Хранене при подагра – позволени и забранени храни

Обновена: 13.05.2024|
Хранене при подагра, препоръки, позволени.

Днес ще си поговорим за хранене при подагра – състояние, което често не разпознаваме и за което сякаш чуваме рядко. В исторически план през вековете е наричано „болест на богатите“ или „болест на кралете“.

В днешни дни обаче се оказва, че то е все по-разпространено, а причината е свързана пряко с храненето.

Как точно се отключва заболяването и какво е препоръчителното хранене при подагра, разберете в следващите редове.

 

Подагра и хранене - каква е връзката

При подагра се препоръчва балансираното хранене с продукти, които имат ниско съдържание на пурини. Такива са кисело мляко, обезмаслено мляко, плодове и зеленчуци, ядки, картофи, ориз, пълнозърнести хляб и паста и др. Това може да помогне както за превенция на състоянието, така и за контролиране на наличния здравословен проблем.

 

Сигурно се чудите защо диетата е от такова значение при подагра. Без съмнение храненето е една от грижите за тялото ни, която не можем да пренебрегваме. Тя е есенциална за нашето съществуване. Освен това редица от витамините и минералите, без които животът ни не е възможен, се внасят в организма именно чрез продуктите, които консумираме, за да утолим глада си.

Храната ни помага да сме жизнени, енергични и по-здрави. За съжаление обаче, към днешна дата, някои видове продукти, които ни заобикалят, могат и да ни навредят, ако не бъдем внимателни с хранителния си режим.

Такъв е и случаят при развиването на подагра – болест, която засяга ставите ни по болезнен начин. В миналото тя се е срещала основно при по-заможните хора, тъй като те са имали достъп до продукти, с които днес свързваме развитието на възпалението.

Разбира се, съвременната медицина е постигнала сериозен напредък в установяването на продуктите, които влияят пряко на възникването на подаграта.

Дори и днес текат проучвания, които по-точно да изолират храните и напитките, които не се препоръчват за хранене при подагра, за да предотвратим възпалението.

 

Какво представлява заболяването подагра?

 

Хранене при подагра.

 

Подаграта засяга предимно краката, но положителното е, че може да се контролира.

По специфично, става дума за възпаление от артритен тип на метатарзофалангеалната става в основата на големия пръст на крака. Това е ставата точно над палеца, по посока на глезена ни.

При около 50% от случаите заболяването се проявява именно там, макар че са известни и случаи на поява при ставите на китките, петите, пръстите на ръцете и дори коленете.

В редки случаи подаграта може да бъде придружена и с изтощение, треска, камъни в бъбреците и дори медицинско състояние, известно като уратна нефропатия, свързано с отлагането на соли. При него се увеличават нивата на пикочната киселина в бъбреците.

Това се смята и за основната причина за възпалението, макар че някои съвременни изследвания показват връзка и с ензим, наречен уриказа. Недостиг от него в тялото довежда до повече кристализация на солите и оттам – повече случаи на подагра.

 

Какво още не знаем за подаграта?

Важно е да знаем две основни неща: подаграта, независимо при коя става възниква, обикновено се придружава от подуване и остра болка.

Необичайното в случая е, че тя се проявява основно през нощта – между 2 и 4 часа. Смята се, че това се случва, защото именно тогава температурата на тялото спада и остава за по-дълго време в една позиция.

Друг важен и интересен факт за подаграта е, че при около 60% от хората първите пристъпи на подагра може да отминат бързо дори без лечение – до седмица.

В почти 100% от случаите обаче до година възпалението се завръща и е желателно да направите промени в менюто си и да се подложите на медикаментозно лечение предвид силната болка, която състоянието предизвиква.

Без такива мерки във времето подаграта би могла да разруши ставната повърхност и да причини деформация на ставите, правейки всяко движение толкова болезнено, че да доведе до пълно обездвижване.

На последно място е важно да споменем следното: подаграта е много по-често срещана при мъжете в напреднала възраст. Може обаче да се развие и при жени в периода на менопауза, а за съжаление в последните години все по-често се наблюдава и при по-млади хора. Данните сочат, че може да се предава и генетично.

 

Хранене при подагра

 

Микс от замразени зеленчуци, поставени на дървена дъска и лъжица.

 

Вече споменахме, че във времето подаграта се е свързвала с храни, които единствено по-заможните са могли да си позволят: месо, морски дарове, мазни храни, алкохолни напитки и продукти с много захар и/или фруктоза. Днес обаче всички те са навсякъде около нас – много от тях дори голяма част от хранителни режими.

Както при много други случаи обаче, ключът за хранене при подагра е в баланса. Добре подбраното и балансирано във времето меню ще намали до голяма степен вероятността да развиете това така неприятно възпаление, а при вече развито състояние – да го поддържа.

За хранене при подагра избирайте продукти с ниско съдържание на пурини, като например:

  • кисело мляко и обезмаслено мляко
  • пресни плодове и зеленчуци
  • ядки, фъстъчено масло
  • мазнини като зехтин и масло
  • картофи и ориз
  • пълнозърнести хляб и паста
  • яйца (в умерени количества)

 

Консумация на кафе при подагра – какво съветват специалистите?

Добрите новини са, че медицината развенча много митове в последните години. Част от тях са, че зеленчуците и някои бобови култури влияят негативно на тялото ни при подагра.

Нещо повече – изследвания доказаха още, че кафето, витамин С и млечните продукти всъщност действат много добре за превенция на подагра. Нещо, което доскоро се считаше за грешно и вредно.

Затова не изключвайте любимата си чаша кафе сутрин, ако спазвате режим на хранене при подагра. Вместо бялата захар обаче, използвайте за подслаждане натурални продукти от типа на стевия.

 

Примерно меню, подходящо при подагра

Ще ви представим пример за подходящо хранене при подагра, с чиято помощ можете да поддържате нивата на пикочна киселина в норма.

Закуска:

  • пълнозърнести неподсладени зърнени храни с обезмаслено или нискомаслено мляко
  • 1 чаша пресни ягоди
  • кафе или вода

Обяд:

  • печени пилешки гърди или сьомга
  • микс зелена салата със зеленчуци, 1 супена лъжица ядки и дресинг от балсамов оцет и зехтин
  • обезмаслено или нискомаслено мляко или вода

Следобедна закуска:

  • 1 чаша пресни череши
  • вода

Вечеря:

  • печен или задушен зелен фасул
  • пълнозърнеста паста със зехтин
  • вода
  • нискомаслено кисело мляко или 1 чаша пресен пъпеш
  • билков чай

Най-лошите при подагра храни: какво да избягваме?

 

Пилешки дробчета с гъби, зелен лук.

 

Накратко казано, за да спазваме режимно хранене при подагра, трябва да стоим далеч от всички продукти, които са предпоставка за развитие на възпаления в организма.

Важно е да се избягват храни с високо съдържание на пурини. Това са съдържащи азот съединения, които могат да предизвикат проблеми, ако се натрупат в прекомерни количества.

Препоръчителното хранене при подагра изключва:

  • пастети
  • животински продукти: език, черен дроб, бъбреци, сланина, език
  • бульон
  • мазно
  • пържено и пушено месо

В това отношение влиза и рибата. Макар и полезна в много отношения, при небалансиран прием морските дарове, хайвер, както и по-мазна и тлъста риба могат да се окажат чудесна предпоставка за развитие на така неприятната подагра. По-добре се откажете и от пържената и пушената риба, защото също създава тези условия.

В този смисъл в забранения списък за хранене при подагра попадат и пушените, топените и пикантните сирена. За съжаление те също съдържат възпалителни съставки и увеличават нивата на солите в урината. До тях нареждаме и всички продукти с добавена преработена захар, както и плодове с много фруктоза, но и един неочакван продукт: гъбите.

 

Какви други промени може да направим в начина на живот?

В този момент е нормално да се запитаме: какъв режим на хранене при подагра може да помогне за контрол над болестта? Специалистите препоръчват да обърнете, поне временно, поглед към вегетариански режим, който ограничава опасните за развиване на подагра фактори.

Към него те добавят и съвет за трезвеност: алкохолът, и особено бирата, увеличават солите в урината и така правят справянето с подаграта и пристъпите й по-трудно.

Спиртните напитки всъщност са особено богати на пурини, затова е необходимо да се избягват.

Движението и спортът също помагат да предотвратим развитието на възпалението, в допълнение към правилното хранене при подагра.

 

Често задавани въпроси

Какво представлява подаграта?

Подаграта е често срещана форма на възпалителен артрит, който е много болезнен. Обикновено засяга една става наведнъж (най-често ставата на палеца на крака). Характеризира се с повишени нива на пикочна киселина в организма. Необходимо е правилното хранене при подагра да ограничава някои продукти за сметка на други.

Кои са препоръчваните при подагра храни?

Това са храните с по-ниско съдържание на пурини, сред които са: кисело и обезмаслено мляко, пресни плодове и зеленчуци, ориз, картофи и пълнозърнести.

Кои са най-лошите при подагра храни?

Пастети, органно месо, мазни, пушени и пържени храни не се препоръчват за хранене при подагра.

Категории: Здраве, Хранене и видове храни|Публикувана: 20.07.2021|

Сподели тази статия, избери платформа!

Блог

Рецепти

49ba106e715c855274a0ed254826b4e3?s=96&d=mm&r=g

Василка Дюлгерова е създател на съдържание в сферата на здравословното хранене, хранителни режими и физическата активност в различни възрасти. Тя е автор на стотици статии с огромна четаемост.

Свързани публикации

Оставете коментар

Обновена: 13 май 2024 в 16:10 | Публикувана: 20 юли 2021 в 15:00 | Категория: Здраве, Хранене и видове храни