имат сърдечни заболявания или са с наднормено тегло или затлъстяване.

Работата с тежести е чудесна стратегия. Така ще увеличите мускулната маса и броя на калориите, които изгаряте в покой. Дори минималните количества силови тренировки ще дадат ефект.

Липсата на силова тренировка, от своя страна може да доведе до забавяне на метаболизма, особено по време на загуба на тегло и в нормалния процес на стареене.

 

  1. Стрес

Когато нивата на стрес се увеличават, тялото започва да произвежда хормон, наречен кортизол. Кортизолът води до повишен апетит, кара ни да жадуваме за нездравословни храни, намалява желанието ни да спортуваме, както и повлиява качеството на съня.

С няколко думи – влияе негативно на метаболизма и теглото. Въпреки че не винаги можем да контролираме нивата на стрес, трябва поне да се опитаме да го управляваме, така че да не се отразява негативно на здравето ни.

Не е нужно да избягвате всяка ситуация, която може да бъде „стресираща“, коeто така или иначе e невъзможнo. Но не трябва да си позволявате да се тревожите за неща, които не можете да контролирате. Добрият сън, повече движение и време за почивка ще ви помогнат за по-ефективно управление на стреса.

Както се убедихте, обикновени навици в начина на живот могат да забавят метаболизма ви и да доведат до наддаване на тегло с течение на времето. Затова е хубаво да ги поправите възможно най-скоро. С помощта на няколко прости дейности ще можете бързо да влезете във форма и да забравите за метаболитния дисбаланс.

Категории: Здраве|Публикувана: 20.09.2019|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

14634b84e9917b0c4e510b76dd2c8d41?s=96&d=mm&r=g

Кристина Агнер е дългогодишен автор - има написани стотици статии в сферата на алтернативната медицина, биохакинг, здравословно хранене и диети. Продължава да впечатлява с умело перо и остър ум.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 6 март 2024 в 11:28 | Публикувана: 20 септември 2019 в 10:21 | Категория: Здраве