Заради спазване на определен хранителен режим или непоносимост към лактоза, все повече хора се обръщат към алтернативи на краве млякото. Може би най-популярното мляко на растителна основа е бадемовото. То има лек, орехов вкус и кремообразна текстура, подобна на обикновеното мляко. Тук обаче възниква въпросът, дали то е толкова полезно, колкото и приятно? Отговорът – в следващите редове.

Какво представлява бадемовото мляко?

Бадемовото мляко се приготвя от смлени бадеми и вода, но може да включва и други съставки в зависимост от вида. Повечето хора предпочитат да го купуват готово, въпреки че е доста лесно да се направи и у дома. По време на обработката бадемите и водата се смесват и след това се прецеждат, за да се отстранят твърдите вещества и да остане гладка течност. Може да се приготви и чрез добавяне на вода към бадемово масло.

Бадемовото мляко е подходящо за вегани, както и за хора с непоносимост към лактоза. Разбира се, то трябва да се избягва от хора, алергични към дървесни ядки. Не забравяйте, че е най-добре да изберете бадемово мляко, което не съдържа добавена захар.

Концентрацията на хранителни вещества в бадемовото мляко зависи от това колко бадеми са били използвани за приготвянето му, колко вода и дали съдържа добавени витамини и минерали. Например, около 72 бадема могат да се използват за приготвяне на една чаша домашно бадемово мляко, докато бадемовото мляко в търговската мрежа обикновено е много по-разредено.

Здравословни предимства на бадемовото мляко

Almond milk in jug with almonds in bowl, on color wooden background

Въпреки, че не е със същият здравословен заряд като чистите бадеми, бадемовото мляко е много полезно. Ето какви ползи ще дадете на организма си, ако пиете бадемово мляко:

  • Богато е на витамин Е

Бадемите са отличен източник на витамин Е, който е мастноразтворим витамин, важен за защита на клетките от увреждане на свободните радикали. Витамин Е насърчава и здравето на очите и кожата. Една чаша търговско бадемово мляко съдържа 110% от дневната доза за витамин Е, което го прави лесен и достъпен начин да осигурите ежедневния си прием.

  • Богато е на витамин D

Много хора страдат от недостиг на витамин D. Това повишава риска от чупливи кости, умора и слаби мускули. В човешката диета има малко добри източници на витамин D. Ето защо общата стратегия за обществено здраве е обогатяването на определени храни с витамин D. Това се отнася особено за млечните продукти. Важи и за бадемовото мляко. Ето защо дефицитът на витамин D може да се предотврати ако се консумира редовно бадемово мляко.

  • Съдържа малко калории

Въпреки че бадемите са с 50% мазнини и високо съдържание на калории, бадемово мляко е нискокалорична напитка. Освен това е с хранителна плътност, осигуряваща много хранителни вещества спрямо съдържанието на калории.

Производителите на бадемово мляко го разреждат с вода, за да направят съдържанието му на мазнини подобно на млякото с ниско съдържание на мазнини – около 1%. За сравнение, една чаша бадемово мляко съдържа само 39 калории, което е половината от количеството калории в една чаша обезмаслено мляко.

  • Може да намали риска от сърдечни заболявания

Известно е, че редовната консумация на ядки е свързана с намален риск от сърдечни заболявания. Отчасти това е така, защото те са с високо съдържание на витамин Е и съдържат здравословни мазнини. Редовната консумация на бадеми, в частност и на бадемово мляко може да намали нивата на „лошия“ холестерол с 6% и триглицеридите с 14%, както и да повиши „добрия” с 6 %. Всичко това е свързано с намален риск от сърдечни заболявания.

Тук трябва отново да споменем витамин Е, който е отговорен за много от здравословните ползи от бадемите. Той предпазва липидите от окисляване, намалявайки нивата на окисления холестерол, който е рисков фактор за сърдечни заболявания.

  • Поддържа нормални нивата на кръвната захар

бадемово мляко, домашно приготвено от сурови бадеми.

Голяма част от бадемовото мляко на пазара съдържа добавена захар. Но бадемовото мляко без захар е напитка, която съдържа само 0,6% въглехидрати на чаша. За сравнение краве млякото с ниско съдържание на мазнини съдържа 5% въглехидрати в една чаша. Поради тази причина не предизвиква скок в нивата на кръвната захар, което го прави подходящ за диабетици, както и за тези, които са на нисковъглехидратна диета. Най-хубавото е, че е съвместим с кето режима!

Как да си направим бадемово мляко у дома?

Имайте предвид, че в повечето търговски бадемови млека обикновено се добавят сгъстители, консерванти и ароматизатори за подобряване на вкуса, текстурата и срока на годност. Затова, ако искате наистина естествен продукт, най-добре си го пригответе у дома. Лесно е! Само имайте предвид, че домашното бадемово мляко може да съдържа много по-голям брой калории. Ето и как да си направите сами бадемово мляко.

Съставки:

2 чаши (280 грама) накиснати бадеми.

4 чаши (1 литър) вода.

1 чаена лъжичка (5 мл) екстракт от ванилия (по избор).

Начин на приготвяне:

Накиснете бадемите във вода за една нощ и отцедете преди употреба. Добавете бадемите, водата и ванилията в блендер за 1-2 минути, докато водата се замъгли и бадемите са фино смлени. Изсипете сместа в мрежеста цедка и я поставете върху купа с тензух. Натиснете, за да извлечете възможно най-много течност. Трябва да получите приблизително 4 чаши (1 литър) бадемово мляко. Може да го съхранявате в хладилника си за 4–5 дни.

Вече имате перфектен заместител на обикновеното мляко! Можете да го добавите към кафето и чая, направете здравословен кето десерт, използвайте го в супи, сосове и дресинги. Ако ви липсват идеи, можете да погледнете и в нашата секция с рецепти като тази вкусна шоколадова панакота без захар.

 

Автор: Кристина Тонева