Какво представлява бадемовото мляко и полезно ли е за нас?

Обновена: 06.03.2024|
Зарастване на рани. Кето сурови бонбони. Храни афродизиаци. Биологично активни вещества в растенията.

Заради спазване на определен хранителен режим или непоносимост към лактоза, все повече хора се обръщат към алтернативи на краве млякото. Може би най-популярното мляко на растителна основа е бадемовото. То има лек, орехов вкус и кремообразна текстура, подобна на обикновеното мляко. Тук обаче възниква въпросът, дали то е толкова полезно, колкото и приятно? Отговорът – в следващите редове.

 

Какво представлява бадемовото мляко?

Бадемовото мляко се приготвя от смлени бадеми и вода, но може да включва и други съставки в зависимост от вида. Повечето хора предпочитат да го купуват готово, въпреки че е доста лесно да се направи и у дома. По време на обработката бадемите и водата се смесват и след това се прецеждат, за да се отстранят твърдите вещества и да остане гладка течност. Може да се приготви и чрез добавяне на вода към бадемово масло.

Бадемовото мляко е подходящо за вегани, както и за хора с непоносимост към лактоза. Разбира се, то трябва да се избягва от хора, алергични към дървесни ядки. Не забравяйте, че е най-добре да изберете бадемово мляко, което не съдържа добавена захар.

Концентрацията на хранителни вещества в бадемовото мляко зависи от това колко бадеми са били използвани за приготвянето му, колко вода и дали съдържа добавени витамини и минерали. Например, около 72 бадема могат да се използват за приготвяне на една чаша домашно бадемово мляко, докато бадемовото мляко в търговската мрежа обикновено е много по-разредено.

meno 02 400
keto banner site 01
meno 02 400
keto banner site 01

 

Здравословни предимства на бадемовото мляко

 

Almond milk in jug with almonds in bowl, on color wooden background

 

Въпреки, че не е със същият здравословен заряд като чистите бадеми, бадемовото мляко е много полезно. Ето какви ползи ще дадете на организма си, ако пиете бадемово мляко:

Богато е на витамин Е

Бадемите са отличен източник на витамин Е, който е мастноразтворим витамин, важен за защита на клетките от увреждане на свободните радикали. Витамин Е насърчава и здравето на очите и кожата. Една чаша търговско бадемово мляко съдържа 110% от дневната доза за витамин Е, което го прави лесен и достъпен начин да осигурите ежедневния си прием.

Богато е на витамин D

Много хора страдат от недостиг на витамин D. Това повишава риска от чупливи кости, умора и слаби мускули. В човешката диета има малко добри източници на витамин D. Ето защо общата стратегия за обществено здраве е обогатяването на определени храни с витамин D. Това се отнася особено за млечните продукти. Важи и за бадемовото мляко. Ето защо дефицитът на витамин D може да се предотврати ако се консумира редовно бадемово мляко.

Съдържа малко калории

Въпреки че бадемите са с 50% мазнини и високо съдържание на калории, бадемово мляко е нискокалорична напитка. Освен това е с хранителна плътност, осигуряваща много хранителни вещества спрямо съдържанието на калории.

Производителите на бадемово мляко го разреждат с вода, за да направят съдържанието му на мазнини подобно на млякото с ниско съдържание на мазнини – около 1%. За сравнение, една чаша бадемово мляко съдържа само 39 калории, което е половината от количеството калории в една чаша обезмаслено мляко.

Може да намали риска от сърдечни заболявания

Известно е, че редовната консумация на ядки е свързана с намален риск от сърдечни заболявания. Отчасти това е така, защото те са с високо съдържание на витамин Е и съдържат здравословни мазнини. Редовната консумация на бадеми, в частност и на бадемово мляко може да намали нивата на „лошия“ холестерол с 6% и триглицеридите с 14%, както и да повиши „добрия” с 6 %. Всичко това е свързано с намален риск от сърдечни заболявания.

Тук трябва отново да споменем витамин Е, който е отговорен за много от здравословните ползи от бадемите. Той предпазва липидите от окисляване, намалявайки нивата на окисления холестерол, който е рисков фактор за сърдечни заболявания.

 

Поддържа нормални нивата на кръвната захар

 

бадемово мляко, домашно приготвено от сурови бадеми.

 

Голяма част от бадемовото мляко на пазара съдържа добавена захар. Но бадемовото мляко без захар е напитка, която съдържа само 0,6% въглехидрати на чаша. За сравнение краве млякото с ниско съдържание на мазнини съдържа 5% въглехидрати в една чаша. Поради тази причина не предизвиква скок в нивата на кръвната захар, което го прави подходящ за диабетици, както и за тези, които са на нисковъглехидратна диета. Най-хубавото е, че е съвместим с кето режима!

 

Как да си направим бадемово мляко у дома?

Имайте предвид, че в повечето търговски бадемови млека обикновено се добавят сгъстители, консерванти и ароматизатори за подобряване на вкуса, текстурата и срока на годност. Затова, ако искате наистина естествен продукт, най-добре си го пригответе у дома. Лесно е! Само имайте предвид, че домашното бадемово мляко може да съдържа много по-голям брой калории. Ето и как да си направите сами бадемово мляко.

Съставки:

  • 2 чаши (280 грама) накиснати бадеми
  • 4 чаши (1 литър) вода
  • 1 чаена лъжичка (5 мл) екстракт от ванилия (по избор)

Начин на приготвяне:

Накиснете бадемите във вода за една нощ и отцедете преди употреба. Добавете бадемите, водата и ванилията в блендер за 1-2 минути, докато водата се замъгли и бадемите са фино смлени. Изсипете сместа в мрежеста цедка и я поставете върху купа с тензух. Натиснете, за да извлечете възможно най-много течност. Трябва да получите приблизително 4 чаши (1 литър) бадемово мляко. Може да го съхранявате в хладилника си за 4–5 дни.

Вече имате перфектен заместител на обикновеното мляко! Можете да го добавите към кафето и чая, направете здравословен кето десерт, използвайте го в супи, сосове и дресинги. Ако ви липсват идеи, можете да погледнете и в нашата секция с рецепти като тази вкусна шоколадова панакота без захар.

Категории: Хранене и видове храни|Публикувана: 07.10.2019|

Източници

Няма източници

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

14634b84e9917b0c4e510b76dd2c8d41?s=96&d=mm&r=g

Кристина Агнер е дългогодишен автор - има написани стотици статии в сферата на алтернативната медицина, биохакинг, здравословно хранене и диети. Продължава да впечатлява с умело перо и остър ум.

Свързани публикации

2 Коментара

  1. Людмила 03.04.2022 at 13:17 - Отговор

    Много ми хареса .

  2. Huliya 12.10.2019 at 10:08 - Отговор

    Това със сурови бадеми нали ?

Оставете коментар

Обновена: 6 март 2024 в 11:44 | Публикувана: 7 октомври 2019 в 15:14 | Категория: Хранене и видове храни